زن دموکرات سفيد يا مرد دموکرات سياه

۱۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۴۵۹ اخبار اصلی
هيلارى کلینتون همواره از حقوق زنان دفاع کرده و تجربه بالایی هم در مسائل زنان و هم در سیاست دارد. اما در عین حال، اوباما در مجموع برای نسل جوان به عنوان چهره ای جذاب ظاهر شده است. او سبب شده که نسل جوان بعد از مدت ها به سیاست علاقه و توجه نشان دهد.
زن دموکرات سفيد يا مرد دموکرات سياه

 

باراک اوباما و هیلاری کلینتون در رقابت برای جایگاه ریاست جمهوری امریکا غالبا به گزینه هایی نمادین نژاد و جنسیت تقلیل داده می شوند.

 

 اما زنان جوان مسئله را این گونه نمی بیینند. آنها در این دوراهی قرار دارند که میان پیوستن به نسل خود (جوانان امریکایی) و شکستن سقف شیشه ای مانع رسیدن زنان به مقامات بالا، کدام را انتخاب کنند. بسیاری از دختران جوان که خود را فمینیست می نامند معتقدند که یک رئیس جمهور زن برای امریکا به نفع آنها است.

 

 کلینتون همواره از حقوق زنان دفاع کرده و تجربه بالایی هم در مسائل زنان و هم در سیاست دارد.  اما در عین حال، اوباما در مجموع برای نسل جوان به عنوان چهره ای جذاب ظاهر شده است.

 

 او سبب شده که نسل جوان بعد از مدت ها به سیاست علاقه و توجه نشان دهد. هر چند تبلیغات گسترده بر گزینشی میان یک سیاه پوست و یک زن دلالت می کند، اما برای دختران جوان و به خصوص قشر تحصیل کرده، انتخاب میان نسل خودشان و زن بودن است.

 

 یک زن دانشجوی نوزده ساله می گوید: "فشار سیاسی زیادی برای ترجیح دادن اوباما بر کلینتون بر ما وارد می شود. او جوان و امروزی است. آدم احساس می کند که اگر به او رأی ندهد از نسل خود خارج شده است." به نظر می رسد در این رقابت، زنان جوان تأثیر مهمی در نتیجه داشته باشند. این انتخابات علاوه بر این که جوانان را به مداخله در سیاست جلب کرده، زنان مجرد را نیز به سوی خود کشانده است.

 

یک پژوهش از سوی موسسه "صدای زنان، رأی زنان" در واشنگتن نشان می دهد که زنان مجرد به طرزی بی سابقه به انتخابات توجه نشان داده اند. آنها 22 درصد رأی دهندگان اولیه در نیوهمپشایر را تشکیل دادند و این تقریبا برابر با جمعیت آنها در این ایالت است.

 

هر چند اوباما در مجموع رأی بیشتری از نسل جوان کسب کرده، اما او تنها در آیووا توانست رأی زنان جوان را به نفع خود بگرداند. در این ایالت 40 درصد زنان مجرد به او و 27 درصد به کلینتون رأی دادند. در ایووا رأی جوانان به اوباما در مقابل کلینتون، به نسبت 5 به 1 بود. در نوادا، اوباما 59 درصد آرای جوانان زیر 29 سال را از آن خود کرد.

 

آنی بویتر جولی، داشنجوی 20 ساله در دانشگاه کارولینای جنوبی در کلمبیا قصد دارد به کلینتون رأی بدهد. او معتقد است که زنان جوانی که می خواهند به کلینتون رأی بدهند بر مسائل خاص بیشتر از کسانی توجه می کنند که اوباما را انتخاب کرده اند. او می گوید: "حمایت از اوباما ظاهرا بر اساس تبلیغات و سطحی است.

 

 اما حامیان کلینتون به این دلیل به او رأی می دهند که در مورد مسائل گوناگون با او هم عقیده اند. مثلا من او را به این دلیل می پسندم که او طرح هایی برای بیمه های بهداشتی ارائه داده و قصد دارد در شصت روز اول ریاست جمهوری خود سربازان امریکایی در عراق را به خانه هایشان بازگرداند."

 

طرح های بهداشتی کلینتون از این قرار است که با تأمین اعتبار مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک و خانواده ها، برای تمام امریکایی ها بیمه بهداشتی اجباری می شود.

 

به این ترتیب شرکت های بیمه قادر نخواهند بود کسانی را که فاقد شرایطی از پیش تعریف شده هستند، از پوشش بیمه خارج کنند و مردم می توانند در صورت تغییر شغل بیمه خود را نگه دارند. طرح کلینتون هم چنین میزان حق بیمه ای که مردم می پردازند را به نسبت درآمدشان تعیین می کند.

 

طرح اوباما در این زمینه بر اجباری شدن بیمه بهداشتی برای کودکان و ایجاد یک طرح ملی بهداشتی تأکید دارد. کارفرمایانی که کارگران خود را بیمه نکنند باید مالیات بپردازند.

 

در مورد عراق، کلینتون وعده داده است که اگر رئیس جمهور بشود در 60 روز آغاز کار خود بازگرداندان سربازان امریکایی به کشورشان را آغاز کند، و هدف خود را خروج کامل همه نیروها تا سال 2013 قرار داده است. اوباما وعده داده است که هر ماه یک گروه از نیروها را خارج کند، تا ظرف 16 ماه کل نیروها خارج بشوند.

 

تأکید بر مسائل زنان، نقطه قوتی برای کلینتون

در نزد بسیاری از زنان، تأکید کلینتون بر اهمیت مسئله قانونی شدن سقط جنین تأثیر مهمی در حمایت از او دارد. هم چنین برای بسیاری از زنان این مهم است که زنی بتواند سقف شیشه ای بر فراز سر زنان برای رسیدن به جایگاه های مهم سیاسی را بشکند.

 

زنان جوان هیلاری کلینتون را فردی می بینند که می تواند سیستم مردسالارانه سیاست امریکا را متحول کند، زیرا او خود یک وکیل است و همواره از مدافعان قدرتمند حقوق زنان بوده است. قرار گرفتن او در جایگاهی بالاتر از مردان زنان جوان بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است.

 

اما برای زنان جوان سیاه پوست، اوباما مزیت های بیشتری دارد. برای بیشتر آنها مسئله نژاد در اولویت است. یک زن دانشجوی جوان می گوید: "من می خواهم برای اولین بار یک رنگین پوست رئیس جمهور بشود. سخنرانی های او مرا تحت تأثیر قرار می دهد."

 

حمایت اوپرا، یکی از محبوب ترین چهره های رنگین پوست در امریکا و مجری یکی از محبوب ترین برنامه های تلویزیونی از ریاست جمهوری اوباما، در گزینش آنها نقش مهمی داشت و سی هزار نفر برای کمپین حمایتی او از آباما در استادیوم ورزشی دانشگاه کارولینای جنوبی جمع شدند. 


نظر شما :