افشای اسامی 10 طالب که از فهرست سیاه حذف شدند

۲۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۴۷۱۴ آسیا و آفریقا
از چند هفته پیش اعلام شده بود که درخواست هایی از سوی دولت افغانستان مطرح شده است تا برای تسریع در آغاز گفتگوهای میان شورشیان طالبان و دولت حاکم، یکی از شروط طالبان را محقق سازند. این شرط شامل برداشتن تحریم های فردی یا حذف نام افراد شاخص طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل است.
افشای اسامی 10 طالب که از فهرست سیاه حذف شدند
دیپلماسی ایرانی: در این باره گمانه های متعددی مطرح شد و معلوم نبود درخواست یا پیش شرط طلبان برای شروع گفتگوهای صلح، شامل چهره های شاخص و شناخته شده این گروه شود. البته این شرط جزو شروط خفیف طالبان محسوب می شود و امتیازات ویژه ای برای ایشان به همران ندارد با این حال برخی مفسران سیاسی بر این اعتقادند که تن دادن یک به یک به شروط شورشیان باعث می شود تا قوای تدولتی و بین المللی در موضع ضعف یا ناچاری تلقی شوند و این مسئله به زیاده خواهی طالبان و پیشروی های بیش از پیش آنها برای کسب امتیازات ویژه بینجامد.

حالا یک منبع دولتی افغانستان اسامی 10 تن از طالبانی را فاش کرده که طی روزهای گذشته گفته می شد قرار است به زودی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل خارج شوند. این سازمان روز جمعه اعلام کرد نام 14 تن از مقام های سابق رژیم طالبان را از فهرست سیاه حذف کرده است. درواقع این فهرست شامل کسانی است که در زمان حکومت طالبان بر افغانستان بر سر کار بوده و احتمال می رود در حال حاضر نقش موثر و صددرصدی در تحرکات و تصمیم گیری های این گروه ایفا نکنند.

10 نفری که اسامی آنها افشا شده از این قرارند: محمد ربانی، رفیع الله، محمد صدیق آخند زاده، رحیم الله زرمتی، عبدالغفور، محمد سهیل شاهین، شمس الله کمال زاده، سید علم الدین اسیر، محمد حسین و محمد داوود.

یک مقام دولتی افغانستان که نخواسته نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفته است: اینها 10 مقام سابق رژیم طالبان اند که نامشان از لیست شورای امنیت حذف شده است. بنابراین از این پس تحریم های سازمان ملل متحد از این افراد برداشته شده است.

به دنبال انتشار خبر حذف نام این افراد از فهرست سیاه، مقام های افغان تایید کردند که ارسلا رحمانی، حبیب الله فوزی، سعید الرحمن حقانی و فقیر محمد نیز شامل این 14 نفر می شوند. اما گفته بودند چون لیست کاملی از این افراد در اختیارشان قرار داده نشده، در مورد نام های دیگر بی اطلاع اند.

یکی از نهادهای موافق با این اقدام، شورای عالی صلح افغانستان است که از حرکت سازمان ملل متحد استقبال کرده و گفته، این اقدام طالبان را تشویق می کند تا به فرایند صلح رو بیاورند. امین الدین مظفری منشی شورای عالی صلح گفته است: «گرچه این 14 نفر عملا در سنگر و در کنار طالبان نیستند اما نمی توان گفت که چون رابطه نظامی آنها با طالبان قطع شده، بنابراین همه روابط ایشان قطع شده است. بدون شک این افراد به نهادها، خانواده ها و اقوام و مناطق طالبانی مرتبط هستند و خلاصی شان از تحریم و فهرست سیاه، تاثیر خود را دارد.»

ظرف چند سال اخیر اسامی حداقل 15 مقام دیگر رژیم طالبان نظیر وکیل احمد متوکل و ملا عبدالسلام ضعیف نیز از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شده، اما به باور شماری از کارشناسان افغان این کار نتیجه مطلوب و تاثیری بر تلاش های صلح در افغانستان نداشته است. برخی تحلیلگران افغان که با اسامی نامبرده آشنایی دارند، در اظهارنظرهایی گفته اند که تعدادی از این افراد یا مرده اند یا مریض و ناتوان هستند و یا طی ماه های گذشته به پروسه صلح نزدیک شده اند، بنابراین نمی توان آنها را افراد شاخصی دانست که روی سایر شورشیان تاثیر مثبت بگذارند تا ایشان نیز تشویق به گفتگو و صلح و بر زمین گذاشتن سلاح هایشان شوند. درواقع به نظر می رسد اسامی کسانی از فهرست سیاه حذف شده که قادر به پوشش دادن شرط طالبان و یا انگیزه بخشیدن به آنها برای کنار گذاشتن جنگ افروزی نیست.

شورای امنیت سازمان ملل در اواسط ماه گذشته میلادی قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن تعدادی افراد متعلق به گروه های القاعده و طالبان در دو فهرست درج شده و هر یک به صورت جداگانه مورد تحریم های تنبیهی سازمان ملل از قبیل ممنوعیت سفر و مسدود کردن حساب های بانکی قرار می گیرند.

 

در حالی که وزارت خارجه و شورای عالی صلح افغانستان از این اقدام سازمان ملل متحد استقبال کرده اند، اما شماری از کارشناسان می گویند، بازی های سیاسی خاصی در پشت پرده جریان دارد و با این وصف، اقداماتی که از سوی جامعه بین الملل تحت عنوان تشویق طالبان جهت گفتگو با دولت افغانستان و تامین صلح در این کشور صورت می گیرد، تا زمانی که ریشه اصلی معضل افغانستان با دقت بررسی نشود، این کوشش ها بی تاثیر خواهد بود.

 

نظر شما :