قاهره عذرخواهی تل آویو را نپذیرفت

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۵۶۴۰ سرخط اخبار

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به کشته شدن نیروهای امنیتی مصر در حمله این رژیم به مزرهای مصر ابراز تاسف و از این کشور عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در بیانیه‌ منتشر شده از سوی دفتر ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آمده است که وی دستور انجام تحقیقات اسرائیلی و در پی آن انجام تحقیقات مشترک با ارتش مصر را جهت روشن شدن جزئیات حادثه صادر کرد.

ایهود باراک در بیانیه‌ای معاهده صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر را معاهده بسیار مهم و با ارزش و استراتژیک به لحاظ حفظ ثبات در خاورمیانه توصیف کرد.

بلمور، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: اسرائیل امیدوار است بعد از اظهارات باراک دیپلمات مصری که هنوز تل‌آویو را ترک نکرده است این شهر را ترک نکند.

این در حالی است که صدها مصری همچنان در استان‌های مختلف این کشور به تظاهرات خود ادامه داده و در برابر ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در الجیزه در جنوب قاهره تظاهرات کردند.

صدها تن از جوانان انقلاب مصر و اعضای جریان‌های دینی در تظاهراتی گسترده در میدان الساعه در استان قنا، المنصوره و نیز صدها تن از اعضای احزاب الوفد، گروه "6 آوریل"، الغد، کفایه و حزب آزادی و عدالت نیز در استان البحریه دست به تظاهرات زدند و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و لغو معاهده کمپ دیوید را خواستار شدند.

در این راستا یکی از تظاهرکنندگان در الجیزه در ساعات اولیه صبح امروز (یکشنبه) توانست از ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی بالا برود. وی پرچم اسرائیل را پایین آورد و به جای آن پرچم مصر را قرار داد.

احمد الشحات، فردی که این کار را انجام داده گفت: من از فرصتی که بدست آمد استفاده کردم و از دیوار ساختمان بالا رفتم و پرچم اسرائیل را که پاره شده بود، پایین آوردم. تظاهرکنندگان نیز پرچم پاره شده اسرائیل را به آتش کشیدند.

این در حالی بود که پلیس مصر سعی کرد که این جوان مصری را دستگیر کند، اما صدها تظاهرکننده موفق شدند وی را نجات دهند.

تظاهرکنندگان شعارهایی مبنی بر اخراج سفیر اسرائیل و لغو معاهده کمپ دیوید سر دادند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی و پلیس همچنان به مراقبت‌های خود در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

دولت مصر نیز اعلام کرده است که سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج خواهد کرد.

دولت مصر امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدور بیانیه‌ عذرخواهی و ابراز تاسف اسرائیل در پی کشته شدن پنج نیروی پلیس مصر در مرزهای دو طرف با حجم این حادثه تناسب ندارد.

در این بیانیه آمده است که بیانیه اسرائیلی اگرچه در ظاهر مثبت بود، اما در سطح شدت و حجم حادثه رخ داده نبود و خشم مصری‌ها از اقدامات اسرائیل هرگز پایان نخواهد یافت.

این درحالی است که در پی این حادثه وزارت خارجه مصر به نشان اعتراض خود کاردار اسرائیلی را در قاهره احضار کرد.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد: کاردار به دلیل نبود سفیر احضار شد و گفت که از سوی دولت مسئول شده است بیانیه وزارت جنگ اسرائیل را قرائت کند و در این بیانیه نسبت به این حادثه ابراز تاسف شده بود.

در این راستا رابرت سری، هماهنگ کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از اردن به مصر سفر کرده است. سفر وی به قاهره دو روزه خواهد بود.

یک مسئول در دفتر سازمان ملل در قاهره پس از دیدار با سری اعلام کرد: فرستاده سازمان ملل به دستور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با مسئولان مصری و اعضای اتحادیه عرب رایزنی خواهد کرد و در تلاش است که دو طرف را به خویشتن‌داری و حفظ آرامش دعوت کند.

از سوی دیگر نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه مرزی با مصر به حالت آماده باش در آمده‌اند.

شاهدان عینی اعلام کردند: نیروهای امنیتی اسرائیل به طور بی‌سابقه در منطقه مرزی با خاک مصر به ویژه در مناطق "الکونتلا" و "طابا" مرکز و جنوب صحرای سیناء به حالت آماده باش درآمده‌اند.

به گفته منابع آگاه، خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی و خودروهای وابسته به گارد مرزی رژیم صهیونیستی و جنگنده‌های اسرائیلی در خط مرزی مصر مستقر شده‌اند.

منابع هشدار دادند: هرگونه عملیات نظامی در خاک مصر عواقب خطرناکی خواهد داشت و بادیه نشینیان این مناطق سلاح به دست خواهند گرفت و از ارتش مصر حمایت خواهند کرد.

همچنین نیروهای نظارتی بین‌المللی در سیناء در گزارشی درباره کشته شدن سربازان مصر اعلام کرد: اسرائیل بر خلاف معاهده صلح امضا شده با مصر عمل کرد و به مرزهای مصر تجاوز کرد و به نیروهای مصری تیراندازی کرد.

نیروهای نظارتی بین‌المللی تاکید کردند: این اقدام اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی بود.



نظر شما :