گسترش تحریم‌ها این بار از نوع مسافرتی

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۴۴۶۲ اخبار اصلی
این روز‌ها شنیده شدن خبر گسترش دامنه تحریم‌های بین‌المللی یا یکجانبه به بهانه متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به امری متداول تبدیل شده است که بخش‌های مختلف از صنعت و تولیدات گرفته تا امور بانکی و حتی سوخت گیری هواپیما‌ها را شامل می‌شود.
گسترش تحریم‌ها این بار از نوع مسافرتی

دیپلماسی ایرانی: این روز‌ها شنیده شدن خبر گسترش دامنه تحریم‌های بین‌المللی یا یکجانبه به بهانه متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به امری متداول تبدیل شده است که بخش‌های مختلف از صنعت و تولیدات گرفته تا امور بانکی و حتی سوخت گیری هواپیما‌ها را شامل می‌شود. اما بیانیه اخیر انگلیس در خصوص جدی‌تر شدن تحریم‌های مسافرتی علیه مقامات ایرانی تحرکات غرب در فاز دیگری از تحریم‌ها را به اثبات می‌رساند. ویلیام هگ که چندی پیش با ادعای حمایت ایران از بشار اسد در مقابله به معترضان سوری، پای عالی‌ترین دیپلمات فعلی انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی باز کرده بود، اکنون از گسترش تحریم های مسافرتی خبر می‌دهد. وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش به همراه متحدان خود برای ممانعت از ورود افراد و مقامات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی به خاک انگلیس و دیگر کشور‌های متعهد به این تحریم‌ها جلوگیری می‌کند و البته این تحریم‌ها شامل مهندسان و دیگر رده‌های مربوط به این برنامه ‌ها نیز خواهد شد.

 وی همچنین مدعی شد تحریم‌های مسافرتی علیه مقامات دولتی، قضایی، سازمان زندان‌ها و دیگر افرادی که به ادعای وی در نقض حقوق بشر نقش داشته‌اند نیز اعمال خواهد شد. هرچند در این بیانیه به نام 50 نفری که در فهرست تحریم‌های مسافرتی جای گرفته‌اند اشاره نشده اما برخی منابع بر این باورند که مقامات دخیل در دستگیری نسرین ستوده، وکیل ایرانی، هدف این تحریم‌ها قرار دارند. این در حالی است که هم اکنون اتحادیه اروپا تحریم‌های مسافرتی را علیه 32 فرمانده، قاضی و مقام زندانبانی جمهوری اسلامی اعمال می‌کند. به گزارش روزنامه تلگراف انتظار می‌رود که مقامات امنیتی وابسته به سپاه و همچنین مقامات سازمان زندان‌ها در تحریم‌های تازه حضور داشته باشند.

 هگ در توجیه این اقدام لندن مدعی شده که تهران همواره به تلاش برای دستیابی به برنامه‌های هسته‌ای غیرقانونی ادامه می‌دهد و به همین دلیل پیام تحریم‌های انگلیس و متحدانش برای جمهوری اسلامی بسیار روشن است. به گفته وزیر امور خارجه انگلیس این پیام از ایران می‌خواهد تا برای تبدیل شدن به عضوی معمول در جامعه جهانی، رفتار خود را تغیر دهد . این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده و در عین حال محمود احمدی نژاد این نکته را خاطرنشان کرده که هیچ اقدامی نمی تواند از ادامه این برنامه‌ها جلوگیری کند. در بخش دیگری از بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس بار دیگر ادعای دخالت ایران در امور داخلی سوریه مطرح شده و گفته شده است مقامات ایرانی دخیل در این روند در فهرست تحریم‌های مسافرتی قرار دارند. این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز از ممنوعیت‌های صدور ویزا برای شمار بیشتری از مقامات ایرانی خبر داده و مدعی شده این اقدامات در راستای دفاع از حقوق بشر صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز دولت کانادا نیز در اقدامی هماهنگ با انگلیس و آمریکا از افزایش فهرست مقامات ایرانی که مجاز به سفر به این کشور نخواهند بود، خبر داده است. اما اینکه این تحریم‌ها تا چه اندازه انتظار غرب را برآورده می‌کند، جای سئوال دارد.

 برخی بر این باورند که تحریم‌های مسافرتی از آنجایی که مردم ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، می تواند کارساز باشد اما در مقابل گروهی سخت‌گیری‌های انجام شده در این زمینه را کافی نمی‌دانند. برای مثال علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه ایران در فهرست تحریم‌های مسافرتی اتحادیه اروپا قرار داشته است اما با توجه به موقعیت شغلی وی، این تحریم‌ها علیه صالحی لغو شده است. در شرایط حاضر نیز این احتمال وجود دارد تحریم‌ها علیه فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران لغو شود چرا که او با توجه به سمتش ناگزیر به سفر‌های خارجی است و این در حالی است که تحریم‌ها وی را از سفر باز می‌دارد.

 از سوی دیگر در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش همواره بر اهمیت مذاکرات برای حل مساله هسته‌ای ایران تاکید دارند، ناتوانی مقامات ایرانی از سفر به اروپا و آمریکا موضوعی است که می‌تواند استراتژی گفت و گو‌ها را با چالش بکشد. گفتنی است تلاش مضاعف غرب برای در نظر گرفتن ممنوعیت‌های مسافرتی برای مقامات ایرانی در شرایطی انجام می‌شود که تهران نیز اخیرا اعلام کرده به دنبال محاکمه 26 مقام آمریکایی به اتهام نقض حقوق بشر و ارجاع آنها به دادگاه‌های بین‌المللی است. 

نظر شما :