مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۱۰ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۴۲۱۲ اخبار اصلی
در ستون خبرهای این هفته می خوانید: لوازم التحریر مبتذل غربی، اگر خوارزمی نبود اینترنت هم نبود، دو امریکایی متهم به فروش غیرقانونی قطعات جنگنده به ایران شدند، سال گذشته 20 درصد رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشتیم و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
دو امریکایی متهم به فروش غیرقانونی قطعات جنگنده به ایران شدند

 

به گزارش مقامات رسمی دولت آمریکا، "تاد مایکل" و "حمید سیفی" که شهروندان آمریکا هستند، متهم به فروش غیرقانونی قطعات جنگنده و بالگرد به ایران شدند. احتمالا، پنج نفر دیگر از کشورهای فرانسه، امارات متحده عربی و ایران همچنین مشغول با این کار بودند.

"فیلیپ سانچس" مدیر کل شرکت Aerotechnic فرانسه و "لوک تلی" مدیر تجاری این شرکت، همچنین متهم به فروش غیرقانونی قطعات جنگنده به ایران می شوند.

 

عمره درپی تیرگی روابط سیاسی ایران و عربستان مشکلی ندارد

 

حجت‌الاسلام علی قاضی عسگر نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت به روابط کنونی ایران و عربستان اشاره و بیان کرد: در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هیچ‌وقت روابط سیاسی دو کشور تا این حد تیره و تار نبوده، اما خوشبختانه مشکل اساسی در زمینه‌ عمره وجود ندارد و این مرهون نگرشی است که به این کشور منتقل شده است.

نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: نباید با افراد تندرو که تذکر می‌دهند، درگیر شد، چراکه فایده‌ای ندارد و اقناع نمی‌شوند. باید دانست که اینها مزدورانی‌اند که به‌دنبال بهانه‌ای برای آزار دیگران هستند.

 

تیمی از انگلیس فرستادند تا یک خانم را در تظاهرات‌ها پیدا کنند...

 

 

سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز منافقین قدم در مسیر جدیدی گذاشتند تا خود را مظلوم جلوه دهند و به همین دلیل است که مباحثی مانند حقوق بشر را پیش می‌کشند و ترورهای خود را طوری انجام می‌دهند که گناه آن را به گردن حریف بیندازند.

 

وی به ترور شهید علیمحمدی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت:‌ آنها سعی کردند تا اینطور وانمود کنند که شهید علیمحمدی مخالفت‌هایی با نظام داشت و نظام او را ترور کرد اما خوشبختانه با دستگیری عامل ترور و اعترافات او مبنی بر آموزش در اسرائیل خداوند آنها را رسوا کرد.

 

نقدی همچنین به قضایای فتنه ۸۸ اشاره کرد و افزود: تیمی از انگلیس فرستادند تا یک خانم را در تظاهرات‌ها پیدا و سپس با فیلم‌برداری حرفه‌ای از چند جهت ترور او را فیلم‌برداری کرده و از این طریق مظلوم‌نمایی کنند و بگویند که نظام این کار را کرده است.

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد:‌ منافق فقط سازمان‌های مخوف و جنایتکار منافقین نیست بلکه آنکسی که در انتخابات ۸۸ با شاه سعودی نشست و برخاست کرد و از او پول گرفت و با او مشورت کرد در مصداق اکمل و اتم منافق است. این شخص در ابراز دین‌مداری نیز منافق است چرا که با جورج سوروس نشست و برخاست کرد و در دموکراسی نیز نفاق دارد چرا که با پادشاه دیکتاتور منطقه نشست و برخاست داشت و از او مشورت گرفت. این فرد در اخلاق اسلامی نیز با آمدوشدی که با زنان آنچنانی داشت منافق است.

 

 

آمریکا "ایران ایر" را تحریم کرد

 

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت خزانه داری امریکا با هدف جوسازی و بهانه تراشی برای اقدامات یکجانبه و خصمانه خود ادعا کرد که شرکت ایران ایر برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تجهیزات نظامی حمل و نقل می کند.

 

وزارت خزانه داری امریکا در ادامه جوسازی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که ایران ایر چندین پرواز را با هدف انتقال قطعات موشک و راکت به خاک سوریه داشته است.

 

همچنین مقام های امریکایی چندین دادخواست را علیه شرکت های فرانسوی و اماراتی تنظیم کرده و مدعی همکاری این کشورها با جمهوری اسلامی ایران در صدور تجهیزات بالگردهای تهاجمی و جنگنده های نظامی شدند.

