امریکا اخوان المسلیمن را تروریست نمی‌داند

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۲:۱۰ کد : ۱۳۶۳۹ اخبار اصلی
درباره اسلام‌گریان به ویژه اسلام‌گرایان سنی تندرو در لبنان و این که آیا احتمال دارد ایالات متحده برای مبارزه با آنها وارد عمل شود، با مسئول پرونده مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفتگو کردم، گفت: «تا آن جا که من می‌دانم امریکا نه قبول می‌کند و نه اجازه می‌دهد که سوریه بار دیگر در لبنان دخالت نظامی کند.»
امریکا اخوان المسلیمن را تروریست نمی‌داند
دیپلماسی ایرانی: درباره اسلام‌گریان به ویژه اسلام‌گرایان سنی تندرو در لبنان و این که آیا احتمال دارد ایالات متحده برای مبارزه با آنها وارد عمل شود، با مسئول پرونده مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفتگو کردم، گفت: «تا آن جا که من می‌دانم امریکا نه قبول می‌کند و نه اجازه می‌دهد که سوریه بار دیگر در لبنان دخالت نظامی کند.»

به او گفتم: «لبنان دیگر اولویت امریکا نیست به ویژه این که تحولات منطقه به سمتی می‌رود تا اتفاقات بزرگی در خاورمیانه رقم بخورد. آنچه برای امریکا مهم است فقط این است که مبادا حزب الله مسلح باقی بماند و همچنان برای اسرائیل خطر محسوب شود.»

پاسخ داد: «نه با این نظرت موافق نیستم. در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر اهتمام امریکا به لبنان واقعا جدی و قوی بود. این اهتمام را در حال حاضر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات امریکایی هم دارند.»

گفتم: «اجازه بده برایت روشن کنم از سال 1990 تا 2004 اهتمام امریکا به لبنان فقط شفاهی بود و در همین راستا همه گونه مواضعی اتخاذ می‌کرد. تا قبل از 2004 لبنان نه در اولویت امریکا بود و نه امریکا اهمیتی به آن می‌داد. بین 2004 تا 2006 و شاید هم 2007 همچنان لبنان در اولویت سیاست‌های امریکا نبود به رغم این که تلاش می‌کرد در مباحث امنیتی اهتمام ویژه داشته باشد و به حزب الله و لبنانی‌ها فشار بیاورد که تهدیدی برای اسرائیل نباشند.»

گفت: «ما روی این مسائل با هم به توافق نمی‌رسیم. من معتقدم کشور شما همچنان برای امریکا در اولویت است.» گفتم: «خواهیم دید.»

بعد از او پرسیدم: «آیا معتقدید که اخوان المسلمین مصر تروریست هستند؟ گفت: «آنها سال‌ها است که حضور فعال دارند و تا کنون هیچ عملیات تروریستی علیه امریکا انجام نداده‌اند.» گفتم: «پس آیا کشور شما اجازه می‌دهد که آنها در فعالیت سیاسی کشورشان رسما وارد عمل شوند؟» گفت: «این به ما مربوط نیست. مربوط به مصری‌ها است.» به او گفتم: «این را می‌دانم. ولی آیا از این که چنین اتفاقی بیفتد، می‌ترسید؟» گفت: «چرا بترسیم؟ به هر حال آنها قدرت موجود هستند. ولی اکثریت را شامل نمی‌شوند.»

گفتم: «اوضاع را در عربستان سعودی به توجه به ِکبَر سن مسئولان این کشور چگونه می‌بینید؟ نظرتان درباره رقابت شاهزادگان بر سر کرسی پادشاهی با توجه به حضور تندروهای عربستانی چیست؟» گفت: «به نظرم امیر نایف بن عبدالعزیز واقعا خوب است حتی می‌توانم بگویم عالی است. پسرش امیر محمد که مسئولیت مبارزه با تروریسم را بر عهده دارد نیز تلاش می‌کند به بهترین وجه در این زمینه کار کند. ما همیشه با او مشورت می‌کنیم و در بسیاری از مسائل با او هماهنگیم و همکاری داریم.»

از او پرسیدم: «آیا فکر می‌کنید فعالان شیعه در حوزه خلیج ]فارس[ به جریان یا کشور یا حکومتی که از تروریسم حمایت می‌کند، وابسته‌اند؟» پاسخ داد: «اکثریت شیعیان خلیج فارس تروریست نیستند. بلکه معتقدم که آنها به دنبال اصلاحاتند. تقاضایشان نیز به حق است و باید دولت‌ها به آنها توجه کنند. مثلا در بحرین نمی‌توان حقیقت را منکر شد که اصلاحات مطالبات شیعیان است ولی با آنها احساساتی برخورد می‌شود. رفتارهای سنی‌ها در برابر شیعیان در بسیار موارد متناقض بوده است.»

به او گفتم: «ولی این عربستان است که دائما به پادشاه بحرین می‌گوید که در برابر مطالبات مردم شیعه کشورش کوتاه نیاید به رغم این که اکثریت را تشکیل می‌دهند.» در پاسخ به این پرسش چیزی نگفت و سکوت کرد.

پس از آن از او پرسیدم: «آیا بر این باورید که اسلام‌گرایان ترکیه جزئی از اخوان المسلمین تروریست هستند؟» پاسخ داد: «نه چنین اعتقادی ندارم. من اخیرا آنجا بودم. ما با حزب اسلامی حاکم در ترکیه همکاری می‌کنیم. در آن جا حقیقتی وجود دارد و آن این که همه در ترکیه بر این باورند که جزئی از اروپا هستند. اگر چه واقعیت سیاسی و جغرافیایی این را نمی‌گوید. ولی این واقعیتی است که باید با آن تعامل داشته باشیم. در هر حال روابط ما با ترکیه اسلامی خوب است و همکاری‌هایمان ادامه دارد.»

پرسیدم: «آیا این حرف معمر قذافی، رهبر لیبی را که می‌گوید در حال مبارزه با القاعده در لیبی است، باور می‌کنید؟» گفت: «نه.» پرسیدم: «آیا ذهنیتی از مردم لیبی دارید، تقسیم بندی مواضع‌شان، احزاب‌شان، قبائل‌شان؟» پاسخ داد: «فکرهای مختلفی در لیبی وجود دارد. ولی هیچ چیز کاملا روشن نیست. تلاش می‌کنیم که با مجلس انتقالی همکاری داشته باشیم.»

سوال آخرم این بود: آیا معتقدی که اخوان المسلمین سوریه تروریستند؟ پاسخ داد: «پس از جریان حماه در سال 1982 دیگر چیزی از آنها که نشان دهد دست به فعالیت تروریستی زده‌اند، منتشر نشد. با این حال بعید می‌دانم آنچه در سوریه می‌گذرد در جای دیگر نیز رخ دهد.»

سرکیس نعوم / النهار    

 

نظر شما :