نقشه جدید آمریکا برای خلیج فارس

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۳۸۱۸ اخبار اصلی
خاورمیانه ای که همواره دغدغه تمامی ‌روسای جمهور ایالات متحده بوده باز هم در دل باراک اوباما دموکرات شور و اضطراب انداخته است. بر همین اساس است که آسوشییتدپرس خبر از نقشه جدید امریکایی‌ها برای منطقه می‌دهد. بر این اساس پنتاگون به دنبال احداث پایگاه جدید هوایی تحت نظارت سازمان سیا در این منطقه است.
نقشه جدید آمریکا برای خلیج فارس
دیپلماسی ایرانی: یمن روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد و در فضایی که همگان از احتمال کنار رفتن عبدالله صالح سخن می‌گویند امریکایی‌ها نگران نیروهای وابسته یا دلبسته به القاعده هستند که در گوشه و کنار یمن منتظر فرصت نشسته اند. عبدالله صالح قهرمانی که امروز عنوان دیکتاتور و آدم کش را به خود اختصاص داده بیش از سه دهه بر مسند قدرت در یمن نشست و البته که پر بی‌راه نیست اگر وی را متحدی در خور تقدیر برای آمریکایی‌ها بخوانیم.

مردی که در این سه دهه برای امریکایی‌ها کم نگذاشت. اکنون خبرهای ضد و نقیضی از مرگ وی به گوش می‌رسد. مرگ مردی که هیچ کس نمی‌داند چگونه هدف حملات مخالفان قرار گرفت و چگونه تا ان اندازه بی پناه بود که خبرهای رسیده از سوختگی چهل درصدی بدن وی حکایت دارد. دیکتاتور می‌گوید که حالش خوب است و به زودی به صنعا باز می‌گردد. این در حالیست که اعراب چه در قالب شورای همکاری خلیج فارس و چه در قالب دیگر دوستان سابق آقای دیکتاتور تمام تلاش خود را برای بیرون راندنش آغاز کرده اند.

اکنون امریکایی‌ها خود را برای بدترین سناریو ممکن مهیا می‌کنند. برای یمنی که صالح در آن نیست و در اختیار شبه نظامیان تا دندان مسلح ضد امریکایی است. شرایط امنیتی حاکم بر منطقه به نفع امریکا نیست. ناوگان پنجم امریکا در بحرین مستقر است و آل خلیفه نیز روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد. در مصر هم رفیق شفیق واشنگتن که او نیز سه دهه بله قربان گوی واشنگتن نشین‌ها بود در بیمارستان نظامی ‌روز را شب می‌کند و شام را تا سحر با کابوس محاکمه در واپسین روزهای عمر می‌گذراند.

خاورمیانه نیز روز به روز به سبک و سیاق سه دهه پیش باز می‌گردد. روزهایی که بقای دولتمردان در فاصله گرفتن از امریکا بود و دل خوش کردن به جایگاه مشروع در میان ملت‌ها. این خاورمیانه منطقه ای نیست که واشنگتن نشین‌ها دلارهای خود را در آن خرج کردند. کشورهایی نظیر عربستان سعودی و اردن هم که هنوز نظامی‌ پادشاهی یا پادشاهی مشروطه را در خود جای داده اند نگران قربانی انقلاب شدن هستند.

خاورمیانه ای که همواره دغدغه تمامی ‌روسای جمهور ایالات متحده بوده باز هم در دل باراک اوباما دموکرات شور و اضطراب انداخته است. بر همین اساس است که آسوشییتدپرس خبر از نقشه جدید امریکایی‌ها برای منطقه می‌دهد. بر این اساس پنتاگون به دنبال احداث پایگاه جدید هوایی تحت نظارت سازمان سیا در این منطقه است. پایگاهی که قرار است محل برنامه ریزی برای مقابله و حمله به مقرهای تروریست‌های تازه نفس در منطقه باشد. استراتژی نوین امریکایی‌ها برای مقابله با القاعده ای که حتی با کشتن رهبرانش هم از پای نمی‌نشیند.