 

 

سال گذشته 20 درصد رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشتیم

 

 

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی گفت: در فاصله سال های 2007 تا 2010 جذب سرمایه گذاری های خارجی در ایران از یک میلیارد و 670 میلیون دلار به سه میلیارد و 620 میلیون دلار افزایش یافته و سال گذشته ایران 20 درصد رشد سرمایه گذاری خارجی را تجربه کرده است.

 

حسینی اختصاص با اشاره به میزان بالای این میزان اعتبار برای سرمایه گذاری خارجی افزود: بر این اساس هر کس بخواهد می تواند با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با حجم بیشتری مبادرت به سرمایه گذاری کند.

 

 

سایپا 40 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر می کند

 

 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از برنامه این گروه برای صادرات 40 هزار دستگاه خودرو به کشور عراق خبر داد و گفت: با حمایت های ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق این میزان هم به لحاظ کمی و هم کیفی افزایش خواهد یافت.

 

مهندس نعمت الله پوستین دوز در جریان بازدید رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق و هیات همراه از گروه سایپا گفت: با توجه به اینکه عراق یکی از بهترین بازارهای ماست، بزودی با ایجاد دفاتر منطقه ای در این کشور سهم فروش محصولات تولیدی خود را در بازار افزایش خواهیم داد.

 

وی از آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای مشارکت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی کشور عراق خبر داد و گفت: گروه خودروسازی سایپا امادگی دارد تا با ارائه انواع محصولات سواری و مینی بوس، اتوبوس و ون، انواع کامیون های کشنده نیمه سنگین و سنگین تولید شرکت زامیاد در این حوزه سرمایه گذاری کند.

 

 

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات انتخاباتی خود به سودان

 

 

ابراهیم محمود حامد وزیر کشور سودان که به همراه رئیس جمهور این کشور به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم به کشورمان سفر کرده بود، با مصطفی محمد نجار دیدار و گفتگو کرد.

 

نجار پس از دیدار با همتای سودانی خود با بیان اینکه ایران همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و حتی دفاعی و نظامی خوبی با سودان دارد، درخصوص مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه با توجه به یادداشت تفاهم‌نامه‌ای که در سنوات گذشته با سودان منعقد کرده‌ایم بر آنها مروری داشتیم.

 

وزیر کشور از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با سودان در زمینه‌های مختلف خبر داد و گفت: ما آماده‌ایم تجربیات خود را در زمینه‌های مقابله با حوادث، صدور گذرنامه و شناسنامه و برگزاری انتخابات که تجارب خوبی است به سودان انتقال دهیم.

 

 

 

حضور مبلغان دینی در فیس بوک و بالاترین

 

 

حجت‌الاسلام محمدرضا بهروز عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی گفت: یکی از عرصه‌های بسیار مهم در امر تبلیغ دینی، فضای مجازی است که برخی زوایای آن هنوز شناخته نشده است و متاسفانه حضور ما در بخش‌های شناخته شده هم کمرنگ است.

 

این محقق حوزه علمیه قم افزود: امروز سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باید در کنار اعزام مبلغ، به تبلیغ مجازی اهمیت ویژه‌ای بدهند. سایت‌های مشارکت عمومی همچون سایت فیس بوک و بالاترین که کاربر می‌تواند از آن استفاده دو طرف داشته باشد یعنی هم نظر دیگران را بخواند و هم خود نظر دهد، بسیار دارای اهمیت است ولی متاسفانه ورود جدی طلاب در این عرصه را شاهد نبوده‌ایم.

 

وی گفت: امروز سایت فیس‌بوک جمعیتی بیشتر از کشور امریکا دارد و تقریبا تمامی چهره‌های سرشناس علمی و سیاسی پنجره‌ای در این سایت دارند.

 

 

تجار ایرانی محصولات ساده به اوگاندا صادر نکنند

 

 

سفیر جمهوری اوگاندا در ایران با انتقاد از صدور برخی محصولات ساده ایران به اوگاندا گفت: تجار ایرانی محصولات مهم را به اوگاندا صادر کرده و در نمایشگاه ها حضور پیدا کنند.

 

محمد احمد کیسوله افزود: انتظار داریم تجار ایرانی به جای ارائه محصولات ساده در نمایشگاه های برگزار شده در اوگاندا، جهت شناساندن توان بالای تکنولوژیک ایران در تولید محصولات پیشرفته مانند سیستم های آبیاری تحت فشار و ماشین آلات مکانیزه کشاورزی که اوگاندا و سایر کشورهای منطقه به آن نیاز دارند، قدم بردارند.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای بسیار مهم دنیا به خصوص برای کشورهای آفریقایی است، ادامه داد: باتوجه به اینکه شرکت ها و کارخانجات بسیاری را در نقاط مختلف ایران دیده ام و از محصولات با کیفیت متعددی که تولید می کنند اطلاع دارم، اطمینان دارم برخی از این محصولات حتی بسیار با کیفیت تر از محصولات کشورهایی مانند چین و هند بوده و می تواند در بازارهای دنیا با محصولات سایر کشورها رقابت کند.

