پیش از سفر به تهران انجام شد

ملاقات زرداری با سفیر عربستان

۲۵ تیر ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۵ کد : ۱۴۶۴۳ آسیا و آفریقا
گزارش‌ها حاکی از آن است که آصف علی زرداری پیش از سفر جاری به تهران با سفیر عربستان سعودی ملاقات کرده است. رئیس جمهور پاکستان که در فاصله کمتر از یک ماه برای دومین بار به ایران آمده روز جمعه با عبدلعزیز القادر، سفر عربستان در پاکستان دیدار کرد.
ملاقات زرداری با سفیر عربستان
دیپلماسی ایرانی: گزارش‌ها حاکی از آن است که آصف علی زرداری پیش از سفر جاری به تهران با سفیر عربستان سعودی ملاقات کرده است. رئیس جمهور پاکستان که در فاصله کمتر از یک ماه برای دومین بار به ایران آمده روز جمعه با عبدلعزیز القادر، سفر عربستان در پاکستان دیدار کرد.
این در حالی است که در چند ماه اخیر ایران  عربستان سردترین دوران تاریخی روابط خود را تجربه کرده اند. از سوی دیگر احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اخیرا پیش از سفر به تهران به مقامات سعودی ملاقات کرده بود و به این ترتیب گمانه‌زنی ‌ها در مورد تلاش برای میانجی‌گری در روابط تهران و ریاض، افزایش یافت. گزارش دیلی استار حاکی از آن است که با وجود اینکه هدف از سفر زرداری به تهران مذاکره در خصوص روابط منطقه‌ای و دوجانبه عنوان شده است اما زمان ملاقات وی با سفیر عربستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که حضور پاکستان در لشکرکشی اخیر عربستان به بحرین نیز با بحث و جدل‌های فراوانی همراه بود و ناخرسندی تهران را به دنبال داشت.
در اواسط ماه مارس عربستان برای سامان دادن به اوضاع متشنج بحرین و در واقع حمایت از پادشاهی سنی این کشور،‌نیرو‌های خود را به بحرین فرستاد. در همان زمان برخی گزارش‌ها در مورد حضور مقامات نظامی پاکستان در این نیرو‌ها منتشر شد. هرچند پاکستان این ادعا را تکذیب کرده و تاکید کرد این مقامات تنها افرادی بازنشسته در ارتباط با نیروی نظامی بوده‌اند اما جمهوری اسلامی مراتب نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرد. در واقع فرستاده شدن نیرو‌های سعودی به بحرین نقطه آغاز درگیری‌های دیپلماتیک ایران و عربستان بود که به حوزه‌های دیگر از جمله بازار نفت نیز تسری یافت.
گفتنی است به دنبال رو به وخامت گذاشتن روابط تهران و ریاض به دنبال بهار عربی، عربستان به طور جدی از پاکستان خواست در اجلاس مبارزه با تروریسم تهران که اخیرا برگزار شد، شرکت نکند. اما مقامات پاکستان این درخواست را نپذیرفته و زرداری با هیاتی اقتصادی شامل وزرای انرژی و اقتصاد به تهران سفر کرد. رئیس جمهور پاکستان در جریان این سفر نه تنها توانست پروژه خط لوله صلح به منظور انتقال گاز از ایران به پاکستان را احیا کند، بلکه از پیشنهاد طرف ایرانی برای دریافت برق با قیمت یارانه‌ای هم بهره‌مند شد. هر چند از جزئیات دیدار زرداری با سفیر عربستان گزارشی منتشر نشده است اما گفته می‌شود در جریان این ملاقات رحمان ملک وزیر کشور پاکستان نیز حضور داشته است که اخیرا به دنبال انتقاد عربستان از حضور پاکستان در اجلاس تروریسم در تهران به ریاض سفر کرده بود.
اکنون این موضوع مطرح است که زرداری در سفر جاری خود به تهران پیام آور بهبود روابط با عربستان و به نوعی میانجی‌گری در این زمینه است یا اینکه سفیر عربستان باز هم مراتب نگرانی خود در خصوص تقویت روابط تهران  و اسلام آباد را به اطلاع وی رسانده است. 

نظر شما :