نوادگان اسامه بن لادن در راهند و این همان حقیقتی است که از نخستین روزهای کشته شدن اسامه بن لادن به مثابه سیلی بر صورت مردانی بود که خرسند از کشتن وی و به دریا انداختن جنازه اش بودند. هنوز صالح رسما رهبر یمن است که سازمان سیا بر تعداد نیروهای خود در صنعا افزوده است. این حرکت نشانه ای است از ترس امریکایی‌ها از یمن بدون آقای دیکتاتور. منابع نزدیک به سیا در گفتگو با آسوشییتدپرس تاکید می‌کنند که برنامه ریزی‌های لازم برای ساخت این پایگاه جدید به اتمام رسیده است.

بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته در بدترین حالت و البته در شرایطی که اوضاع منطقه چندان هم به ضرر آمریکا نباشد این پایگاه در بازه زمانی دو ساله ساخته خواهد شد. این در حالیست که در صورت تحقق سناریو یمن بدون صالح و در اختیار شبه نظامیان تجهیزات لازم برای ساخت و بهره برداری از این نیروگاه در شش ماه هم مشخص شده است.

آسوشییتد پرس بنا به درخواست منبع خبر از افشای محل دقیق این پایگاه سرباز زده است. در حال حاضر فرماندهی این عملیات را نیروهای مشترک ویژه تحت فرمان سیا بر عهده دارند. از سال 2009 میلادی تاکنون علی عبدالله صالح در پیمانی نانوشته و پشت پرده مجوز حملات محدود آمریکایی‌ها به مقرهای محل استقرار شبه نظامیان را صادر کرده است. البته در این مسیر در مطبوعات یمن همگان این عملیات‌ها را به ارتش یمن منسوب می‌دانستند. وفاداران به عبدالله صالح اخیرا و با بالا گرفتن ناآرامی‌در این کشور به امریکا مجوز حملات گسترده تر به مقرهای شبه نظامیان را داده اند. شبه نظامیانی که از ناآرامی‌های مدنی در یمن استفاده کرده و بر موج به راه افتاده مردمی‌در این کشور سوار شده اند. رئیس سازمان سیا لئون پانه تا اخیرا در سخنان خود تاکید کرده بود که ماموران این سازمان هم در یمن با نیروهای فرماندهی ویژه همکاری می‌کنند. البته به نظر می‌رسد که سازمان سیا مهر تاییدی بر تصمیم کاخ سفید برای احداث این نیروگاه ویژه در حوالی یمن نمی‌کوبد.

امریکا در یمن نیز همان الگویی را پیاده می‌کند که در پاکستان به آن متوسل شد. جنگنده‌های بدون سرنشین امریکا در شمال پاکستان هم به شکل مستقل عملیات‌های پاکسازی را ادامه می‌دهند.

امریکایی‌ها از چند ماه پیش تاکنون با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دست به دست داده اند تا صالح را به واگذاری قدرت مجاب کنند. انگیزه نیز مشخص است اگر واشنگتن بتواند نقش میانجی را در این میدان بازی کند دست بالا را در دولت آتی خواهد داشت. شاید واشنگتن نشین‌ها امیدوارند که در حداقلی ترین نتیجه بتوانند فردی نه مانند صالح بله قربان گوی اما حداقل آمریکا دوست را بر مسند قدرت بنشانند. طولانی تر شدن این نبرد به معنای افزایش بی ثباتی و باز ماندن صحنه برای مخالفان امریکا است. اسامه بن لادن مرد شماره یک القاعده که در دومین روز از ماه می‌توسط نیروهای امریکایی در اسلام آباد کشته شد بارها در زمان حیات خود از وفادارانش در القاعده خواسته بود که به دنبال براندازی حکومت صالح نباشند اما یمن را به عنوان پایگاهی مطمئن برای این گروه نگاه دارند. توصیه ای که ظاهرا بازماندگان این گروه تروریستی در یمن از یاد برده اند.


نظر شما :