طالبان می توانند در کنفرانس بن شرکت کنند

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۲:۲۸ کد : ۱۳۹۳۵ آسیا و آفریقا
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه خبر گفتگو و تماس های امریکا با طالبان را تایید کرد و گفت این گفتگوها آغاز شده است.
طالبان می توانند در کنفرانس بن شرکت کنند
 دیپلماسی ایرانی: برخی دیپلمات ها می گویند گفتگوها و تماس ها میان امریکا و طالبان در مراحل ابتدایی است و هنوز نمی توان روی آن حساب باز کرد ولی اظهارات اخیر حامد کرزی نشان می دهد که تمرکز بر حل سیاسی کشمکش های داخلی افغانستان در آستانه آغاز خروج نیروهای بین المللی از این کشور افزایش یافته است.

ناظران و تحلیل گران بر این باورند که حمایت و پشتیبانی ملامحمد عمر رهبر طالبان از هر گونه سازش و آتش بس امریکا با طالبان ضروری به شمار می رود. چند روز پیش برخی منابع خبری اعلام کردند تماس هایی با ملاعمر نیز گرفته شده و احتمال می رود گفتگوها و شرط و شروطی برای آغاز مذاکرات صلح میان آنها رد و بدل شده باشد. متعاقب این اخبار شنیده شد که افغانستان درخواست کرده است اسامی تعدادی از تروریست ها از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شود تا این امتیازی برای شورشیان باشد و بتواند در آغاز مذاکرات تاثیرگذار باشد. البته هیچ یک از این اخبار بطور صددرصد تایید نشده و هنوز به عمل درنیامده است. جایزه ده میلیون دلاری امریکا برای سر ملاعمر همچنان برقرار است و تعقیب و گریزها خاتمه نیافته و گمان می رود ملاعمر نیز چون بن لادن در پاکستان سکونت داشته باشد.

یک نویسنده و پژوهشگر پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که شرکت کردن ملاعمر در مذاکرات صلح با امریکا ضروری است و امریکا نیز سعی دارد بطور مستقیم با وی گفتگو کند. خبرگزاری فرانسه می افزاید: این احتمال وجود دارد که ملا عمر در کویته باشد ولی پاکستان می گوید که اطلاعاتی درباره وی ندارد.

بعد از این که اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان کشته شد، بسیاری از ناظران بر این باورند که ملاعمر اکنون در حال جابجایی و انتقال از یک جا به جای دیگر است. اداره امنیت ملی افغانستان به دنبال کشته شدن بن لادن گفت که ملا عمر از محل استقرار خود در کویته به جای دیگری منتقل شده، اما معلوم نیست به کدام نقطه رفته است. از سوی دیگر رئیس جمهور افغانستان که به پاکستان سفر کرده بود گفت: پاکستان اکنون بیش از پیش برای همکاری در فرایند صلح افغانستان آمادگی نشان می دهد.

حامد کرزی دو روز پیش جزئیات بیشتری از روند گفتگو با شورشیان را فاش کرد تا متوجه شویم تلاش‌ها برای انجام گفتگوها با طالبان ادامه دارد و این مذاکره از سوی امریکا پیش برده می‌شود. کرزی گفت: «روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی عملا یک ماه بعد شروع می‌شود. در این سال مذاکرات صلح با طالبان و دیگر هموطنان ما که قانون اساسی افغانستان، ترقی و آزادی ملت افغانستان و افتخارات کسب شده کشور را قبول کنند، آغاز می شود و قدرت‌های خارجی به خصوص امریکا این مذاکره را خودش به پیش می‌برد.»

با این حال او می‌افزاید که تلاش‌ها برای آغاز گفتگوها از سوی شورای عالی صلح ادامه دارد و تاکنون تماس‌هایی از سوی عناصر طالبان با شورای عالی صلح صورت گرفته است.

حامد کرزی همچنین در مورد کنفرانس دوم بن که قرار است در ماه دسامبر سال جاری برگزار شود، گفت: برخلاف کنفرانس قبلی، در کنفرانس آینده اعضای طالبان نیز به عنوان هیات افغانی شرکت خواهند کرد. این بار دولت افغانستان در نظر دارد که به عنوان یک دولت مستقل در این کنفرانس شرکت کند.

کرزی تاکید کرد در صورتی ‌که طالبان به تلاش‌های دولت برای انجام گفتگوها پاسخ مثبت دهند، اعضای این گروه نیز می‌توانند شرکت کنند. این کنفرانس پس از گذشت ده سال از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی که در آن پایه‌ نظام سیاسی افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان گذاشته شد، دایر می‌شود. قرار است در این کنفرانس عملکرد ده ساله‌ جامعه جهانی در افغانستان مورد ارزیابی قرار گیرد و برنامه‌هایی نیز برای سال‌های آینده تدوین شود.

با این حال رئیس جمهور افغانستان در این باره گفته است: «اگر قرار باشد مذاکره‌ ما موفقیت آمیز باشد و طالبان در کنفرانس بن تصمیم بگیرند به آغوش وطن بازگردند، در این صورت این افراد می توانند به نام وطن، به نام افغان و جزو هیات افغانستان به بن بروند. ولی اگر می‌خواهند به عنوان یک فرقه علی‌حده بروند، در آن صورت بهتر است گپ خود را در وطن خودمان بزنیم، نه در بیرون. در خارج، واحد و ملت افغانستان است که درنظر گرفته می‌شود. فرقه ها و سلسله‌ها در آنجا معنی ندارد. در صورتی ‌که غیر این باشد، افغانستان در آن شرکت نمی‌کند.»

با این حال طالبان همواره اعلام کرده اند تا زمانی که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکرده باشند، حاضر به گفتگو و مذاکره نیستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می نویسد: «ما چندین بار گفته ایم که هیچ نوع گفتگو و مذاکره ای با امریکا نداریم و تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان باشند حاضر به گفتگو نیستیم.»


( ۱ )

نظر شما :