با وجود ادامه انتقاد‌ها

موضع داگان به نفع اسرائیل است

۲۲ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۴۵۸۹ اخبار اصلی
او مانند شماری از مقامات اسرائیلی، ایران را به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، تهدیدی برای کشورش ارزیابی می‌کند. اما سئوالی که اکنون در مورد وی مطرح شده این است که چرا داگان خرد و شعور رهبران اسرائیل که گزینه حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در ذهن می‌پرورانند را مورد سئوال قرار داده است.
موضع داگان به نفع اسرائیل است
دیپلماسی ایرانی: در کشوری که به مردان سخت شهرت دارد، مئیر داگان، که به تازگی از سمت ریاست موساد، آژانس جاسوسی اسرائیل، بازنشسته شده، یکی از سرسخت‌ترین هاست. او پسر یکی از بازماندگان هولوکاست است که در بسیاری از اقدامات اسرائیل علیه دشمنان نقش داشته است.

او مانند شماری از مقامات اسرائیلی، ایران را به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، تهدیدی برای کشورش ارزیابی می‌کند. اما سئوالی که اکنون در مورد وی مطرح شده این است که چرا داگان خرد و شعور رهبران اسرائیل که گزینه حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در ذهن می‌پرورانند را مورد سئوال قرار داده است. این سئوال اکنون ذهن شماری از مقامات در ساختار امنیت ملی اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

این در حالی است که داگان علاوه بر یک چهره امنیتی و جاسوسی، استراتژیست خوبی نیز به شمار می‌رود. داگان در دو سخنرانی اخیر خود حمله به ایران را ایده‌ای ابلهانه توصیف و تاکید کرده است که چالش منطقه‌ای پیش روی اسرائیل غیر قابل اجتناب خواهد بود. وی همچنین این نکته را به طور شفاف مطرح کرده که معتقد است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع وی، اسرائیل را به سوی جنگی سوق می‌دهند که نمی‌تواند در آن پیروز باشد.

داگان مدعی شده زمانی که در موساد فعالیت داشته است به همراه تعدادی از مقامات امنیتی دیگر از سوق داده شدن اسرائیل به سوی اقدامات خطرناک جلوگیری می‌کرده است اما اکنون هیچ کس در مقابل باراک و نتانیاهو قرار ندارد.

 

دیدگاه موساد

 

سال گذشته زمانی که زمزمه‌هایی در مورد احتمال درگیری ایران و اسرائیل به گوش رسید، برخی مقامات نزدیک به موساد در محافل خصوصی به اظهار نظر در این زمینه پرداخته و مدعی شدند که هزینه‌های این درگیری بیش از منافع آن خواهد بود.

آنها تاکید داشتند که چنین حمله‌ای به هیچ وجه با حمله اسرائیل به نیروگاه اوسیراک عراق در سال 1981 قابل مقایسه نیست، چرا که فعالیت‌های هسته‌ای عراق تنها در یک محل مستقر بود. این در حالی است که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در سراسر کشور گسترانیده شده است و علاوه بر این ایران در مقایسه با عراق در فاصله جغرافیایی دورتری نسبت به اسرائیل قرار دارد.

این در حالی است که ایران اهرم حزب‌الله را نیز در اختیار دارد که می تواند حملات راکتی علیه اسرائیل انجام دهد. به این ترتیب نیروی زمینی و هوایی اسرائیل ناگزیر به جنگیدن در چند جبهه خواهد بود. با این حال موساد نیز همانند هر ساختار امنیتی دیگر در اسرائیل بر این باور است که برنامه‌های هسته‌ای ایران تهدیدی برای بقای اسرائیل به شمار می‌رود و حمله پیشگیرانه می‌تواند تا حدودی در مهار فعالیت‌های هسته ‌ای ایران موثر باشد.

 

ساختار شکنی داگان

 

اما چه انگیزه‌ای داگان را به ساختارشکنی و زیر سئوال بردن موضع نتانیاهو که همواره بر روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه ایران تاکید دارد، واداشته است؟ نزدیکان به داگان بر این باورند که او معتقد است باراک هزینه‌های زیادی را برای حمله به ایران متصور نیست و از سوی دیگر نتانیاهو این امر را مسئولیت شخصی خود می‌داند که از به وقوع پیوستن هولوکاستی دیگر جلوگیری کند.

به گفته آنها نتانیاهو در صورتی برای حمله هوایی علیه ایران مجوز می‌دهد که به این نتیجه رسیده باشد بقای کشورش در خطر است و از سوی دیگر ایالات متحده نیز اقدامی علیه هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی انجام ندهد.

 

رقابت تحلیلی

 

امروز، جنگی در ساختار دفاعی اسرائیل در گرفته است، یک جنگ تحلیلگرایانه. داگان رهبری گروهی از مقامات کنونی و مقامات سابق را برعهده دارد که معتقدند نتانیاهو باید باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مجاب کند و در صورتی که این روند به نتیجه نرسید، نتانیاهو نباید به دنبال حمله به ایران باشد. به عقیده داگان و همفکرانش ایران برای کشور کوچک اسرائیل مشکل بسیار بزرگی است. با این حال حامیان نتانیاهو همچنان تاکید دارند که گزینه نظامی باید به عنوان گزینه‌ای قابل بررسی روی میز باقی بماند.

 

زیر سئول بردن اقدام پیشگیرانه

 

شاید نتانیاهو یک موضوع را فراموش کرده باشد و آن این است که هر چه بیشتر در مورد حمله به ایران سخن بگوید، اسرائیل در مرحله عملی به این روند نزدیک تر خواهد شد. اما در صورتی که این اقدام انجام نشود، وی چهره جهانی اسرائیل در بحث اقدامات پیشگیرانه را به چالش کشیده است.

این در حالی است که ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی اتمی کمتر از مقامات اسرائیلی به تلاش تهران برای ساخت بمب هسته‌ای اعتقاد دارند. به هر ترتیب این روز‌ها داگان به حدی مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی و منتقدان قرار گرفته است که حتی دفتر نتانیاهو از او خواسته پاسپورت دیپلماتیکش را تحویل دهد. اما در شرایط فعلی شاید دیدگاه او بیش از دیدگاهی که از گزینه نظامی حمایت می‌کند، به نفع نتانیاهو باشد.

 

منبع: Bloomberg

 

نظر شما :