پیشنهاد گاردین به رژیم صهیونیستی

به ترکیه نزدیک شوید، ایران را تهدید کنید

۰۶ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۳ کد : ۱۴۱۳۶ اخبار اصلی
تب ایران گریزی و ایران ستیزی در اسراییل همچنان بالاست. دعوا میان سران این رژیم بر سر ایران بالا گرفته است .
به ترکیه نزدیک شوید، ایران را تهدید کنید
 دیپلماسی ایرانی: تب ایران گریزی و ایران ستیزی در اسراییل همچنان بالاست. دعوا میان سران این رژیم بر سر ایران بالا گرفته است . برخی مانند بنیامین نتانیاهو در قامت نخست وزیر و ایهود باراک در قامت وزیر جنگ خواهان سخت گیری بر تهران و حتی اغراق در خصوص برنامه هسته ای این کشور هستند و برخی دیگر مانند رئیس سابق موساد میر داگان به دنبال تلطیف این فضا و پرهیز دادن از نبرد هستند . در این فضا روزنامه گاردین چاپ انگلیس در مقاله ای می نویسد: ایرانی ها کارهای دیگری به غیر از پرداختن تمام وقت به بحث هسته ای هم در دست دارند.

نویسنده این مقاله در این خصوص می نویسد: اظهارنظرهای میر داگان تاکنون انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است. این مشاجره لفظی سیاسی میان دو طرف تا بدان جا بالا رفت که بی بی هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت داگان باید گذرنامه خود با مهر دیپلمات اسراییلی بودن را تحویل دهد و مانند یک شهروند عادی با وی برخورد خواهد شد. تمام این جدال های سیاسی از آنجا شروع شد که داگان در سخنانی حمله به ایران را احمقانه ترین کار ممکن خواند.

برخی اسراییلی ها مانند ستون نویس روزنامه هاآرتص از این منظر سخنان داگان را به باد انتقاد می گیرد که اعتقاد دارد این قبیل اظهار نظرها در حقیقت ایران را برای دستیابی به بمب هسته ای مصمم تر از پیش می کند. این نقطه همان جایی است که اسراییلی ها در خصوص برنامه هسته ای ایران دچار اشتباه شدند. اسراییلی ها نمی دانند که دغدغه امروز ایران دیگر احتمال حمله خارجی آن هم از جنس اسرائیلی اش نیست.

گادرین در ادامه درست مانند دیگر رسانه های بین المللی به حواشی آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره میکند و می نویسد: تهران امروز دغدغه های اقتصادی بسیار دارد و البته از نارضایتی در میان شهروندان خود هم می ترسد. ایران 32 سال است که در برابر خشونت های بین المللی مقاومت کرده است و باز هم می تواند با این اوضاع کنار بیاید.

داگان شاید در استدلال های خود لزوما دچار اشتباه نشده باشد اما حقیقت این است که وی نمی تواند ادعا کند حذف بحث حمله نظامی به ایران می تواند تهران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای بازدارد.

گاردین در ادامه تاکید می کند که صدور مجوز از سوی بالاترین مقام های ایرانی برای گفتگو با غرب در خصوص پرونده هسته ایران را هیچگاه نباید ریشه داشته در ترس خواند.  اکنون همه در ایران بیش از آنکه نگران انرژی هسته ای باشند نگران اوضاع اقتصادی هستند که می تواند نقش مخرب را برای هر دولتی بازی کند. ایرانی ها می دانند که نمی توانند پایه های کشور را بر روی انرژی هسته ای متمرکز کنند و این اقتصاد است که حرف نخست را می زند. شاید یک استراتژی پشت پرده این بود که اگر ایران وارد مذاکره نشود منزوی خواهد شد و این انزوا به ضرر اوضاع اقتصادی کشور خواهد بود.

این روزنامه انگلیسی با پیشرفت آرام و محافظه کارانه خواندن  ایران در حوزه هسته ای ادعا می کند که باید به این سوال اساسی پاسخ داد که چرا غرب برای نخستین بار در برابر برنامه هسته ای ایران اینچنین تمام قد ظاهر شده است؟ آیا نگرانی از میل ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است که باعث این ماجرا شد و یا تهدید رژِیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته ای این کشور؟ به نظر می رسد که کشف فعالیت های جدید ایران در حوزه تاسیس نیروگاه های جدید بخصوص در حوالی قم منجر به ترس بیشتر غربی ها شده است.

گاردین با توجه به آخرین قطعنامه ای که در شورای امنیت برای فعالیت های هسته ای ایران صادر شد می نویسد: رژیم صهیونیستی در نگران برنامه هسته ایران بودن تنها نیست . آرای اروپایی ها در شورای امنیت نشان دهنده صدق دغدغه غربی ها در این خصوص است. کره جنوبی هم از میان کشورهای آسیایی با تحریم یک جانبه و ورای تحریم های بین المللی تهران موافقت کرد.

این روزنامه به اسراییل پیشنهاد می کند که برای مهار قدرت ایران به احیای رابطه با ترکیه و تشکیلات خودگران فلسطین فکر کند و البه به تهدید لفظی ایران هم ادامه دهد. 


نظر شما :