تلاش برای تقویت تحریم‌های اسرائیل علیه ایران

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۳۸۹۴ اخبار اصلی
قانونگذاران و تحلیلگران قانون در اورشلیم که به دنبال افزایش اقدامات تحریمی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی هستند بر این باورند که با وجود حمایت تل‌آویو از تحریم بین‌المللی ایران، تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه تهران تاریخ گذشته و دچار ضعف هستند.
تلاش برای تقویت تحریم‌های اسرائیل علیه ایران

 

دیپلماسی ایرانی: قانونگذاران و تحلیلگران قانون در اورشلیم که به دنبال افزایش اقدامات تحریمی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی هستند بر این باورند که با وجود حمایت تل‌آویو از تحریم بین‌المللی ایران، تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه تهران تاریخ گذشته و دچار ضعف هستند.

 به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز این تلاش‌ها از زمانی تشدید شده است که وزارت امور خارجه آمریکا یک شرکت اسرائیلی را به اتهام همکاری با ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت برادران افر که ثروتمند‌ترین شرکت اسرائیلی محسوب می‌شود، از طریق زیر مجموعه‌ای در سنگاپور نسبت به فروش تانکر نفتی به ایران اقدام کرده است.

 این در حالی است که این شرکت تایید کرده است که در دهه گذشته توسط کشتی‌های تحت کنترل خود در نقل و انتقال نفت از ایران مشارکت داشته است. اما قانونگذاران اسرائیلی بر این باورند که اقداماتی از این دست اعتبار اسرائیل را به عنوان کشوری که از تحریم‌های بین المللی علیه ایران حمایت می‌کند، زیر سئوال می‌برد. غرب به اتهام تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از مدت‌ها پیش تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند که همواره با چراغ سبز تل‌آویو مواجه بوده است.

 این در حالی است که فعالیت‌هایی مانند شرکت برادران افر ضعف تلاش‌های اسرائیل برای بایکوت ایران را به نمایش می گذارد. بسیاری در اسرائیل همچنان بر این باورند که هر گونه روابط تجاری با ایران ممنوع است و این در حالی است که این روز‌ها موضوع روابط شرکت برادران افر با ایران مطرح می‌شود که در تعارض با قوانین اسرائیل قرار دارد. آریه الداد، از اعضای حزب اتحاد ملی که درخواست بررسی‌های بیشتر دولت در مورد برادران افر را مطرح کرده بر این عقیده است که راه‌های گریزی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از جهان بخواهیم روابط خود را با ایران محدود کند در حالی که یکی از بزرگترین شرکت‌های اسرائیلی با بنادر ایران در ارتباط بوده است. وی درادامه مدعی شد که این مسخره است و این درحالی است که اسرائیل باید سمبولی برای دیگر کشور‌ها باشد.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز قانون کلی اسرائیل در مورد ممنوعیت تجارت با ایران بر مبنای قانون الزام‌آور انگلیسی در سال 1939 در مورد تجارت با دشمن پایه ریزی شده است و هدف ابتدایی آن ممنوعیت تجارت با آلمان نازی بوده است. در نسخه اسرائیلی این قانون نام کشور هایی مانند لبنان و سوریه در کنار ایران برای ممنوعیت تجارت به چشم می‌خورد. کارشناسان قانونی با اشاره به سادگی این قانون این نکته را خاطرنشان می‌سازند که با توجه به جهانی شدن تجارت، قانون‌هایی از این دست ضمانت اجرایی خود را از دست داده‌اند. این قانون شامل شرکت‌ها و اشخاص اسرائیلی می‌شود اما در مورد زیر مجموعه های خارجی این شرکت‌ها پوشش کاملی از این قانون وجود ندارد. به همین دلیل شرکت برادران افر این ادعا را که قوانین تحریم اسرائیل و آمریکا را نقض کرده است، رد می‌کند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان قانون تحریم‌های اسرائیل اقدام خاصی در جهت فشار بر شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری داشته‌اند، اعمال نمی کند. رفعت اعظم، کارشناس قوانین بین‌المللی تجارت می‌گوید، تمرکز قانون تحریم اسرائیل بر شرکت‌های اسرائیلی معطوف است و این در حالی است که باید بیشتر بر شرکت‌های خارجی تمرکز کرد. وی در ادامه اظهار داشت: در حالی کشور‌های غربی به دنبال به روز کردن و تقویت تحریم‌های خود علیه ایران هستند، اسرائیل بر قانونی تکیه کرده که زمانی پیش از پایه گذاری اسرائیل تدوین شده است. وی ادامه داد: در نتیجه قانون تحریم های آمریکا و اروپا جدی‌تر از قانون‌ اسرائیل است. اعظم با اشاره به تصویب این قانون در انگلیس این نکته را یادآور شد که قانونی در اسرائیل به اجرا در آمده است که حتی در اصل به این کشور تعلق ندارد. به گزارش لس‌آنجلس تایمز، هر چند در سال 2008 قانونی در مجلس اسرائیل برای ممنوعیت سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در صنعت انرژی ایران توسط شرکت‌های خارجی به تصویب رسید اما این قانون هنوز به طور کامل به اجرا در نیامده است. همچنین در این قانون تدوین فهرستی از شرکت‌ها ناقض قانون برای اعمال محدودیت‌ها علیه آنها مورد توجه قرار گرفته اما بنابر گفته وزارت امور خارجه این فهرست هنوز تکمیل نشده است.

با این وجود تلاش های تازه ای در اسرائیل برای تقویت این قانون در حال انجام شدن است. به گزارش لس‌آنجلس تایمز منتقدان قانون تحریم اسرائیل علیه ایران که برای تقویت آن تلاش می‌کنند موضوعاتی نظیر فعالیت‌ شرکت زیمنس در اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده اند. به گفته آنها این شرکت به اتهام همکاری با ایران از سوی آمریکا و اروپا مورد سئوال قرار گرفته است و این در حالی است که این شرکت قراردادی برای فعالیت در فرودگاه و بندری در اسرائیل را پیش رو دارد.

برخی از تحلیلگران منتقد بر این باورند که حتی با توجه به قانون تحریم‌های موجود نیز می‌توان توجه رسمی بیشتری به موضوعاتی نظیر شرکت برادران افر معطوف کرد اما مقامات دولتی همچنان در مورد پیگیری رسمی موضوع دچار تردید هستند. به گزارش لس‌آنجلس تایمز به نقل از کارشناسان، با وجود اینکه ایران و اسرائیل کشور‌های دشمن به شمار می روند اما تجارت بین این کشور ها ادامه داشته است. این روزنامه مدعی شده است که در سال 1998 بازرگانی اسرائیلی به اتهام فروش مواد شیمیایی به ایران به 16 سال زندان محکوم شد اما از آنجایی که در آن سال هنوز نام ایران به فهرست تحریم‌های اسرائیل افزوده نشده بود، وی از گذراندن این دوره زندان معاف شد. این رونامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شده است که با وجود نظارت بر فروش تجهیزات نظامی به ایران، شرکت‌های اسرائیلی از طریق واسطه‌ سوم برای واردات پسته و سنگ مرر از ایران اقدام کرده و از طریق کشور‌هایی مانند ترکیه و امارات متحده عربی به ایران کود و گاو صادر می‌کنند.

 

 


نظر شما :