مرگ دیکتاتور اصلاح طلب

۰۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۴۰۸ اخبار اصلی
محمد سوهارتو رییس جمهور سابق اندونزی درگذشت
مرگ دیکتاتور اصلاح طلب
محمد سوهارتو، رییس جمهور سابق اندونزی در سن 86 سالگی درگذشت. محمد سوهارتو که از سال 1967 تا 1998 ریاست جمهوری اندونزی را برعهده داشت روز یکشنبه، 27 ژانویه به دلیل مشکلات قلبی در جاکارتا درگذشت.
 
آقای سوهارتو در تاریخ 4 ژانویه سال جاری به دلیل کم خونی و کاهش فشار خون ناشی از مشکلات قلبی و کلیه ای به بیمارستان منتقل شده بود. بنا به گزارش بیمارستان پرتامینا در جاکارتا که محمد سوهارتو در آن بستری بود، وضعیت جسمانی سوهارتو پس از بستری شدن وخیم تر شد به طوری که وی دیگر قادر نبود بدون دستگاه اکسیژن تنفس کند.
 
رییس گروه پزشکی مهالج محمد سوهارتو مرگ وی را ساعت 1.10 بعداز ظهر به وقت اندونزی به دلیل از کار افتادگی ارگانهای اصلی بدن اعلام کرد.
 
محمد سوهارتو در سال 1965 پس از کودتایی که گفته می شد توسط کمونیست ها به ثمر رسیده است در اندونزی به قدرت رسید. وی سرانجام در سال 1967 جایگزین سوکارنو شد.
 
آقای سوهارتو در سال 1998 در پی شورش های گسترده مردمی، اوضاع نابسامان اقتصادی و ناآرامی های سیاسی از قدرت کنار رفت. هرچند دوران حکومت دیکتاتوری وی بدون نتیجه نیز نبود. وی در دوره سی و سه سال حکومت خود بر اندونزی موجب ثبات و توسعه اقتصادی در این کشور شده بود و طی دهه های 1970 و 1980 میلادی و پس از اجرای برنامه های مدرنیزاسیون، استاندارهای زندگی در اندونزی بالا رفت اما این پیشرفت ها زیر سایه حکومت نظامی و دیکتاتوری وی از نظرها دور مانده بود وی که در اواخر دهه 1960 به قدرت رسیده بود در دوره حکومت خود جان بیش از 500 هزار نفر را گرفت.
 
در سال 1975 ارتش اندونزی تیمور شرقی را به تصرف خود درآورد، در دهه 1990 میلادی بحران اقتصادی در آسیا در اقتصاد اندونزی نیز تاثیر گذاشت.
 
در 21 می سال 1998 تنها دو ماه پس از آنکه طبق برنامه ای از پیش تعیین شده برای هفتمین دوره دو ساله به عنوان رییس جمهور اندونزی برگزیده شده بود از قدرت کناره گیری کرد و اعلام کرد که از اینکه در این دوره مرتکب اشتباهاتی شده است بسیار متاسف است. وی در حالی این جمله را اعلام کرد که کمی پیش از آن 500 دانشجوی اندونزیایی به قتل رسیده بودند. قتل این 500 دانشجو موجب شد تا مردم اندونزی بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه برسند که رییس جمهور باید برود.
 
زمانی که محمد سوهارتو پس از سی و سه سال قدرت سقوط کرد بسیاری از مردم اندونزی بر این عقیده بودند که کشور اندونزی تجزیه خواهد شد اما پس ا ز سوهارتو چنین نشد.
 
محمد سوهارتو نیز همانند سوکارنو، رییس جمهور پیشین اندونزی بر اتحاد کشوری با 200 میلیون جمعیت، 300 قوم مختلف که به 250 زبان متفاوت صحبت می کنند و در 17 هزار جزیره قابل سکونت زندگی می کنند توجه زیادی داشت.
 
به عنوان رهبر یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان، محمد سوهارتو در طول دوره حکومت خود تمام اختیارات کشور را به دست گرفت. حتی پس از آنکه آقای سوهارتو از مسند قدرت پایین آمد همچنان غیر قابل نفوذ بود، وی هرگز در خصوص قتل عام هایی که در دوره حکومتش انجام داده بود مورد بازخواست قرار نگرفت. دادگاهی که در سال 2000 محاکمه محمد سوهارتو را برعهده داشت اعلام کرد که سوهارتو به دلیل وضعیت نامساعد جسمانی نمی تواند در دادگاهی که قرار است اتهامات مالی وی را مورد رسیدگی قرار دهد حاضر شود.
 
محمد سوهارتو در 20 فوریه سال 1921 در جزیره جاوا به دنیا آمد. وی دوران کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشت و همراه پدر و مادر خود در منطقه ای زندگی می کرد که به آب و برق دسترسی نداشتند.
 
وی پس از آنکه از بانکی که در آن به عنوان صندوق دار استخدام شده بود اخراج شده بود در سال 1940 به ارتش پیوست و تحصیلات خود را در مدرسه نظامی که توسط آلمانی ها اداره می شد ادامه داد.
وی سال ها در ارتش خدمت کرد و تا با یک کودتا توانست جایگزین اولین رییس جمهور اندونزی شود.
 

( ۱۰ )

نظر شما :