عراقی‌ها 17 میلیارد دلار گم کردند

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۳۹۳۱ سرخط اخبار

پارلمان عراق بر سر مفقود شدن 17 میلیارد دلار پول‌ حاصل از فروش نفت عراق پس از حمله سال 2003 آمریکا به این کشور به بررسی نشست و کمک سازمان ملل در این راستا را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته می‌شود که این پول‌ها توسط آمریکا به عراق منتقل شده بود تا در امر بازسازی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق صرف شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ کمیته پارلمانی عراق در نامه‌ ماه گذشته خود به دفتر سازمان ملل در بغداد خواستار کمک برای حل مسائل مشکوک درباره این پول‌ها که کنترلش در دست صندوق توسعه عراق در سال 2004 بود،‌ شد.

در این نامه 50 صفحه‌ای آمده است: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که موسسات ایالات متحده آمریکا با دزدیدن پول مردم عراق باعث فساد مالی شده‌اند.

این کمیته ناپدید شدن این پول‌ها را یک جرم مالی توصیف کرده اما اعلام کرده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مانع از این می‌شود که عراق علیه آمریکا در این راستا اقدام کند.

کمیته پارلمانی عراق از سازمان ملل خواسته است برای یافتن و تعیین تکلیف پول‌های دزدیده شده به دولت عراق کمک کند.

مقام‌های سازمان ملل تاکنون در مورد این موضوع اظهار نظر نکردند. صندوق توسعه عراق در سال 2003 و به درخواست تشکیلات موقتی به ریاست پل برمر پس از حمله به عراق تاسیس شد و وظیفه‌اش پرداخت حقوق به کارگران دولتی عراق و پروژه‌های بازسازی این کشور بود.

در سال 2004 دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا میلیاردها دلار پول به عراق ارسال کرد. این پول از فروش نفت عراق،‌ بودجه‌های مازاد از برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل و دارایی‌های عراق به دست آمده بود.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق نیز در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: هیچ کس در دولت عراق اقدامات تشکیلات پل برمر را کنترل نمی‌کرد. بنابراین فکر می‌کنم لازم است آمریکا پاسخ سوالات در مورد این که این پول‌ها چگونه و در کجا هزینه شده‌اند را بدهد.

وی افزود: ما می‌دانیم که برخی از عراقی‌ها نیز در یکسری فعالیت‌های غیر شفاف و فساد مالی مربوط به دوران برمر در عراق دست داشته‌اند.

از سوی دیگر، به نوشته‌ی روزنامه اماراتی الاتحاد، احمد علی الابریهی، نائب رئیس بانک مرکزی عراق طی اظهاراتی پل برمر، حاکم نظامی وقت عراق را مسئول گم شدن پول‌های عراق دانست و گفت این پول بین 28 مه تا 28 ژوئن 2004 مفقود شده است و در آن زمان برمر حاکم نظامی عراق بود.

وی در ادامه افزود: در آن زمان، بانک مرکزی عراق همانند دیگر موسسات و سازمان‌های عراق زیر نظر شورای موقت نیروهای آمریکایی به ریاست برمر بوده است.

الابریهی تصریح کرد: بانک مرکزی در آن زمان این مقدار پول در اختیار نداشته و نقدینگی موجود در اختیار حکومت وقت عراق بوده که ریاست آن با پل برمر بوده است.

 


نظر شما :