بلاروس به همکاری با ایران متهم شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۶۲۷۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : در صورتی که اتهامات وارده تایید شود، بلاروس در فهرست کشور‌هایی مانند چین، کره شمالی، سوریه، روسیه و ترکیه قرار خواهد گرفت که گفته می‌شود از سال 2006 به دور زدن تحریم‌‌های شورای امنیت علیه ایران توسط جمهوری اسلامی کمک کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بلاروس تازه ترین کشوری است که از سوی قدرت‌های غربی به کمک به ایران در جهت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی با وجود اعمال تحریم‌های سازمان ملل متهم شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند بدگمانی‌ها در مورد نقش بلاروس در ایران زمانی ایجاد شد که گروهی از بازرسان سازمان ملل در ماه جاری به منظور هشدار به بلاروس در خصوص فروش تکنولوژی موشکی و هسته ای راهی این کشور شدند. به گفته آنها از آن پس این تردید در مورد بلاروس به وجود آمده که به عنوان واسطه در انتقال کالا و تجهیزات با کاربرد دوگانه در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی به ایران دست داشته است. همچنین گفته می‌شود که بلاروس به دستیبابی ایران به نوع روسی تکنولوژی‌های موشکی و هسته‌ای تولید روسیه کمک کرده است.

یک دیپلمات دیگر نیز در این زمینه گفت: بلاروس بخشی کلیدی در تلاش‌های ایران برای توسعه موشک‌های زمین به زمین و توانایی‌های هسته‌ای به خصوص در مورد تجهیزات جهت‌یاب و راه یاب است. به گفته وی بلاروس برای ایران به شدت اهمیت دارد زیرا اخیرا دسترسی ایران به بازار های چین ، روسیه و دوبی برای خرید تجهیزات هسته‌ای و موشکی محدودتر شده است. این در حالی است که بلاروس به خودی خود در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد که از زمان ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو بر این کشور اعمال می‌شود. از سوی دیگر این کشور هم اکنون با بحران اقتصادی نیز مواجه است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که بازرسان سازمان ملل هفته جاری از بلاروس باز می‌گردند و پاسخ‌های مقامات مینسک به گروه بازرسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که نماینده روسیه یا بلاروس در سازمان ملل توضیحی در زمینه اتهامات وارده به مینسک در همکاری با ایران ارائه نکرده‌اند. یک دیپلمات در این مورد گفت: مینسک باید بداند که تحت نظارت قرار دارد و به همین دلیل باید در مورد تصمیم گیری برای کمک به ایران در نقض قوانین به خوبی فکر کند.



نظر شما :