اظهارات صالحی، تاکتیکی دیپلماتیک یا رویکردی واقع‌گرایانه؟

۰۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۵ کد : ۱۴۸۳۵ اخبار اصلی
پس از آن که مدتی شاهد حملات تند و تیز مقام‌های ایرانی اعم از نظامی و حکومتی علیه بحرین و عربستان بودیم علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اظهارات تازه‌ای بر زبان راند تا نشان دهد که رویکرد تازه‌ و نرمی در قبال پرونده بحرین و عربستان در ایران به وجود آمده است.
اظهارات صالحی، تاکتیکی دیپلماتیک یا رویکردی واقع‌گرایانه؟
دیپلماسی ایرانی: اگر روزنامه الشرق الاوسط را یکی از بلندگوهای رسانه‌ای عربستان سعودی بدانیم و کسانی که در آن قلم‌فرسایی می‌کنند، در حد سردبیر و دبیر تحریریه را مدافع منویات حکومت عربستان قلمداد کنیم، می‌توانیم این گونه برداشت کنیم که اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال عربستانی‌ها حداقل در بعد رسانه‌ای مواجه شده است. اگر چه حس بدبینی را نیز همچنان حفظ کرده‌اند.

الشرق الاوسط در یادداشتی به قلم طارق حمید، سردبیر خود اگر چه ادعاهای همیشگی عربستان و جامعه عربی را علیه ایران مطرح می‌کند ولی با این حال از اظهارات صالحی استقبال کرده و آن را رویکردی مثبت و واقع‌گرایانه از سوی ایران می‌بیند.

حمید در یادداشت خود می‌نویسد: پس از آن که مدتی شاهد حملات تند و تیز مقام‌های ایرانی اعم از نظامی و حکومتی علیه بحرین و عربستان بودیم علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اظهارات تازه‌ای بر زبان راند تا نشان دهد که رویکرد تازه‌ و نرمی در قبال پرونده بحرین و عربستان در ایران به وجود آمده است. به گفته منابع خبری ایران از جمله ایرنا، علی اکبر صالحی گفت: «ما مشکل خاصی با عربستان نداریم و قبول داریم که عربستان کشوری مهم و تاثیرگذار در بعد بین‌المللی در منطقه است.» وی همچنین افزود: «پس از حوادث منطقه تفسیرها و تحلیل‌های مختلفی ارائه شد و معتقدم که می‌توان سوء تفاهم‌های موجود در این ارتباط را حل و فصل کرد.» صالحی همچنین تاکید کرد که کشورش به تمامیت ارضی و استقلال بحرین احترام می‌گذارد و خواستار صلح، ثبات و امنیت در بحرین است. وزیر امور خارجه ایران همچنین تصمیم پادشاه بحرین برای آغاز گفت‌وگوها با ملت را ایجابی دانست و گفت که امیدوار است این گفتگوها باعث ایجاد راه حلی برای بحران این کشور شود. صالحی همچنین آمادگی کشورش را برای مذاکره با امریکا اعلام کرد.

نویسنده این یادداشت سپس می‌پرسد: نخستین پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چه اتفاقی در شرف وقوع است؟ آیا صالحی واقعا رویکردی تازه در قبال عربستان اتخاذ کرده است؟ به ویژه این که یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه عربستان در گفتگو با روزنامه ما (الشرق الاوسط) مواضع کشورش در قبال ایران را به روشنی بیان کرد و گفت ریاض دعوت رسمی به تهران برای سفر مقامات این کشور به عربستان ارائه نداده است؟

وی سپس می‌نویسد: درباره بحرین باید اذعان کنیم که ایران حقایق جاری در بحرین را به خوبی درک کرده است. اگر شاهدیم که برخی از مقام‌های ایرانی مواضع تندی اتخاذ می‌کنند و می‌گویند که باید بحرین را فتح کنیم، این اظهارات را باید در کنار اظهارات تند مقام‌های امریکایی بر سر حزب الله که خواستار اجرای احکام دادگاه ترور رفیق حریری و حمله به حزب الله هستند، بگذاریم و سپس به قضاوت بنشینیم. درست است که هم‌زمان با این که امریکا خواستار برخورد صریح با گروه‌های شبه‌نظامی شیعه وابسته به ایران در عراق می‌شود، صالحی صحبت از آمادگی تهران برای مذاکره با امریکا می‌زند ولی همه این تاکتیک‌ها نشان می‌دهد که ایران سیاست خود را به خوبی پیش می‌برد و می‌داند که در وضعیت فعلی باید چگونه بازی کند.

حمید در این جا در راستای دفاع از سیاست‌های عربستان بر می‌آید و بدون این که دلیلی ارائه دهد، مدعی می‌شود که نمی‌توان درک کرد که نیت واقعی ایران از تغییر موضع در برابر عربستان و بحرین چیست و آیا واقعا ایران تغییر موضع داده یا این هم تاکتیکی تازه از سوی تهران است. وی سپس مدعی می‌شود که اوضاع سوریه و استمرار بحران در این کشور تهران را بر آن داشته که با واقعیات واقع‌بینانه برخورد کند و صحبت از کاهش تنش و بهبود روابط با عربستان بزند.

وی در نهایت می‌نویسد: ایران سیاست خود را کاملا صحیح و به درستی بازی می‌کند و بر اساس همین درک صحیح شاهد تغییر رویکرد در دستگاه دیپلماسی ایران هستیم. ایران خوب می‌داند در بازی شطرنج منطقه چگونه مهره‌ها را بازی کند. ولی پرسش این است که این فرصت‌ها قرار است چگونه مورد استفاده ایران و اعراب قرار بگیرند؟  

 

نظر شما :