واکنش عربستان به سخنان آیت الله جنتی

۲۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۴۷۱۰ سرخط اخبار
دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با ارائه یادداشتی رسمی به سفیر ایران در عربستان مراتب اعتراض و مخالفت خود درباره اظهارات دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران را اعلام کرد.
 
به گزارش فارس به نقل از روزنامه سعودی "الریاض "، "عبداللطیف الزیانی " دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در دیدار روز گذشته خود با "سید محمد جواد رسولی " سفیر ایران در عربستان در دفتر خود در مقر دبیرخانه شورای همکاری در ریاض یادداشت اعتراض رسمی کشورهای عضو این شورا از ایران را تقدیم وی کرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته پیش اظهار داشت: آمریکایی‌ها در لباس سربازان عربستانی مردم بحرین را زندانی و ‌آنها را از کار، دانشگاه و حتی بیمارستان‌ها اخراج می‌کند در حالی که این مردم این را مطرح می‌کنند که هر نفر یک رأی داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی همایش‌های آشتی برای رد گم کردن مطرح می‌شود که فایده‌ای ندارد بحرین باید به دست اسلام و مسلمین فتح و بر نیروهای آمریکایی که در لباس نیروهای عربستانی هستند، پیروز شود.

این اظهارات آیت‌الله جنتی، اعتراض کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برانگیخت و در این یاداداشت تاکید کردند که اظهارات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ایران با اصول حسن همجواری، منشور سازمان ملل، اصول سازمان همکاری‌های اسلامی و قوانین بین‌المللی در تضاد است و روابط حسن همسایگی ایران با کشورهای شورای همکاری را با زیان زیادی روبه‌رو می‌کند.

کشورهای عضو شورای همکاری از دولت ایران و مقامات این کشور خواستند آنچه بیان اظهارات تحریک‌آمیز و عبارات تحریک‌کننده علیه دولت بحرین و ملت آن خوانده شده است، متوقف کنند و این مسائل را با منافع منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهای شورای همکاری را با جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌کند نامتناسب خواندند.

در این یادداشت کشورهای عضو شورای همکاری حمایت خود از آنچه تلاش‌های حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین برای حفظ امنیت و ثبات در این کشور حمایت از صلح داخلی و تحکیم وحدت ملی ادامه راه اصلاح و پیشرفت برای تحقق خواسته ملت بحرین خوانده شد، اعلام کردند.

نظر شما :