بغداد خواستار اخراج هیئت امریکایی از عراق شد

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۳۶۲۲ اخبار اصلی
دولت عراق به سفارت امریکا در بغداد ابلاغ کرده است که فورا گروه ویژه نمایندگان کنگره امریکا که به عراق سفر کرده‌اند این کشور را ترک کنند.
بغداد خواستار اخراج هیئت امریکایی از عراق شد

دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه تحولات عراق و تلاشی که ایالات متحده برای راضی کردن مقامات عراقی برای تمدید حضور نیروهای امریکایی در عراق صرف می‌کند، شب گذشته خبری منتشر شد که همانند بمب در بغداد صدا کرد. دولت عراق به سفارت امریکا در بغداد ابلاغ کرده است که فورا گروه ویژه نمایندگان کنگره امریکا که به عراق سفر کرده‌اند این کشور را ترک کنند. دولت عراق دلیل این درخواست خود را مواضع نه چندان مناسب این هیئت امریکایی در بغداد عنوان کرده و وزارت امور خارجه عراق نیز گفته است که این مواضع سفر این هیئت امریکایی را ناموفق ساخته و آثار سلبی برای عراق داشته است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی ایلاف، این تصمیم تنها ساعات کوتاهی پس از نشست هیئت امریکایی با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق اتخاذ شده است. در این نشست درباره روابط دو جانبه در چارچوب توافقات استراتژیک و اوضاع جاری در منطقه به ویژه سوریه، یمن و لیبی بحث و بررسی شد. مالکی در دیدار با این هئیت امریکایی تاکید کرد، مواضع عراق همواره بر حمایت از حرکت‌های مردمی و تقویت آزادی‌ها و اصلاحاتی که مردم خواهان آن هستند به دور از هر گونه تنش و درگیری و استفاده از زور استوار بوده است. مالکی همچنین خواستار گسترش روابط بغداد – واشنگتن در تمامی زمینه‌ها شد.

بر اساس بیانیه رسمی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، هیئت امریکایی نیز از تمایل کشورشان به افزایش همکاری با عراق بر اساس پیمان‌نامه استراتژیک تاکید کرد.

اما تنها ساعاتی پس از آن علی دباغ، سخنگوی دولت عراق به طور ناگهانی به میان خبرنگاران آمد و به آنها گفت: «دولت عراق از سفارت امریکا خواسته است که این هئیت امریکایی فورا خاک عراق را ترک کند چرا که حضورشان در عراق رضایت‌بخش نیست.»

این هیئت را شماری از نمایندکان کنگره امریکا تشکیل می‌دادند.

شبکه خبری السومریه نیوز، دلیل این تقاضای بغداد را نشست مطبوعاتی شش تن از نمایندگان کنگره در سفارت امریکا در بغداد دانسته است. این شبکه خبری گزارش داد، این شش نفر در نشست مطبوعاتی خود از دولت عراق خواستند که هزینه خسارت‌های حمله امریکا به عراق را بپردازد. آنها در این ارتباط گفتند، دولت امریکا به دلیل مشکلات اقتصادی شدید دیگر نمی‌تواند مبالغ هنگفت هزینه‌های جنگ در عراق را بپردازد. آنها همچنین از برخورد دولت عراق با شماری از اعضای منافقین در کمپ اشرف انتقاد کردند و دولت عراق را از این که اجازه نداده است که از این کمپ دیدن کنند، نکوهش کردند. آنها در این زمینه گفتند، این مسئله باعث شده تا برای انجام تحقیقات بیشتر بر سر مرگ 35 نفری که در این کمپ کشته شدند بیشتر اصرار کنیم.

در همین رابطه وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد، وزارت خارجه خواستار اخراج نمایندگان کنگره امریکا نشده بلکه این تقاضا از سوی دولت عراق ارسال شده است.

یکی از مسئولان دولت عراق نیز گفت: «صحبت‌های نمایندگان کنگره امریکا در بغداد آثار بدی بر عراقی‌ها می‌گذارد و ما برای این که بتوانیم جلوی گسترش این آثار را بگیریم از سفارت امریکا خواستیم که این هئیت را فورا از بغداد خارج کند.»

تا کنون سابقه نداشته که بغداد هیئتی خارجی را آن هم از نوع امریکایی از عراق اخراج کند. از این رو به اعتقاد بسیاری از ناظران مسائل عراق این حرکت بغداد در راستای کش‌مکش جاری سر تمدید توافق‌نامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن که به موجب آن امریکایی‌ها خواهان تمدید حضورشان در عراق خواهند شد، قابل ارزیابی است.

در ماه سپتامبر دولت عراق تصمیم گرفته بود در راستای توافقات صورت گرفته میان بغداد و واشنگتن 400 میلیون دلار خسارت بابت زیان‌های دولت امریکا از حضور در عراق به این کشور بپردازد.

هزینه ماهانه حضور نیروهای امریکایی در عراق در سال 2003 سالانه 4/4 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2008 به 12 میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش کنگره امریکا هزینه حمله امریکا به عراق تا کنون بالغ بر 8/1 تریلیون دلار بوده است.



نظر شما :