چرا کنفرانس بیداری اسلامی مهم است؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۶۳۳۷ اخبار اصلی
این روزها بازار انتقاد از ترکیه در ایران گرم است. رویکرد آنکارا در قبال سوریه و مانور تبلیغاتی این کشور در کشورهای تازه تحول یافته عربی سبب شده است تا تهران علاوه بر برگزاری یک کنفرانس بین المللی با الگوی موردنظر خود، رقابت با تئوریسین‌های سیاست خارجی ترکیه را نیز در دستور کار قرار دهد.
چرا کنفرانس بیداری اسلامی مهم است؟
دیپلماسی ایرانی: طی روزهای گذشته از قول رجب طیب اردوغان نقل شده بود که تغییر لحن مقام های ایرانی نسبت به تحولات سوریه مرهون دیپلماسی و تذکر آنها به مسئولان ایرانی بوده است. او گفته که بعد از صحبت با مقام های ایرانی، آنها کمی تغییر موضع داده و انتقادهایی را هم از بشار اسد مطرح کرده و او را به انجام اصلاحات سیاسی تشویق کرده اند.

این خبر در فضایی منتشر شد که فضای سیاسی ایران تحت تاثیر کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی قرار داشت. این کنفرانس که با حضور و سخنرانی رهبر انقلاب آغاز شد و با صحبت های محمود احمدی نژاد به پایان رسید، برایندی از نگرش و رفتار ایران را در زمینه سیاست خارجی و انتظار آن از تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می دهد.

کارشناسانی که در کنفرانس بیداری اسلامی دعوت شده و سخنرانی کردند، عمدتا با سویه های اسلام سیاسی موردنظر ایران و سمت دهی دینی به جریان ها و جنبش های منطقه همسو بودند. قرائت ایران از تغییرات و انقلاب های مصر و تونس و لیبی و بحرین، قرائتی مبتنی بر آرای انقلاب اسلامی است. این قرائت با تفسیر ترکیه و کشورهای غربی که تمایلات ضد دیکتاتوری و دموکراتیک را در این جریان ها واکاوی می کنند متفاوت است. از همین رو در روزهایی که دیپلمات های ترک عازم سفر به کشورهای تحول یافته شده و سعی دارند آنها را به ساماندهی دموکراتیک و استقرار نظام های لائیک ترغیب کنند، کنفرانس تهران به نسخه ای مخالف نسخه ترک ها تبدیل می شود و سعی می کند در این باره جریان سازی و هدایتگری خاص خود را داشته بشد. یکی از کارشناسان پاکستانی این اجلاس حتی به وضوح به انتقاد از دیپلماسی ترکیه پرداخته و خطاب به مردم انقلابی منطقه گفته است که فریب ترک ها را نخورید چرا که ایشان پیرو آموزه های لائیک هسند و بحث موردنظرشان بحثی انحرافی است. سایر میهمانان و حاضران در این کنفرانس نیز همسویی خاصی با قرائت اسلام سیاسی و اصرار بر اسلامی خواندن جنبش های منطقه دارند و از این رو تلاش می کنند جبهه ای در مقابل کشورهای غربی و حامیان منطقه ای آنها که سعی در هدایت خواسته های مردم منطقه به سمت ایده ها و فرمول های غربی دارند تشکیل دهند.

کنفرانس بیداری اسلامی از این منظر اهمیت فوق العاده ای برای تهران دارد تا بتواند بعد از ماه های گذشته که ماه هایی کم اثر و کم تحرک را در سیاست خارجی طی کرده است، تاثیرگذاری لازم را از جنبه تئوریک و استراتژیک بر تحولات منطقه و افکار عمومی خاورمیانه بگذارد.

در این هنگامه، یکی از هفته نامه های نزدیک به اصولگرایان تندرو در ایران، مطلبی هشداردهنده را علیه ترکیه نوشته و به انتقاد از نگرش غرب گرایانه و لائیک این کشور در قبال تحولات اخیر عربی پرداخته است. هفته نامه "9 دی" از هشدار صریح یک مقام عالی رتبه ایران به نخست وزیر ترکیه خبر داده و نوشته است که در این پیام خطاب به اردوغان آمده است: "پایتان را از گلیم خود دراز‌تر نکنید"

این هفته نامه  در نخستین شماره از دور جدید انتشار خود نوشته است که در این پیام نسبت به فتنه‌انگیزی‌های جدید ترکیه در صحنه منطقه به اردوغان هشدار داده شده است تا پایشان را از گلیم خود دراز‌تر نکرده و گمان نکنند کسانی که عروسک دست امریکا در منطقه شوند، می‌توانند در منطقه جای پایی برای خود بیابند.

به نظر می رسد در زمانی که دیپلمات های بلندپایه ترکیه در مسافرت های عربی به سر می برند تا هم خود را به عنوان قدرت و رهبر منطقه بشناسانند و هم نظام سیاسی مورد علاقه ترک ها را برای استقرار در این کشورها تبلیغ کنند، برگزاری کنفرانس تهران می تواند مسیر دیگری باز کند تا گفتمان و ایدئولوژی موردنظر تهران نیز به گوش مردم خاورمیانه رسیده و الگوی اسلامی ایرانی را در فضای عمومی و سیاسی منطقه گسترش دهد.

 

نظر شما :