پشت پرده رفتن عباس به سازمان ملل

۲۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۶۳۴۴ اخبار اصلی
دنیس راس در یکی از جلسات حساسش با محمود عباس او را از رفتن به سازمان ملل حذر می‌کند و می‌گوید چنین حرکتی به هیچ وجه دیپلماتیک نیست و او با این کار فقط یک حرکت دیپلماتیک فردی انجام می‌دهد. تونی بلر نیز به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی یک دیپلمات اسرائیلی است و نه یک نماینده کمیته بین‌المللی.
پشت پرده رفتن عباس به سازمان ملل
دیپلماسی ایرانی: مسئولان فلسطینی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، چاپ لندن جزئیات بیشتری از لحظات اخیر مذاکرات انجام شده میان نمایندگان غربی با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی که باعث شد وی نسبت به پیشبرد پرونده صلح ناامید شود و تنها راه باقی مانده را رفتن به سازمان ملل و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1968 به پایتختی بیت‌المقدس ببیند، گفته‌اند.

به گفته این مقامات، همه پیشنهادهایی که نمایندگان امریکا یعنی دنیس راس، و دیوید هیل و نماینده کمیته چهار جانبه صلح، تونی بلر ارائه دادند هیچ کدام از خواسته‌های فلسطینی‌ها را شامل نمی‌شد.

بنا به این گزارش، دنیس راس در یکی از جلسات حساسش با محمود عباس او را از رفتن به سازمان ملل حذر می‌کند و می‌گوید چنین حرکتی به هیچ وجه دیپلماتیک نیست و او با این کار فقط یک حرکت دیپلماتیک فردی انجام می‌دهد. تونی بلر نیز به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی یک دیپلمات اسرائیلی است و نه یک نماینده کمیته بین‌المللی. یکی از معاونان ارشد عباس در این باره گفت: «بلر به عباس پیشنهاد داد که فلسطین جایگاه جدیدی کمتر از کشور ناظر موسوم به «Attribution for a State» که یک گام به دولت شدن نزدیک‌تر است، داشته باشد و این تقاضا نیز از طریق کمیته چهار جانبه به سازمان ملل داده شود. بلر همچنین گفت که پیشنهاد می‌دهیم سازمان ملل امتیازات ویژه‌ای برای این جایگاه فلسطین در نظر بگیرد مثل عضویت در برخی از معروف‌ترین سازمان و آژانس‌های وابسه به سازمان ملل و دیگر مجامع جهانی مانند بانک جهانی یا صندوق بین‌الملل پول یا یونسکو و غیره. ولی بر اساس پیشنهاد او فلسطین نباید عضو سازمان‌هایی که اسرائیل را مورد پیگرد قضایی به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی مثل دادگاه جنایت‌های جنگی قرار می‌دهد، شود چرا که اسرائیل نگرانی بسیاری دارد که فلسطینی‌ها با تبدیل شدن به یک کشور بتوانند به عضویت سازمان‌های بین‌المللی از جمله دادگاه جنایت‌های جنگی در آید.»

دکتر نبیل شعث، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح روز شنبه در دیدار با رسانه‌های عربی درباره این پیشنهادها گفت: «این پیشنهادها کارساز نیستند چرا که به معنای آغاز از نقطه صفر هستند. پیشنهادهایی که راس، هیل و بلر داده‌اند کاملا متناقض با روند صلح هستند. در پیشنهاد آنها بر توقف شهرک‌سازی‌ها تاکید نشده است و می‌گویند که شهرک‌سازی‌ها تغییرات دموگرافیک ایجاد کرده‌اند و باید در مذاکرات لحاظ شوند و می‌خواهند که ما کشور یهودی اسرائیل را بدین ترتیب به رسمیت بشناسیم و از ما می‌خواهند که به مجامع بین‌المللی مراجعه نکنیم، با حماس آشتی نکنیم و به آن‌چه بهانه اسرائیل برای دفاع از خود می‌گوید اهتمام ورزیم.»

وی در ادامه افزود: «دلیل اصلی مخالفت امریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای غربی نگرانی‌شان از رسیدن ما به عنوان یک کشور ناظر در مجامع عمومی است. آنها می‌ترسند که فلسطین به عضویت دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی درآید و بخواهد اسرائیل را به دلیل جنایت‌ علیه شهروندان فلسطینی تحت تعقیب قرار دهد. در حالی که صحیح این است که از اسرائیل بخواهند از ارتکاب جنایت علیه فلسطینی‌ها دست بر دارد به جای این که از ما بخواهند به عضویت مجامع بین‌المللی در نیاییم.»

قرار است کمیته چهار جانبه صلح سازمان ملل روز یک‌شنبه 18 سپتامبر در نیویورک تشکیل جلسه دهد و درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل مشورت کند. همچنین وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه 20 سپتامبر در نیویورک تشکیل جلسه خواهند داد.

اتحادیه اروپا که پیش از این اعضای آن حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطینی اعلام کرده‌ بودند، در انتقاد از فلسطینیان برای رفتن به سازمان ملل محافظه‌کاری می‌کنند و برای همین از کمیته چهارجانبه خواسته‌اند که تلاش‌های خود را چند برابر کند تا فرصت لازم برای از سرگیری مذاکرات مهیا شود و این کار بر تصمیم فلسطینیان برای رجوع به سازمان ملل برای اعلام کشور مستقل فلسطینی اثر بگذارد.

در حال حاضر عمده تلاش‌ها بر این متمرکز است که فلسطینی‌ها بتوانند موقعیتی در سازمان ملل به دست آورند ولی به طور کامل به عنوان یک کشور مستقل شناخته نشوند. بر این اساس کمیته چهار جانبه به عنوان مرجع مرزهای 1967 را بررسی کرده و ظرف یک سال به مذاکرات خود در این زمینه پایان دهد. این در حالی است که برخی از فلسطینیان پیشنهاد داده‌اند که تقاضای خود برای عضویت در سازمان ملل را چند هفته یا یکی دو ماه به تعویق بیندازند و مذاکرات را از سر بگیرند تا ببینند در این چند هفته چقدر مذاکرات جدی است.

این در حالی است که شعث هر گونه تعویق در رفتن به شورای امنیت سازمان ملل برای ارائه تقاضایشان برای تشکیل مستقل فلسطینی را رد کرد و گفت: «وقت واقعا از دست رفته است و همه پیشنهادهای سابق حتی به عنوان آغازی برای مذاکرات پذیرفته نمی‌شود.»

وی همچنین گفت: «در صورتی که شورای امنیت پیشنهاد عضویت کامل را رد کرد، طرف فلسطینی پیشنهاد عضویت در مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان عضو ناظر ارائه خواهد داد.»

شعث همچنین تاکید کرد، در صورتی که امریکا بخواهد ما را مورد محاصره مالی قرار دهد ما به جهان عرب پناه خواهیم آورد. عربستان سعودی، کویت و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کنار ما ایستاده‌اند تا در صورتی که مورد تحریم مالی قرار گرفتیم ما را مورد حمایت قرار دهند در غیر این صورت اتفاقی شبیه انتفاضه 2000 رخ خواهد داد. ما از برادران عربمان می‌خواهیم در صورت وقوع چنین حالتی از ما حمایت کنند.   

 

نظر شما :