ایران محور مذاکرات ویلیام هیگ در عربستان

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۴۳۵۶ اخبار اصلی
بریتانیا نمی‌تواند تغییری در اوضاع منطقه خلیج فارس دهد ولی می‌تواند از عضویتش در شورای امنیت، پیمان آتلانتیک شمالی، اتحادیه اروپا و روابط بسیار نزدیکش با کشورهای منطقه نهایت استفاده را ببرد و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را ترغیب به انجام اصلاحات کند.
ایران محور مذاکرات ویلیام هیگ در عربستان

دیپلماسی ایرانی: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا از روز سه‌شنبه 5 ژوئیه سفر رسمی خود به عربستان سعودی را آغاز می‌کند. وی در این سفر با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود مذاکرات مفصلی خواهد داشت و همچنین پیش‌بینی می‌شود مورد استقبال ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، یک منبع دیپلماتیک در سفارت بریتانیا در ریاض گفت: «بریتانیا نمی‌تواند تغییری در اوضاع منطقه خلیج فارس دهد ولی می‌تواند از عضویتش در شورای امنیت، پیمان آتلانتیک شمالی، اتحادیه اروپا و روابط بسیار نزدیکش با کشورهای منطقه نهایت استفاده را ببرد و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را ترغیب به انجام اصلاحات کند.»

وی درباره محور مذاکرات هیگ در جده گفت: «تحولات منطقه و تغییراتی که برخی کشورهای منطقه شاهد آن هستند و مشورت با رهبران عربستان برای رسیدن به یک موضع نزدیک به بریتانیا به گونه‌ای که بتواند بریتانیا از این موضع در دیگر مذاکراتش به ویژه در پایتخت‌های اروپایی دفاع کند، از اهداف سفر هیگ به عربستان است.»

این دیپلمات بریتانیایی همچنین مدعی شد که بریتانیا از افزایش دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله بحرین و سوریه بسیار نگران است و اطلاعاتی که به دست آورده نشان می‌دهد که ایران همچنان تلاش دارد در ناآرامی‌های سوریه دخالت کند، ایستادگی بیشتری در برابر مطالبات و تحولات داخلی‌اش داشته باشد، آزمایش‌ بر روی موشک‌هایی که توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشند را ادامه دهد و همچنان به غنی‌سازی اورانیوم به رغم قطعنامه 1929 شورای امنیت بپردازد. ایران تا کنون توانسته سه برابر آن چه در گذشته از اورانیوم غنی شده 20 درصدی در اختیار داشته، اورانیوم غنی‌شده تولید کند.

هیگ همچنین قرار است به اطلاع مقامات عربستانی برساند که کشورش تلاش خواهد کرد فشارهای بیشتری به ایران وارد کند تا تهران وادار شود که بر سر برنامه هسته‌ای‌اش پای میز مذاکره بنشیند و در عین حال سخت‌گیری بیشتری در اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران به کار خواهد بست.

وزرای امور خارجه بریتانیا و عربستان آخرین بار در 22 مارس گذشته در لندن با یکدیگر دیدار کرده بودند. در آن دیدار سعود الفیصل با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز به طور خصوصی مذاکره کرده بود.   

بحث بر روی لیبی دیگر موضوع مورد مذاکره ویلیام هیگ با عربستانی‌ها خواهد بود. در این سفر هیگ از دولت عربستان خواهد خواست که از حملات ناتو علیه معمر قذافی حمایت کند. ناتو تا کنون توانسته با بمباران مواضع یاران قذافی و حفظ بنغازی موفقیت‌های بسیاری علیه قذافی به دست آورد و در شهر مصراته نیز نیروهای قذافی را تا آن جا عقب براند که بتواند به مردم این شهر کمک‌های انسان‌دوستانه برساند و مجروحان آنها را درمان کند.

سوریه موضوع دیگر مورد مذاکره طرف بریتانیایی با مقامات عربستانی است. این دیپلمات بریتانیایی در این باره گفت: متاسفانه حکومت سوریه چندان محلی به خواسته‌های جامعه بین‌المللی برای سرعت بخشیدن به اصلاحات نمی‌دهد و همچنان شاهد افزایش کشتار و تشدید قلع و قمع‌ها در سوریه هستیم. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به دنبال خرید وقت است و هم‌زمان می‌خواهد که تظاهرکنندگان آرام شوند بدون این که به آنها امتیازی دهد.

وی همچنین مدعی شد که ایران و حزب الله در سرکوب تظاهرکنندگان سوری به نظام این کشور کمک می‌کنند. ادعایی که ایران و حزب الله بارها آن را رد کرده‌اند.

این دیپلمات همچنین گفت: «لندن از طرح‌های اصلاحات در بحرین، مغرب و اردن حمایت می‌کند و امیدوار است که دیگر کشورهای عربی نیز از آنها الگو برداری کنند.»

وی همچنین خبر از کمک 20 میلیارد دلاری بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا به این کشورها برای دنبال کردن اصلاحات به همراه تونس و مصر داد.



نظر شما :