منافقین و آزمون استقلال دولت عراق

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۳۵۴۴ اخبار اصلی
دکتر فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکای دانشگاه تهران در گفتگو با دیپلماسی ایرانی در تحلیل رویکرد آمریکا به منافقین معتقد است حضور منافقین در عراق آزمونی برای دولت عراق است.
منافقین و آزمون استقلال دولت عراق
دیپلماسی ایرانی: شماری از مقامات سابق دولت آمریکا از جمله فیلیپ کراولی دستیار وزارت امور خارجه آمریکا، نانسی سودربرگ، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و پورتر گاس، رئیس سابق سیا در جریان یک گردهمایی از کاخ سفید درخواست کردند که آمریکا ضمن خارج کردن نام سازمان منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی، باید به اعضای این سازمان کمک کند تا عراق را ترک کرده و از امکان اقامت در دیگر کشور‌ها بهره‌مند شوند. در رابطه با سیاست آمریکا در قبال این گروه با دکتر فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکای دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

 

آقای دکتر، اخیرا دوباره بحث‌هایی در مورد حمایت آمریکا از منافقین در فضای سیاسی آمریکا مطرح شده است. به نظر شما سیاست آمریکا در قبال این گروه چیست؟

 

مسئله منافقین در فضای سیاسی ایالات متحده و سیستم حکومتی این کشور یک مسئله بحث انگیزی است. می‌توان گفت در این مورد دو طیف در بین سیاستمداران آمریکا وجود دارند. یک طیف افرادی هستند که معتقدند دولت آمریکا باید از سازمان منافقین حمایت کند و با این گروه کار کند و از آن در راستای اهداف خود استافده کند. طیف دیگر در مقابل این گروه هستند. آنها معتقدند که منافقین در ایران هیچ پایگاه و مقبولیتی ندارند و هرگونه ارتباط و همکاری با این گروه از سوی آمریکا می‌تواند برای دولت ایالات متحده ضرر داشته باشد. این دو نگاه همواره در بین سیاستمداران آمریکا وجود داشته است. ولی گروه اول در حال حاضر در اکثریت هستند. این گروه هم در دوران ریاست جمهوری بوش توانستند نظر خود را در سیسیتم سیاسی آمریکا پیاده کنند و هم در زمان اوباما توانستند نوع نگاه خود را غالب کنند. این مسئله که در دوره اوباما این نگاهی جایگاه پیدا می‌کند و این که هر دو دولت از مجاهدین حمایت کرده اند از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد که سیاست دولت اوباما نسبت به ایران چندان تفاوتی با سیاست این کشور در دوران بوش پسر ندارد.

 

در مورد حضور این گروه در عراق آمریکا چه موضعی دارد؟ آیا به دنبال انتقال اعضای این سازمان به اروپا و آمریکا هستند؟

 

بحث‌های متعددی هست در مورد این که چگونه می‌خواهند با اعضای این سازمان که در عراق مستقر هستند برخورد کنند. با توجه به این که قرار بود که نیروهای آمریکایی آخر سال میلادی جاری عراق را ترک کنند، قاعدتا قبل از ترک عراق توسط آمریکاییها به وقوع بپیوندد باید تکلیف گروه مجاهدین هم مشخص شود. با این وجود در حال حاضر خود بحث ترک عراق از سوی نیروهای آمریکایی نیز زیر سوال رفته است. همانطور که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم گفته بود که آمریکا علاقه مند است که در عراق بماند.

دقیقا آینده گروه مجاهدین مشخص نیست. این مسئله یک نوع تست و آزمایشی هم برای دولت عراق است. یعنی بر اساس رفتار و تصمیم دولت عراق در مقابل گروه مجاهدین و تداوم حضور این گروه در عراق می‌توانیم ارزیابی کنیم که دولت عراق چقدر مستقل است. یعنی استقلال دولت عراق را می‌توان بر اساس چگونگی برخورد با حضور گروه مجاهدین در عراق اندازه گیری کرد.

نکته ای هم خوب است اضافه کنیم که زمانی که دولت بوش می‌خواست به عراق حمله کند این مسئله را مطرح می‌کرد که در عراق گروههای تروریستی وجود دارند و دولت صدام با گروههای تروریستی در عراق در ارتباط است. این یکی از بحث‌های عمده ای بود که در کنار بحث تلاش دولت عراق برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی مطرح می‌کردند. من خاطرم هست که در یک جلسه خبرنگاران آمریکایی از دیک چنی معاون بوش پرسیدند که این گروههای تروریستی که مورد اشاره قرار می‌گیرد چه گروههایی هستندد. او در پاسخ به این سوال و در نام بردن از گروههای تروریستی که آمریکا به واسطه حضور این گروهها می‌خواهد به عراق حمله کند، به گروه مجاهدین اشاره کرد. جالب این است که وقتی آمریکا به عراق حمله کرد و عراق را به تصرف خود درآورد خودش بانی تداوم حضور این گروه درعراق شد. یعنی این بسیار سند جالبی است که دلیل حمله به عراق حضور این گروه تروریستی بوده و بعد از حمله این گروه مورد حمایت آمریکا قرار می‌گیرد.

 

آیا امکان این وجود دارد که اسم این گروه از لیست سازمانهای تروریستی از سوی آمریکا حذف شود؟

 

گروه اول پیگیر این مسئله هم هست. یعنی آنها به دنبال این هستند که اسم این گروه را از لیست سازمانهای تروریستی حذف کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر با وجود این که گروه مجاهدین از سوی آمریکا جزو سازمانهای تروریستی اعلام شده است، این گروه در واشنگتن و برخی شهرهای دیگر آمریکا دفتر دارند و به صورت آزاد در مراکز مختلف رفت و آمد می‌کنند. در کنگره حضور فعال دارند و با اعضای کنگره جلسه می‌گذارند یا به برپایی کنفرانس اقدام می‌کنند. یعنی برای این گروه که اسم آنها در لیست سازمانهای تروریستی آمده هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. درواقع اعلام اسم آنها به عنوان یک گروه تروریستی یک اقدام صوری است و در عمل آنها به راحتی در آمریکا فعالیت می‌کنند، به جمع آوری کمک‌های مالی اقدام می‌کنند و حتی از آمریکا نیز پول دریافت می‌کنند.

 

آمریکا می‌تواند به عراق فشار بیاورد که پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این گروه به حضور خود در عراق ادامه دهد؟

 

این کار سخت تری خواهد بود. چرا که چنانکه اشاره کردم این یک آزمایش برای استقلال است و بعید است که دولت عراق به این کار تن در دهد. یعنی دولت عراق حاضر نیست که تا این حد استقلال خود را زیر سوال ببرد و اجازه دهد بعد از خروج آمریکاییها این گروه در عراق بمانند.

 

نظر شما :