 

 

لوازم التحریر مبتذل

 

 

نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش تبیین نقش اصناف در حفظ هویت اسلامی و ملی که به همت اتحادیه نوشت افزار برگزار شد، به انتقاد شدید از عملکرد دستگاه های نظارتی در خصوص مقابله با کالاهای مبتذل غربی پرداخت و گفت: دستگاه های نظارتی ما بسیار ضعیف عمل می کنند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، چرا باید کالاهای مبتذل، مستهجن و ضد فرهنگی غرب در بازارهای ما وجود داشته باشد؟

 

وی در خصوص وظیفه اصناف در قبال کالاهای ضد فرهنگی غرب گفت: کم کاری و ضعف دستگاه های نظارتی در گمرک وظیفه اصناف را سنگین تر می کند و اصناف خود باید به تحریم کالاهای ضد فرهنگی و مبتذل، مبادرت کنند.

ی به انتقاد از رواج نوشت افزارهایی که حامل فرهنگ منحرف هستند خاطرنشان کرد: فرهنگ ما بسیار غنی و مملو از اسطوره های انسانی است. به جای شخصیت های مبتذل و پوشالی غربی باید تصاویر اسطوره هایی چون شهید «بهنام محمدی» و «سهام خیام» بر نوشت افزار ما نقش ببندد.

 

نقدی همچنین گفت: لوازم التحریر و کتاب های غربی حاوی شعارها و نمادهای بسیار اثر گذاری است که پیام های نا مناسبی برای دانش آموزان دارد و القا کننده خشونت و ابتذال به نوجوانان ماست.

 

 

این واقعا مقوله مضحکی است

 

 

محمدجواد لاریجانی مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه گفت: حقوق بشر فقط متعلق به امریکا و چند کشور اروپایی نیست و این نگرش زائیده نادیده انگاشتن چندفرهنگی بودن دنیاست. هرکشوری با فرهنگ خود باید در مکانیزم‌های حقوق بشری مشارکت داشته باشد.

 

به گفته لاریجانی موضوع دیگری که معیارهای حقوق بشری را نقض می‌کند استاندارد دوگانه است و اینکه حقوق بشر فراگیر نیست یعنی در جایی که آمریکایی‌ها منافع دارند نقض فاحش حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود و جایی که آمریکایی‌ها لازم است تا فشاری به یک دولت یا حکومت بیاورند موضوع حقوق بشر اهمیت پیدا می‌کند.

 

دبیرستاد حقوق بشر با اشاره به کشورهای خاورمیانه خطاب به مهمان نیکاراگوئه‌ای خود گفت: مثلا شما نگاه کنید در عربستان، کویت، بحرین و یمن که حقوق انسان‌ها در فاحش‌ترین شکل ممکن نقض می‌شود و هیچکدام دموکراسی ندارند، مسئله‌ای به نام حقوق بشر مطرح نمی‌شود چرا که این کشورها دوستان آمریکا هستند اما ایران با داشتن دموکراسی همیشه متهم به نقض حقوق بشر است و این واقعا مقوله مضحکی است.

 

 

اگر خوارزمی نبود اینترنت هم نبود

 

ولفگانگ گونتر لرش، سردبیر روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ می‌گوید: اگر نظریه‌ها و مفاهیم مطرح شده از سوی دانشمند مسلمان، ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی نبود، جهان امروز اینترنت و رایانه را نمی‌شناخت. لرش که خود یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران آلمان در حوزه تاریخ تمدن اسلامی به شمار می‌رود، معتقد است که پیشگامان ریاضیات نوین آلمان از قبیل کارل فریدریش گاوس و کورت گودل با تکیه بر دستاوردهای خوارزمی توانسته‌اند در پژوهش‌های خود به نتایج شگفت‌آوری نایل شوند. برخی چهره‌های سرشناس علم ریاضیات، این دانشمند بلندآوازه را پدر معنوی علوم رایانه‌ای می‌دانند. لرش تصریح کرد که ترجمه آثار خوارزمی به زبان لاتین در قرون وسطی به اروپا کمک کرد تا به نظریات جدید و فعلی خود در علوم ریاضی و حساب دست یابد.

 

نظر شما :