مجله هفته/ دعوت‌نامه برای اصلاح طلبان؟

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۳۸۰۳ اخبار اصلی
به نظر می رسد آنچه به حذف اصلاح طلبان ایران از عرصه سیاست منجر شد و حال بخشی از بدنه دولت و نزدیکان احمدی نژاد را طرد و نفی می کند، قصد دارد زمینه را برای حضور تزئینی و حداقلی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس فراهم کند.
مجله هفته/ دعوت‌نامه برای اصلاح طلبان؟
دیپلماسی ایرانی: با وجود آنکه خیلی از افراد و گروه ها اعتقاد داشتند که هنوز برای ورود به بحث انتخابات مجلس زود است و نباید فضای جامعه را آغشته به مباحث تبلیغاتی و سیاسی کرد، اما ظاهرا رسوبات ناشی از انتخابات سال 88 به اندازه ای است که از هم اکنون جریان ها و جریان‌سازهای سیاسی کشور را به فکر داغ کردن فضای اجتماعی انداخته است.

حتی به نظر می رسد دفع و طردی که شامل گروه موسوم به انحرافی شده و قرار است دست این جریان از قدرت گیری بیشتر کوتاه شود، به موقع صورت گرفته و دسته بندی ها و جریان های حاضر در انتخابات آتی مجلس را تا حدودی مشخص کرده است. حالا خیلی ها منتظر ظهور چهره های جدید و حرکت جریان های تازه نفس در عرصه سیاسی ایران هستند؛ چهره ها و جریان هایی که اگرچه در سال های گذشته حضوری موثر داشته اند اما ترجیح داده شده که روی نیمکت ذخیره ها بنشینند تا در نقش یک ذخیره طلایی حاضر شوند. فردی چون محمدباقر قالیباف و جریان منتسب به او از این زمره است. اگر مجالی یافتیم بعدها درباره صورت بندی انتخابات در ایران سال 90 بیشتر خواهیم نوشت.

اما طی هفته گذشته اظهارنظرها و گفتگوهای معناداری از سوی چهره های برجسته اصولگرا و صاحب نفوذ و قدرت در مجلس یا احزاب حکومتی شنیده شد که نه تنها حمله ای به اصلاح طلبان منتقد دولت نداشتند بلکه بطور تلویحی گفتند که حضور آنها در انتخابات منوط به پذیرش شرایطی است. حتی یک نماینده اصولگرای مجلس اعلام کرد که اصولگرایان و اصلاح طلبان دو جریان اصلی و سنتی نظام هستند و می توانند در انتخابات حضور مثمر ثمر داشته باشند.

اگر نگوییم در روزگار کم توجهی به احمدی نژاد و یارانش قرار است مجددا زیر پر و بال اصلاح طلبان گرفته شود و آنها به حلقه انحرافی ترجیح داده شوند، دست کم می توانیم این را بگوییم که همان راهکاری که برای تبلیغ فیلم سینمایی "پایان نامه" اتخاذ شده، می تواند درباره انتخابات مجلس نیز بکار گرفته شود. در تبلیغات تلویزیونی این فیلم بیشتر صحنه هایی گزینش شده است که در ظاهر جنبه انتقادی دارد ولی درمجموع در خدمت اندیشه و هدف نهایی فیلم است و بر محق خواندن یکی و باطل شمردن دیگری تاکید می کند.

غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره جمع بندی های صورت گرفته برای انتخابات مجلس و اینکه آیا با توجه به مسائل انتخابات گذشته، اصلاح طلبان می توانند در انتخابات اسفندماه شرکت کنند یا خیر گفته است: این مسئله دست ما نیست و کسی اصلاح طلبان را از شرکت در انتخابات منع نمی‌کند. البته شورای نگهبان یک ضوابطی دارد که بر اساس آن عمل می‌کند ولی اصول گرایان قصد ندارند کسی را منع کنند و علی القاعده اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند.

حداد عادل که از فردای انتخابات ریاست جمهوری 88 شدیدترین حملات را به نامزدهای اصلاح طلب و طرفدارانشان داشت، در مورد میزان استقبال اصول گرایان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس گفته است: وقتی انتخابات در چارچوب قانون باشد، این انتخابات هر چه رقابتی‌تر باشد، معنای بهتری به خود می‌گیرد.

سیدعلی حسینی یکی دیگر از اصولگرایان مجلس نیز در پاسخ سئوال آتی نیوز درباره اینکه "آیا بهتر نیست به جبران برخی رفتارهای یکسونگرانه در حذف جریان اصلاحات بپردازیم زیرا به هر حال این جریان شناسنامه دار بودند و به قانون اساسی و نظام هم پایبند بودند و برخلاف جریان انحرافی شیوه تفکر و مواضعشان هم روشن است" گفته است: همه کسانی که برای ورود به انتخابات تایید می‌شوند با اصول نظام، قانون و ولایت همخوانی دارند. بنابراین اختلاف در دیدگاه‌ها را باید محترم بشماریم تا بتوانیم شاهد شفافیت و مرزبندی روشن باشیم و باید اجازه بدهیم که همه شفاف نظراتشان را بگویند. مطمئنا شورای نگهبان اجازه نخواهد داد که در لباس میش گرگی به درون راه پیدا کند و آن دسته از افرادی که به نظام اعتقادی ندارند اجازه کار پیدا کنند. دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب شناسنامه‌دارند و دو جریان عمده جامعه بودند و ما باید بتوانیم اجازه دهیم که احزاب عمده و با شناسنامه کار بکنند.

شاید اطلاق "کارت دعوت برای اصلاح طلبان جهت حضور در انتخابات مجلس" اغراق شده به نظر بیاید، چون اگر حتی چنین مجوزی برای اصلاح طلبان عزلت نشین و بازنشسته صادر شود، حضور آنها جنبه پررنگی نخواهد داشت و نفع مشخصی را هم عاید این طیف نخواهد کرد. با این حال مختصات فعلی جامعه ایران کمی پیچیده است و هنوز نمی توان حکم قطعی درباره حاضران و مجوزدارهای شرکت در انتخابات داد.

 

نظر شما :