تشکیل اولین حزب مستقل در لیبی

۲۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۵۵۶۹ سرخط اخبار
بعد از گذشت نیم قرن در لیبی و حاکمیت دیکتاتورهای مستبد در این کشور اولین حزب سیاسی مستقل در بنغازی اعلام موجودیت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، بعد از اینکه کنترل مناطق آزاد شده در لیبی به دست انقلابیون این کشور افتاد فعالان سیاسی به زندگی و اقدامات سیاسی واقعی بازگشته‌اند.

آنها این روزها به فکر ایجاد ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی هستند و برخی از آنها تصمیم گرفتند اولین حزب سیاسی در لیبی را از نیم قرن پیش تاکنون تاسیس کنند.

"لیبی جدید" اسم اولین حزب موجود در این کشور از 50 سال پیش تاکنون در شهر بنغازی واقع در شرق کشور به شمار می‌آید.

فعالان و اعضای این حزب معتقدند که رسالت و پیام حزب لیبی جدید اخلاص به خداوند، میهن و رهایی یافتن از حکومت طاغوت است. آنها همچنین اعلام کردند که باید از نادانی و فتنه‌انگیزی میان گروه‌ها و اقشار مختلف ملت لیبی دوری کرد.

رمضان بن عامر، رئیس اجرایی و معاون رئیس حزب لیبی جدید عنوان داشت: از نیم قرن پیش تاکنون می‌بینیم که هیچ حزب و یا فعالیت سیاسی در لیبی صورت نگرفته است چرا که ادریس السنوسی، پادشاه لیبی فعالیت‌ احزاب را ممنوع کرده بود و حزب "عمر المختار" را به یک جمعیت سیاسی تبدیل کرد.

وی در ادامه افزود: فعالیت احزاب سیاسی در دوره حکومت معمر قذافی، رهبر لیبی فقط ممنوع نبود بلکه تاسیس هر گونه حزب سیاسی خیانت به کشور محسوب شده و مجازات آن اعدام بود.

بن عامر همچنین تاکید کرد: این در حالی است که قذافی بزرگترین حزب را برای هواداران خود یعنی حزب "کمیته‌های انقلابی" تاسیس کرد.

بعد از انقلاب لیبی شاهد خلاء بزرگ سیاسی هستیم چرا که شهروندان لیبیایی از فعالیت‌های سیاسی و پیوستن به احزاب مختلف می‌ترسند.

وی در ادامه افزود: این به دلیل تفکر منفی حاکم بر لیبی طی 41 سال گذشته بوده است. برخی معتقدند که اعلام تشکیل این حزب در زمانی که قذافی همچنان در کشور حضور دارد زود است.

بن عامر همچنین عنوان داشت: تشکیل احزاب سیاسی و فعالیت‌های آنها عامل اساسی در تشکیل کشوری قانونی است. حکومت قذافی به پایان می‌رسد و ما باید برای مرحله بعد از سقوط وی برنامه‌ریزی کنیم. در این مرحله باچالش‌های زیادی رو به رو خواهیم بود.


 

نظر شما :