توصیه روزنامه اسرائیلی به اردوغان

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۳۸۴۴ اخبار اصلی
روزنامه اسراییلی هاآرتص در این خصوص می نویسد: اکنون تنها راه و البته شاید بهترین راه پیش روی ترکیه این است که مانع از به راه افتادن نبردی دیگر در منطقه شود . این امر نیز تنها با بهبود و اصلاح رابطه با اسراییل ممکن است.
توصیه روزنامه اسرائیلی به اردوغان

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان برای سومین بار پیاپی از سال2002 میلادی تاکنون در انتخابات عمومی در کشورش برگ برنده را در دست گرفت. حزب عدالت و توسعه بار دیگر توانست اعتماد و اطمینان عمومی را به خود جلب کند . برخی تحلیل گران این اتفاق را برای اروپایی ها و آمریکایی ها که از 2002 تا کنون رابطه نسبتا حسنه ای را با عدالت و توسعه برقار کرده بودند، خوش یمن دانستند و این در حالی بود که برخی آن را برای رژیم صهیونیستی که اخیرا با ترک ها سر ماجرای محاصره نوار غزه به تنش رسیده بد یمن داسنتند. روزنامه اسراییلی هاآرتص در این خصوص می نویسد: اکنون تنها راه و البته شاید بهترین راه پیش روی ترکیه این است که مانع از به راه افتادن نبردی دیگر در منطقه شود . این امر نیز تنها با بهبود و اصلاح رابطه با اسراییل ممکن است. اردوغان در سخنرانی خود پس از بالا رفتن دستانش به عنوان فردی که حزبش بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص داده است تاکید کرد که پیروزی وی در حقیقت نه تنها در خاک ترکیه جشن گرفته شد بلکه از ازمیر تا بیروت ، از آنکارا تا دمشق ، از نابلس تا رام الله و از کرانه باختری تا بیت المقدس همه در شادی آن سهیم بودند .

با این همه این دور از روزهای درخشان آقای اوباما با نوعی سردرگمی در سیاست خارجی آغاز خواهد شد. مرز با سوریه به دلیل پناهنده شدن صدها سوری به ترکیه مسدود است ، لبنان همچنان روزهای راه رفتن روی خرده شیشه را تجربه می کند و اوضاع در فلسطین هم آنچنان باثبات نیست. این روزنامه اسراییلی ادعا می کند که اردوغان از موضع گیری خود در قبال مساله فلسطین به عنوان برگی برنده در جریان رقابت های انتخاباتی استفاده می کند اما عملا تاکنون کاری برای فلسطینی ها در هشت سال بقای در قدرت انجام نداده است .

در هشت سال گذشته اردوغان سیاستی را در حوزه دیپلماسی مد نظر گرفته بود که در حقیقت پیشنهاد آقای داووداغلو وزیر امور خاجه کابینه وی بوده است . سیاست رابطه عاری از مشکلات با همسایگانی که با این کشور مرز مشترک دارند. به ندرت می توان کسی را یافت که با این سیاست ورزی ترک ها حداقل در حوزه سیاست خارجی مخالف باشد و یا آن را صحیح نداند. ترکیه بخش اعظم بهبود اوضاع اقتصادی و شان سیاسی خود را مدیون سرمایه گذاری در شمال عراق ، رابطه اقتصادی با تهران و البته سوریه است . با آغاز بحران سیاسی در سوریه اکنون اردوغان بر سر یک دو راهی گرفتار آمده است: بشار اسد همواره در رابطه خود با ترکیه به نوعی تساوی حقوقی قایل بوده و این در حالیست که آقای اردوغان خود را در این رابطه برادر بزرگ تر می داند. ترک ها در حقیقت به سوریه به چشم استانی ماهواره ای در خاک جغرافیایی خود نگاه می کنند .

هاآرتص در ادامه ادعا می کند که عمر دولت بشار اسد سوری به شمارش افتاده است و تاکید دارد که اکنون اردوغان باید با کنترل بازی سود و زیان به نوعی حداقل امنیت سرمایه گذاری های مالی و اقتصادی خود در سوریه را تامین کند. ناآرامی در سوریه می تواند منجر به تنش در لبنان و البته سواستفاده کردهای ترکیه از این وضعیت شود.

نویسنده این روزنامه که به جناح چپ در اسراییل نزدیک تر است در ادامه ادعا می کند که برخلاف اردوغان که به نوعی نگاه ایدئولوژیک به مسایل سیاست خارجی هم دارد داووداغلو نگاهی دیپلماتیک تر داشته و اعتقاد دارد که ترکیه تا زمانی می تواند این اعتبار خود را در سطح منطقه ای و بین المللی حفظ کند که نقش میانجی و واسطه برای برقراری آرامش را در منطقه به خوبی عهده دار باشد. تا زمانی که وی میان اعراب نقش برادر دلسوز را داشته و برای برقراری صلح میان اسراییل و فلسطین هم تلاش کند. همین حقیقت که صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین معروف به فتح و جریان مقاومت اسلامی حماس در مصر بعد از حسنی مبارک رخ داد و نه در ترکیه نشان دهنده نزول سیاست خارجی استانبول حداقل در سطح منطقه ای است .

ترکیه در حال حاضر باید مانع از به راه افتادن جنگ جدید در منطقه شود. این امر نیز تنها و تنها با بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی ممکن است . در شرایطی که اردوغان این رابطه را به نقظه مثبتی برساند بی شک رهبران بسیاری در منطقه پشت در اتاق وی صف خواهند کشید. 


نظر شما :