از اتحادیه اروپا و امریکا شکایت می‌کنیم

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۳۶۳۰ اخبار اصلی
پنجشنبه ای که گذشت سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی میزبان سمینار "تحریم های بین المللی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران" با حضور وزیر بازرگانی، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس مرکز حقوقی و بین الملل ریاست جمهوری، مدیرعامل کشتیرانی و چند تن از معاونان و مسئولان وزارت بازرگانی بود.
از اتحادیه اروپا و امریکا شکایت می‌کنیم
دیپلماسی ایرانی: میهمانان و میزبانان در این نشست هم به تحریم ها و فشارهای وارده بر صنعت کشتیرانی انتقاد و اعتراض کردند و هم تحریم ها و فشارهای وارده بر کشتیرانی ایران را ناکارآمد و ناموفق خواندند. اساسا این نشست با هدف بررسی راهکارهای مقابله هوشمندانه با تحریم های کشتیرانی ایران و نیز اقامه دعوی علیه اروپا و امریکا برگزار شده بود.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه برخلاف تصور کشورهای سلطه گر تحریم ها اقتصاد ایران را فلج نکرده است گفت: آنچه که فلج شده سیستم اعصاب تصمیم گیری خرانه داری امریکاست که مجبور شده به دلیل عدم تحقق پیش بینی هایشان از نتایج تحریم ها بر ایران چارچوب های فکری و مدیران خود را تغییر دهد.

مهدی غضنفری در این سمینار به مدیریت تحریم ها از سوی ایران اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقدامات ایران در خنثی سازی این تحریم ها شکست پروژه حراج چند فروند از کشتی های ناوگان تجاری کشورمان بود. در شرایطی که امریکایی ها قصد داشتند با حراج چند فروند از کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و راه اندازی جنگ رسانه ای، این اقدام را به عنوان نشانه موفقیت خود در اعمال تحریم ها به جهانیان معرفی کنند ایران توانست تنها به فاصله چند ساعت این موفقیت را به شکست تبدیل کند و با پرداخت وام این کشتی ها مانع حراج و فروش آنها شود.

غضنفری گفته است: "هرچند تحریم های به ظاهر دشوارتر و هوشمندانه تری علیه کشورمان وضع شده اما این تصور که تحریم ها موفق خواهد بود تصور باطلی است." وزیر بازرگانی در عین حال به محدودیت های اعمال شده در زمینه انتقال وجوه، جابجایی و خرید و فروش کالا اشاره کرده و افزوده است: برخلاف تصور کشورهای تحریم کننده که گمان می کردند با این اقدامات بخش لجستیک کشورمان را قفل کرده اند اما آمارهای تجاری حاکی از این اشتباه کشورهای مذکور است. در سال هایی که کشورمان آماج تحریم های گوناگون بوده آمار واردات و صادرات کشور به ترتیب سالانه 10 و 20 درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ آثاری از تحریم در بازار ایران وجود ندارد، گفته است: یکی از آثار تحریم ایران بالفعل شدن انرژی ها و توانمندی های بالقوه و در کنار هم قرار گرفتن اراده ها بوده است. اگر تحریم ها به ظاهر هوشمندانه تر شده، مقابله با آنها نیز هوشمندانه خواهد بود.

با وجودی که وزیر بازرگانی چشم انداز امیدوارکننده ای از رکورد صادرات و شکستن سد تحریم ها و بالفعل شدن انرژی ها ارائه داده، اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر آن شده است تا درباره تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا و امریکا به مجامع حقوقی بین المللی اقامه دعوی کند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی در همین سمینار با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال حاضر با 165 کشتی با ظرفیت 5.8 میلیون تن در شرایط حساس فعلی به عنوان خط مقدم دفاعی کشور محسوب می شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 2006 میلادی با چهار قطعنامه و یک بیانیه آماج حملات تحریم ها و قطعنامه ای اتحادیه های اروپا و امریکا قرار گرفته است.

محمد حسین داجمر افزود: در این میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان خط اول دفاعی کشور در شرایط کنونی با 180 نمایندگی در اقصا نقاط جهان و 19 شرکت در داخل کشور نیمی از عملکرد خود را به جابجایی کالا اختصاص داده که هم اینک با حمل بیش از 35 میلیون تن کالا در سطح بین المللی در سال گذشته عبور موفقی از این بحران داشته است.

به گفته وی، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی تحریم های اعمالی، با پتانسیل های فعلی و موجود خود این توانایی را دارد در صورت محدودیت شرایط تحریم های اعمالی بیش از دو سوم از محمولات مورد نیاز کشور را حمل کند.

به گفته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهم ترین قطعنامه در سال 2010 میلادی وضع شد که به تعبیر خودشان قطعنامه هوشمندی است. در بخشی از بندهای 14 تا 22 قطعنامه 1929 محدودیت هایی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است که در آن به دولت ها این اختیار داده شده که خودشان درباره شمول تحریم ها تصمیم گیری کنند. در قطعنامه 1929 کلیه کشورهای عضو مجاب شده اند تا گزارش هرگونه معاملات یا ارتباط با شرکت های ایران ایر و ایرسل و شرکت های تحت هدایت این دو شرکت را اطلاع دهند.

داجمر افزود: اتحادیه اروپا و امریکا با عملکرد مثبت کشتیرانی در شرایط تحریم ها، محدودیت هایی جدیدی را که در تحریم ها به آن اشاره نشده، علیه این شرکت به اجرا گذاشته اند. توقیف وام های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و توقیف کشتی های تحت ساخت این شرکت در کره و ژاپن، قطع همکاری های کلوپ P&I، قطع همکاری های شرکت های تامین کننده روغن های دریایی و لوازم یدکی موتورها، تاسیسات و رادارهای کشتی ها و...، عدم پذیرش پوشش بیمه ای شرکت های ایرانی توسط بعضی از دولت ها، تهدید جدی شرکت های تحت مدیریت کشتی اروپایی و به خطر انداختن وام های بانکی ایرسل در اروپا از محدودیت هایی است که عملا در تحریم ها به آن اشاره ای نشده است.

داجمر به روش های شناسایی کشتی های ایرانی برای اعمال تحریم ها اشاره کرد و گفت: نام کشتی، پرچم کشتی، مالک کشتی، شرکت های تحت مدیریت کشتی و شرکت استفاده کننده از کشتی از موارد شناسایی کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای اعمال تحریم هاست.

وی با اشاره به اقدام های حقوقی کشتیرانی از طریق مجامع بین المللی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دادگاه های انگلیس، اروپا و امریکا و همچنین محاکم دادگاهی اقداماتی با هماهنگی مرکز حقوقی ریاست جمهوری اسلامی ایران انجام داده است که به عنوان نمونه می توان به اقامه دعوی این شرکت به دادگاه انگلیس در خصوص کلوپ P&I اشاره کرد که خوشبختانه رای به حقانیت جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

 

نظر شما :