حملات سایبری، هزینه پیشرفت هسته ای ایران

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۸ کد : ۱۵۴۵۱ گفتگو
ماکان عیدی‌پور،کارشناس مسایل استراتژیک، درباره علل حملات سایبری اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران، برای دیپلماسی ایرانی توضیح می‌دهد که در زیر می‌خوانید.
حملات سایبری، هزینه پیشرفت هسته ای ایران
دیپلماسی ایرانی: روزنامه ساندی تایمز انگلیس گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، برنامه حمله سایبری را در قلب ساختار نظامی اسرائیل ترتیب داده و گزارش عملکرد آن شخصا به وی ارائه می‌شود. امریکا و اسراییل از راه تحریم‌ها علیه ایران به جایی نرسیدند و دائما در فکر راه‌حل جدید در متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند. ماکان عیدی‌پور،کارشناس مسایل استراتژیک، درباره علل حملات سایبری اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران، برای دیپلماسی ایرانی توضیح می‌دهد که در زیر می‌خوانید:

 

اهداف حملات سایبری اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران چیست؟

 

در راستای سیاست عملیات روانی اسراییل،در آخرین مرحله از این روند، اسراییل تلاش کرد با اجماع بین‌المللی علیه ایران و در نهایت انزوای ایران و غیرمشروع جلوه دادن انگیزه‌های علمی و صلح‌آمیز، برنامه‌های هسته‌ای ایران را تخریب کند.

اسراییل در حوزه‌ای همچون حوزه دیپلماتیک به دنبال حل مشکل خود بود و این نشان می‌داد که اسراییلی‌ها اعتقاد راسخی به مبارزه با پیشرفت‌های علمی ایران داشته‌ و همچنین امید داشتند تا بتوانند از طریق مجاری بین‌المللی و رسمی آن را متوقف کنند. باید اضافه کرد که به موازات آن تلاش‌ها همواره برای متقاعد کردن امریکا برای سناریویی‌های غیرعلمی و غیرعملی در حوزه نظامی نیز وجود داشت. اما حقیقت این است که امید آنها مرحله به مرحله از اینکه بتوانند در برابر واقعیتی به نام دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بایستند، کمتر شد.

به باور من این اتفاق نکته مثبتی در پرونده هسته‌ای ایران است، اینکه اسراییلی‌ها باید از راه خرابکاری‌های سایبری و فیزیکی و ایجاد ناامنی دستیابی ایران را متوقف کنند.

در اینجا باید چند نکته به اشاره کرد:

1.     برنامه هسته‌ای ایران در مرحله‌ای واقعی، پیشرفته و غیرقابل بازگشت از نظر علمی است. (مفهوم غیرقابل بازگشت در ادبیات هسته‌ای این است که یک کشور تمامی زیرساخت‌ها،دانش و چرخه لازم برای تولید انرژی را بدست آورده و از آن نقطه به بعد بوسیله هیچ عامل فیزیکی نمی‌توان آن را کشور را از بدست آوردن دانشی که به آن دست پیدا کرده، محروم کرد)

2.     اگر به گذشته برگردیم متوجه خواهیم شد مساله‌ای وجود داشت که هضم آن برای اسراییل بسیار دشوار بوده و سعی داشتند که آن را در رسانه‌هایی که در انحصار آنها بود نشان دهند و آن این بود که وسعت برنامه هسته‌ای ایران جنبه علمی پیدا کند. به عبارت دیگر همیشه سعی برآن داشتند که برنامه هسته‌ای ایران را به صورت ابتدایی و جهان سومی جلوه دهند.

3.     این امر که اسراییلی‌ها سعی دارند از مجاری سایبر با این برنامه مقابله کنند،نشان دهنده این است که برنامه هسته‌ای ایران به اندازه‌ای توسعه پیدا کرده و آنها به این نتیجه رسیدند که باید ساختار آن را مورد هدف قرار دهند. همچنین آنها در عرصه بین‌المللی متحدان کمتری دارند برای اینکه برنامه حساب‌شده‌تری را برنامه‌ریزی کنند.

4.     هرکشوری که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته قصد داشته قدعلم کند و طلسم عقب‌ماندگی را بشکند این هزینه‌ها را در تاریخ پرداخت کرده و ایران نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست. بنابراین این حملات نکته بد و یا دغدغه‌انگیزی نیست.

 

سیاست اسراییل علیه برنامه هسته‌ای ایران بر این روند چه تاثیری داشته است؟

 

 این حملات سایبری زمینه‌ای شده است تا ایران هم در این مورد خود را تقویت کند. اما درباره این امر که اسراییل رقیب سرسخت و یا از نظر تکنولوژی پیشرفته است، بازهم امر ناخوانده‌ای نباید تلقی شود. به ویژه درمورد تکنولوژی سبب ایجاد انگیزه و رقابت علمی خواهدکرد.

 

چرا اسراییل از میان تمامی مخالفان برنامه هسته‌ای ایران تلاش بیشتری برای تخریب در روند پیشرفت هسته‌ای ایران دارد؟

 

رژیم صهیونیستی موقعیت خود را در منطقه به واسطه عقب‌ماندگی و نابسامانی کشورهای اطراف خودش و به ویژه کشورهای مسلمان منطقه همواره تثبیت کرده است. بنابراین عقب‌ماندگی کشورهای مسلمان در عرصه‌های علمی،نظامی، دیپلماتیک و سیاسی موجب شده که این رژیم نه تنها آنها را به عنوان بازیگران منطقی و دارای حقوق در عرصه بین‌الملل به حساب نیارد بلکه همواره تمامی قوانین بین‌المللی در رابطه با آنها و در مناسبات خود با کشورهای همسایه خودش را نقض کند. باید گفت در انعکاس رسانه‌ای که این تصویر را به جهانیان نشان دهد نیز موفق بوده که این منطقه بسیار دور از آنچه که در غرب اتفاق می‌افتد و دور از فضایی که در آن مناسبات روابط بین‌الملل شکل گرفته، می باشد. بنابراین مانعی ندارد اگر قوانین و مناسبات در این منطقه زیرپا گذاشته شود. یکی از مهمترین مسایل نیز همین مباحث و پیشرفت‌های علمی است.

ما نیز نباید فراموش کنیم که اسراییل تا چندی پیش در منطقه خاورمیانه خود را بی‌نظیر احساس می‌کرد و جاه‌طلبی‌های ژئوپولتیکش با هیچ مانعی روبرو نبود. اما پس از ظهور مقاومت اسلامی در لبنان و غزه و حمایت‌ها و نقش الهام‌بخش ایران برای این جنبش‌ها، اسراییلی‌ها با چالش جدیدی روبرو کرده است. امروزه ایران کشوری است که تصویر شرق و غرب دوران جنگ سرد را قبول ندارد و به واسطه اعتمادبنفس ملی که دارد در مقابل بی‌عدالتی‌ها ایستاده و رقیب سختی در منطقه برای اسراییل محسوب می‌شود.

طبیعی است که هرگونه رشد و پیشرفتی که در ایران اتفاق بیفتد، برای اسراییل تهدید محسوب می‌شود چراکه قوی‌ترشدن یک کشور رقیب قطعا به معنای ضعیف‌تر شدن آنها خواهد بود. بنابراین این یک واکنش کاملا طبیعی است.

 

نظر شما :