راهبرد حماس شکستن محاصره است

۰۹ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۴۱۹ اخبار اصلی
گفت وگوى روزنامه ايران با سامى ابوزهرى سخنگوى حماس
راهبرد حماس شکستن محاصره است
بازگشايى گذرگاه رفح توسط مصر اگرچه تأثير چندانى در تصميمات کابينه رژيم صهيونيستى در نوع برخورد خود با غزه نداشت اما تا حدى توانست از فشار اقتصادى کشنده که بر مردم غزه وارد آمده بود، بکاهد.
 
از سوى ديگر حسنى مبارک رئيس جمهورى مصر با دعوت از دو طيف حماس و فتح براى گفت وگو، مى کوشد تا حداقل کمى از آثار وخيم تحريم غزه بکاهد و فتح و حماس را کنار يکديگر بنشاند.
 
غزه اگرچه به واسطه حملات رژيم صهيونيستى در شديدترين اوضاع انسانى قرار دارد و حتى سوخت نيروگاه هاى آن نيز مدام از سوى اين رژيم قطع و وصل مى شود اما همچنان حامل پيام مقاومت ملت فلسطين است.
 
آخرين تحولات غزه را در گفت وگو يى با سامى ابوزهرى سخنگوى حماس در غزه در ميان گذارده ايم که از نظر گرامى تان مى گذرد:
 
بازگشايى رفح چه تأثيرى در نوع اتفاقات چند روز اخير غزه داشته است
باز شدن مرز ميان مصر و غزه فقط براى کمک هاى فورى به مردم غزه صورت گرفته است و چند روز نيز بيشتر انجام نمى گيرد.
 
مصر حق خود مى داند که امنيت مرزهاى خود را حفظ کند ولى ما به عنوان ملت فلسطين اکنون دچار مشکلات فراوان معيشتى شده ايم و بايد راه حلى پيدا کنيم که رفت و آمد شهروندان فلسطينى از طريق گذرگاه رفح را تسهيل کند.
 
اين امر محقق نخواهد شد الا از طريق يک راه حل قطعى و قرارداد ميان حماس و مصر که در نهايت به باز شدن دائمى مرزها بينجامد.
 
حسنى مبارک رئيس جمهور مصر اخيراً دعوتنامه اى براى گفت وگو را به سران حماس و فتح ارسال کرده، آيا از آن استقبال مى کنيد
ما از اين موضوع تاکنون استقبال کرده ايم. بسته شدن تمام گذرگاه ها فشار بسيار زيادى را به مردم غزه وارد آورده است. ما آرزومنديم اين ديدار هر چه سريع تر صورت گيرد چون از اهميت بسيار بالايى برخوردار است.
 
موضع فتح تاکنون چه بوده است
ما از گفت وگو ى سه جانبه استقبال کرده ايم اما جنبش فتح اين موضوع را تاکنون رد کرده است. مصر نيز پس از عدم پذيرش فتح اعلام کرده است که با هر يک از دو گروه حماس و فتح به صورت جداگانه مذاکره خواهد کرد. ما البته سرنوشت ملت فلسطين را به منافع گروه ها پيوند نمى زنيم.
 
فتح و حماس اتهاماتى را متوجه يکديگر کرده اند که نشان از بى اعتمادى عميق دارد با اين تفاصيل چگونه به مذاکره مى نشينيد
ما هميشه بر گفت وگو تأکيد داشته ايم. هر کس گفت وگو را رد کند بايد در مقابل ملت فلسطين پاسخگو باشد. اين گونه حجت بر فتح هم تمام مى شود. در همين جا تأکيد مى کنم فتح مسئول حوادثى است که اتفاق مى افتد.
 
بسيارى از تحليلگران اتفاقات اخير غزه را انعکاس سفر اخير بوش به منطقه مى دانند. ارزيابى شما چگونه است
تشديد محاصره غزه و ادامه جنايات صهيونيست ها قطعاً رابطه مستقيمى با سفر ژانويه بوش به منطقه داشت. بوش به آنها اين جرأت را داد تا به جنايات خود ادامه دهند. اين البته اولين بارى نيست که اين اتفاق مى افتد. آمريکا همواره حامى دولت هاى صهيونيستى بوده است.
 
راهبرد حماس در شرايط کنونى چيست
آنچه که براى ما فعلاً مهم است شکستن محاصره مى باشد. بدين وسيله از تمام ملت هاى عربى و مسلمان دعوت مى کنيم تا به سير تظاهرات خود ادامه دهند. ما تا آخرين لحظه به مقاومت وفاداريم و هيچ گاه پشت ميز مذاکره با صهيونيست ها نخواهيم نشست.
 
برخى اخبار از احتمال حرکت مردم غزه به سوى مرزهاى فلسطين اشغالى و تکرار آنچه در رفح شاهدش بوديم را مى دهند. اين اخبار صحت دارد
اين گونه نخواهد شد. هم اکنون ساکنان سرزمين هاى اشغالى در مرز غزه خود به اعتصاباتى خودجوش دست زده اند و از طريق گذرگاه هايى مثل بيت حانون و ايرز مى کوشند تا محاصره دولت اسرائيل را بشکنند. 

نظر شما :