به اتهام رابطه با ایران

پروژه حذف الصباح کلید خورد

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۳۷۸۰ اخبار اصلی
ده قانونگذار مخالف کویتی با شعار عدم همکاری، پروژه کنار گذاشتن شیخ ناصر الصباح به اتهام رابطه با ایران را کلید زده‌اند. به گفته جاسم الخرافی، سخنگوی مجلس، آنها در جلسه‌ای محرمانه که 7 ساعت به طول انجامیده است، اتهاماتی را در مورد نخست وزیر مطرح کرده‌اند که به تلاش وی برای تقویت روابط با ایران شیعه مربوط می‌شود.
پروژه حذف الصباح کلید خورد
دیپلماسی ایرانی: ده قانونگذار مخالف کویتی با شعار عدم همکاری، پروژه کنار گذاشتن شیخ ناصر الصباح به اتهام رابطه با ایران را کلید زده‌اند. به گفته جاسم الخرافی، سخنگوی مجلس، آنها در جلسه‌ای محرمانه که 7 ساعت به طول انجامیده است، اتهاماتی را در مورد نخست وزیر مطرح کرده‌اند که به تلاش وی برای تقویت روابط با ایران شیعه مربوط می‌شود.

این در حالی است که در چند ماه اخیر روابط ایران و کویت وخامت یافته و مقامات کویت با طرح ادعای دخالت ایران در امور داخلی و اتهام جاسوسی دیپلمات‌های ایرانی را از کویت خارج کرده‌اند. همچنین تهران نیز اتهامات مشابهی را در مورد دیپلمات‌های کویتی مطرح کرده و دو طرف دیپلمات‌های خود را فراخوانده‌اند.

گفته می‌شود که در تاریخ پنجم تیرماه جلسه‌ای محرمانه برای رای‌گیری علیه نخست وزیر برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه در صورتی که این طرح آرای کافی را به دست آورد به امیر کویت ارجاع خواهد شد و وی در مورد انتخابات زود هنگام یا برکناری الصباح و معرفی نخست‌وزیر جدید تصمیم‌گیری خواهد کرد.

گفتنی است اتهام دقیق نخست وزیر تضعیف امنیت ملی از طریق تلاش برای تقویت روابط با ایران شیعه و غیر عرب عنوان شده است. همچنین وی به دلیل حمایت ناکافی از ارسال نیرو به بحرین برای سر و سامان دادن به اوضاع این کشور نیز مورد انتقاد قرار دارد. همچنین نمایندگان موضوع ملاقات وی با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران که اخیرا انجام شد را نیز مطرح کرده‌اند.

آنها مدعی شده‌اند این ملاقات در شرایطی انجام شد که اعراب اظهارات مقامات ایرانی در مورد تحولات منطقه را تحریک کننده ارزیابی کرده بودند. این اقدام نمایندگان مجلس کویت در حالی انجام می‌شود که این کشور نیز همانند سایر کشور های منطقه تحت تاثیر بهار عرب قرار گرفته و اقلیت شیعه این کشور و اکثریت سنی در خصوص مسائل منطقه‌ای دچار اختلاف نظر هستند.

گفته می‌شود که در پس پرده پروژه سرنگونی الصباح به اتهام رابطه با ایران نیز نمایندگان سنی مذهب حضور دارند. این در حالی است که نخست وزیر 71 ساله در سالیان اخیر همواره با تنش‌های سیاسی علیه خود در مجلس، دولت و خانواده سلطنتی مواجه بوده است. نمایندگان ارائه دهنده این طرح، 18 رای موافق را تضمین کرده‌اند و این در حالی است که پروژه سرنگونی وی به 25 رای از 50 رای نیاز دارد.

گفتنی است در 5 سالی که از تصدی پست نخست وزیری وی می‌گذرد، الصباح 3 بار با پروژه سرنگونی خود در مجلس مواجه شده است. نمایندگان امیدوارند این بار وی با توجه به عزم راسخ آنها، الصباح از سمت خود برکنار شود.

 

نظر شما :