مصر سفیر خود را از تلاویو فرا خواند

۲۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۵۵۸۴ سرخط اخبار

در پی کشته شدن یک افسر و دو سرباز مصری در منطقه "طابا" در سیناء، در حمله هوایی نیروهای رژیم صهیونیستی، دولت مصر تصمیم گرفت تا زمان پایان تحقیقات رژیم صهیونیستی در خصوص این حادثه سفیر خود را از تل‌آویو فرا بخواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در نشست کابینه مصر که در ساعات پایانی شب گذشته برگزار شد، قاهره همچنین تصمیم گرفت که سفیر رژیم صهیونیستی را در مصر احضار و اعتراض خود را نسبت به این حادثه به وی ابلاغ کند.

در این راستا کمیته وزارتی بحران برای پیگیری اوضاع جلسه دائمی برگزار کرده است.

در سایت رسمی کابینه مصر نیز آمده است که کمیته تصمیم گرفته است سفیر مصر را از سرزمین‌های اشغالی فرا بخواند تا نتایج تحقیقات مسئولان اسرائیلی مشخص شود و رهبران اسرائیل به خاطر اظهارنظرهای عجولانه و تاسف‌بارشان در قبال مصر عذرخواهی کنند.

مصر رژیم صهیونیستی را مسئول سیاسی و حقوقی این حادثه اعلام کرده و معتقد است که این حادثه نقض بندهای توافق‌نامه صلح مصر و اسرائیل است.

کمیته وزارتی بحران مصر اعلام کرد که مصر تمامی تدابیر پیشگیرانه را برای تحکیم مناطق مرزی خود با رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهد کرد و نیروهای مصری نسبت به هرگونه رفت و آمد غیرقانونی یا هر گونه اقدام در جهت نقض قانون واکنش نشان خواهند داد و نسبت به هر گونه فعالیت نظامی اسرائیلی در مرزهای مصر پاسخ خواهند داد.

این کمیته همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به طور فوری در مورد این حادثه تحقیق کند و نتایج این گزارش را به مصر ارائه کند.

در این راستا هزاران مصری در برابر سفارت رژیم صهیونیستی در استان "الجیزه" تظاهرات و این حادثه را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان که تا ساعات اولیه صبح امروز (شنبه) به تظاهرات خود ادامه داد‌ند، ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی را تحت محاصره قرار دادند و دیوارها در برابر ورودی سفارت را تخریب کرده و وارد سفارت رژیم صهیونیستی شدند و پرچم این رژیم را پایین آوردند.

تظاهرکنندگان به شورای نظامی مصر یک ساعت فرصت دادند تا سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کند.

تظاهرکنندگان شعارهایی در راستای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و لغو معاهده کمپ دیوید سر دادند.

این در حالی است که مسئولان مصری نیز نیروهای ارتش و امنیت مرکزی را در اطراف سفارت این رژیم مستقر کردند تا مانع از ورود تظاهرکنندگان به داخل سفارت شوند.

همچنین گروه‌های سیاسی و مردمی تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اخراج سفیر این رژیم را خواستار شدند.

همچنین دکتر عصام شرف، نخست وزیر مصر نیز در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: خون مصری‌ها گرانبهاتر از این است که هیچ واکنشی در قبال چنین وقایعی نشان ندهیم.

شرف در پیام خود که در صفحه فیس‌بوک منتشر کرد، افزود: انقلاب ما در راستای احیای عزت مصری‌ها در داخل و خارج بود. چیزی که قبل از انقلاب در مصر قابل قبول بود بعد از انقلاب هرگز قابل قبول نخواهد بود.

در حال حاضر گذرگاه زمینی "العوجه" در مرکز سیناء بسته شده است.

یک مقام امنیتی گفت که این گذرگاه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند.

در این راستا یک مسئول نظامی از سفر سامی عنان، رئیس ستاد مشترک ارتش مصر به سیناء برای ارزیابی اوضاع در پی واقعه تروریستی خبرداد.

این مقام گفت: عنان در راس کمیته‌ای تحقیقاتی به تحقیق درباره کشته شدن نیروهای گارد مرزی در پی تیراندازی نیروهای اسرائیلی خواهد پرداخت که در پی حملات ایلات صورت گرفت.

الجزیره در این راستا گزارش داد: در حمله هوایی اسرائیل که افراد مسلحی را هدف قرار داده بود که تصور می‌کرد در حمله به منطقه ایلات دست داشتند یک افسر و دو سرباز مصری کشته شدند.

همچنین در درگیری‌ها میان نیروهای امنیت مرکزی مصر و افراد مسلح نیز تعدادی کشته و زخمی شدند.

یک مسئول نظامی مصری اعلام کرده بود که هلی‌کوپتر اسرائیلی که افراد مسلح را هدف قرار داده بود به سمت نیروهای مصر در مناطق مرزی طابا و ایلات یک موشک شلیک کرد. 

نظر شما :