عمرو موسى گرفتار در هزار توى لبنان

۲۱ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۴۷۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
داستان پر رمز و راز انتخابات ریاست جمهوری لبنان همچنان ادامه دارد. احزاب سیاسی درگیر در این انتخابات، بی­اعتنا به اوضاع اسف ­بار سیاسی که گریبانگیر جامعه لبنان شده، همچنان به اختلاف­های موجود خود برای انتخاب رئیس­جمهوری دامن می­زنند.
عمرو موسى گرفتار در هزار توى لبنان
داستان پر رمز و راز انتخابات ریاست جمهوری لبنان همچنان ادامه دارد. احزاب سیاسی درگیر در این انتخابات، بی­اعتنا به اوضاع اسف ­بار اجتماعی و سیاسی که گریبانگیر جامعه لبنان شده، همچنان به اختلاف­های موجود خود برای انتخاب رئیس­جمهوری دامن می­زنند و هیچ اعتنایی به فشارهای مجامع بین­المللی و کشورهای عربی ندارند.
 
این در حالی است که عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شاید بتواند راه حلی برای پایان دادن به بحران­های جاری لبنان بیابد و گروه­های معارض لبنانی را به توافقی در این زمینه برساند.
 
وی روز گذشته نشستی را با سه رهبر سیاسی عمده لبنانی برگزار کرد و آنها را رو در روی هم قرار داد و یک جر و بحث مفصلی به راه انداخت تا شاید بتواند آنها را مجاب کند اوضاع کشورشان بسیار خطرناک است و باید هر چه سریعتر از تنگنا خارج شوند.
 
این نشست که در آن " سعد حریری" به عنوان رهبر اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان، " امین جمیل " رئیس جمهوری سابق لبنان و یکی از رهبران فعلی گروه 14 مارس و " میشل عون" رئیس جناح میهن آزاد و یکی از رهبران عمده گروه 8 مارس و مخالفان دولت کنونی حضور داشتند، نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید. اما آنچه در نهایت حاصل شد این بود که عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب بگوید:" این نشست بی­نتیجه بود. آنچه میشل عون پیشنهاد داد و بر آن اصرار داشت بازگشت به عقب است."
 
ظاهرا میشل عون اصرار داشته نام نخست ­وزیر، وزیران و توافق برای صدور بیانیه آغاز به کار کابینه تعیین شود و از دبیر کل اتحادیه عرب نیز خواسته است لبنان را ترک نکند تا این مشکلات حال شود.
 
اما عمرو موسی در بدو امر تمایل داشته ابتدا رئیس­جمهوری انتخاب شود، سپس تکلیف نخست­وزیر و وزیران معین شود. موسی همچنین خواسته است که بر سر چگونگی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از طریق قوه قضائیه لبنان نیز توافق شود. وی حتی در جلسه با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، تماس گرفت و از وی خواست روز دوشنبه جلسه­ پارلمان را تشکیل دهد و رای­گیری برای انتخاب میشل سلیمان برای ریاست جمهوری لبنان را انجام دهد.
 
همچنین به نظر می­رسد نشست روز گذشته به دو جبهه تقسیم شده است. یک جبهه که میشل عون به عنوان نماینده گروه 8 مارس به تنهایی حضور داشته و اصرار داشته که از 30 وزیر کابینه آینده 20 نماینده از آن 8 مارس باشد.
 
بدین ترتیب که 10 نماینده بصورت مستقیم وابسته به گروه 8 مارس و 10 وزیر نیز از میان احزاب خارج از 8 مارس اما با انتخاب و تایید نمایندگان 8 مارس انتخاب شوند و 10 وزیر نیز متعلق به جریان 14 مارس باشند.
 
در مقابل، جبهه عمرو موسی، امین جمیل و سعد حریری قرار داشتند که از طرح پیشنهادی عمرو موسی حمایت می­کردند. عمرو موسی پیشنهاد داده است به جای طرح میشل عون 10 وزیر متعلق به جناح 8 مارس، 13 وزیر متعلق به 14 مارس و 7 نماینده نیز متعلق به احزاب بی­طرف یا به عبارت دیگر خارج از این دو جناح باشند. این پیشنهاد از سوی جمیل و حریری به شدت حمایت و از سوی میشل عون رد شده است.
 
روزنامه الحیات به نقل از منابع خود آورده است که نبیه بری هنگامی که توسط عمرو موسی طرح میشل عون را شنیده شوکه شده است.
 
اما با این حال پس از پایان جلسه موسی تاکید کرد:" من تمام تلاشم را برای نزدیک کردن آرای گروه­های سیاسی لبنانی برای حل بحران انتخابات ریاست جمهوری لبنان به کار خواهم گرفت."
 
