گزارش 13 اسفند البرادعی چرا مهم است

۰۵ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۵۴۶ اخبار اصلی
محمد البرادعی در حالی قرار است گزارش جدیدش در مورد برنامه های هسته ای ایران را روز جمعه منتشر کند که واشنگتن گفته است اخیرا اطلاعات جدیدی را در این مورد مخفی کاری های ایران به آژانس داده است.
گزارش 13 اسفند البرادعی چرا مهم است
 

گزارش ها حاکی است که رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA ) در حال نگارش گزارش جدید خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران است و روز جمعه یا دوشنبه آتی آن را در اختیار اعضای شورای حکام این آژانس قرار خواهد داد. نشست فصلی شورای حکام قرار است 13 اسفند به طور رسمی آغاز شود، اما مدیر آژانس به طور معمول 10 روز قبل از آغاز نشست فصلی، گزارش خود را برای مطالعه و بررسی در اختیار اعضا می گذارد.

این در حالی است که جورج شولت، نماینده آمریکا در IAEA بار دیگر گفت مادامی که ایران به طرح های نظامی پیشین خود اذعان نکند، تلاش های بین المللی برای حل اختلاف هسته ای با ایران بی نتیجه خواهد ماند. این اظهارات در زمانه ای بیان می شود که گزارش های جدیدی از سوی رسانه های آمریکایی پیرامون ارائه اطلاعاتی جدید از فعالیت های مخفی ایران در گذشته از سوی واشنگتن به آژانس منتشر شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس این اطلاعات که طی دو هفته گذشته تحویل آژانس شده اند، در ادامه اطلاعات پیشین هستند. برخی از گزارش های تایید نشده حاکی است که این اطلاعات در واقع بخش دیگری از محتویات لپ تاپ دزیده شده از ایران هستند که پیشتر نیز داده هایی از آن در اختیار آژانس قرار گرفته و در مورد صحت و سقم آنها تردیدهایی وجود داشت.

کارشناسان معتقدند که این اقدام در واقع تلاشی است در جهت خنثی کردن فعالیت های دیپلماتیک اخیر ایران به منظور رسمیت بخشیدن بیشتر به آژانس انرژی هسته ای سازمان ملل و خارج کردن پرونده از دستور کار شورای امنیت. دیدار اخیر غلامرضا آقازاده با مدیران آژانس رویدادی است که در این جهت ارزیابی شده است. آقازاده یکی از مدیران ارشد در امور برنامه‌هاى هسته‌ ای ايران است و به زعم این کارشناسان دیدارهای اخیر وی، نشانه‌ اهميتى است که تهران براى گزارش قريب‌الوقوع البرادعى درباره‌ ايران قايل است.

چنین دیدارهایی از سوی مقامات ایرانی بی سابقه است و به نظر می رسد که تلاش های جدید در واقع به منظور خنثی کردن لابی های واشنگتن برای آماده کردن زمینه به منظور تصویب دور جدید تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت صورت گرفته باشد. این دیدارها را شاید بتوان در ادامه تلاش های تهران برای نزدیکی بیشتر به آژانس تلقی کرد.

دو ماه پیش مدیر آژانس انرژی هسته ای به ایران دعوت شد تا این نزدیکی بیشتر از سوی وی حس شود. او با مقامات ارشد و به ویژه رهبر معظم ایران ملاقات کرد. ملاقات هایی که از سوی بسیاری از رسانه ها بسیار بی سابقه ارزیابی شده بودند.  پس از این دیدارها بود که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به گزارش آتی البرداعی در شورای حکام، اظهار امیدواری کرد که این گزارش به پایان یافتن و حل و فصل مسائل باقی مانده کمک کند.

 این بدان معنا است که تهران گزارش آتی البرادعی در شورای حکام را بسیار حیاتی تلقی کرده و معتقد است که در صورت مثبت بودن آن، باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت. چنین پیامی می تواند به یک نتیجه گیری منجر شود. این که در صورت عدم ارائه یک گزارش مثبت از سوی البرادعی و باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت، تهران در همکاری های خود با آژانس تجدید نظر خواهد کرد و با عزمی جدی تر به ادامه غنی سازی خواهد پرداخت.

با توجه به اظهارات اخیر جواد لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، این نتیجه گیری چندان هم دور از انتظار نمی تواند باشد. لاریجانی اخیرا اعلام داشت که ایران تمام اطلاعات مورد نظر آژانس را ارائه کرده و به تمام سوالات پاسخ داده است.

وی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز همچنین از وجود سانتریفوژهای جدیدی که پیشتر اخباری از آنها در رسانه های انتشار یافته بود، خبر داد. او همچنین تاکید کرد که ایران بر اساس حقوق خود عمل کرده است و گفت سانتریفوژهای جدید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، که صحبت از قطعنامه ای جدید علیه ایران است چه لزومی داشت ایران سانتریفوژهای جدید را آزمایش کند، گفت :"ما هیچ دلیلی برای مخفی کاری نداریم. ما بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی کار می کنیم. آیا آژانس گفته است که شما فقط باید از سانتریفوژ P1 استفاده کنید؟ چنین مقرراتی وجود ندارد."

این اظهارات در کنار تلاش جدید آمریکایی ها برای تاکید بر استمرار برخی مخفی کاری ها از سوی ایران به کمک انتشار اطلاعات نه چندان موثق، حکایت از این دارند که گزارش آتی البرادعی در مورد برنامه های هسته ای ایران برای تهران و واشنگتن از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت تا حدی است که به نظر می رسد ارائه یک گزارش دوپهلوی دیگر از سوی البرادعی و اصرار وی بر ادامه سیاست حفظ توازن، اینبار به بدتر شدن اوضاع خواهد انجامید.


نظر شما :