وی که به همراه سعد حريرى، امين جميل و ميشل عون پس از پایان مذاکرات در يک کنفرانس مطبوعاتى شرکت کرده بود، همچنین هشدار داد:" شکست در انتخاب رئیس جمهوری لبنان تاثیر مستقیم بر نشست آتی اتحادیه عرب خواهد گذارد."
 
در همین حال " میشل عون" نیز اظهار داشت:" زمينه‌هاى ايجاد توافق وجود دارد. اما اين امر نيازمند بررسى و مذاکرات بيشتر است. ما نيازمند يک نشست ديگر هستيم تا به شکلى دقيق‌تر و مناسب‌تر امور را مورد بررسى قرار دهيم."
 
عمروموسى هم‌چنين تاکيد کرد که مجددا با نبيه برى، رييس پارلمان و فواد سنيوره، نخست وزير لبنان ديدار خواهد کرد.
 
وى در ادامه از اجماع شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه بر سر انتخاب ميشل سليمان، فرمانده ستاد ارتش لبنان، به عنوان نامزد توافقى براى رياست جمهورى خبر داد و ابراز اميدوارى کرد که احزاب لبنانى موفق به انتخاب وى در انتخابات رياست جمهورى شوند.
 
پیش از این، میشل عون و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، تصمیم گرفته بودند در اعتراض به سرکوب تظاهرات مسالمت­آمیز طرفداران خود در " ضاحیه " جنوبی در جنوب بیروت که به کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر انجامیده و به یکشنبه خونین معروف شده بود، از حمایت خود برای انتخاب میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهوری دست بکشند.
 
اين دومين نشست سران معارض و حزب حاکم در لبنان است که هم چون نشست 17 ژانويه در دستيابى به توافق بين طرفين در حل بحران لبنان بى‌نتيجه ماند.
 
عمروموسى هم‌چنين در گفت‌ وگو با روزنامه‌ السفير تاکيد کرد:" به موفقيت دلخواه دست نيافتيم، اما همچنان به تما‌س‌هايمان جهت تعيين زمان نشست جديد ادامه مى‌دهيم."
 
وى همچنین گفت:" در نشست ما موضوعات جدى و صريحى مطرح شد، اما با توجه به پيچيدگى امور و بى‌اعتمادى حاکم در فضاى سياسى لبنان بايد بار ديگر نشستى را برگزار کرد."
 
دبيرکل اتحاديه‌ عرب در ادامه افزود:" موفقيت در لبنان بر فضاى منطقه‌ تاثير می­گذارد و عملا موجب گشايش در بسيارى از مشکلات منطقه خواهد شد."
 
از سوى ديگر به رغم اخبار منتشر شده مبنى بر تصميم عمروموسى برای ترک لبنان و بازگشت به اين کشور پس از مراسم بزرگداشت سالگرد رفيق حريرى، يک مقام نزديک به نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان، گفت که وى بازگشتش را به قاهره به تعويق انداخته است.
 
وى افزود:" عمروموسى به برى ابلاغ کرده که هدف از تاخير در بازگشتش به قاهره اعطاى فرصت بيشتر به برى جهت افزايش تماس‌ها با احزاب معارض و حل اختلافات در خصوص بحران رياست جمهورى اين کشور است."
 
برخی منابع خبری اعلام کردند که نبیه بری از عمرو موسی خواسته بود که لبنان را ترک نکند شاید راه حلی برای پایان دادن به بحران انتخابات ریاست جمهوری لبنان یافت شود.
 
در همین حال گفته می­شود، نشست بعدى عمروموسى با رهبران حزب حاکم و معارض لبنان به زودى برگزار مى‌شود.
 
دفتر اطلاع رسانى فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، نيز اعلام کرد که عمروموسى در ديدار با سنيوره به بررسى آخرين نتايج به دست آمده از ديدار با رهبران احزاب سياسى لبنان پرداخت.
 
هم‌چنين گفته مى‌شود چنانچه در يکى دو روز باقى مانده احزاب سياسى لبنان موفق به حل اختلاف­ها در خصوص طرح پيشنهادى اتحاديه‌ عرب نشوند، برى مجبور است نشست روز دوشنبه پارلمان لبنان را براى انتخاب رئيس جمهوری آينده اين کشور را تا اوايل ماه مارس به تعويق بيندازد.
 
از سوى ديگر روزنامه‌ النهار گزارش داد، " سمير جعجع" رئيس فالانژهای لبنان، اوايل ماه مارس بنا به دعوت رسمى مقام­های آمريکايى به اين کشور سفر مى‌کند.
 
اين سفر که اولين سفر جعجع محسوب مى‌شود چند هفته به طول مى‌انجامد و قرار است جعجع در جريان اين سفر با مسولان بلندپايه کاخ سفيد، وزارت امور خارجه و دفاع و شوراى عالی امنيت ملى آمريکا ديدار کند. 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :