فشار امریکا بر ژاپن علیه ایران

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۳۵۰۲ اخبار اصلی
در دو ماه گذشته به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد بی توجهی کاخ سفید به راه‌های گریز شرکت‌ها به منظور همکاری با جمهوری اسلامی، سیاستگذاران واشینگتن رویکرد جدی‌تری را در قبال نقض تحریم‌های مصوب علیه تهران اتخاذ کردند.
فشار امریکا بر ژاپن علیه ایران

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در صدد فشار بر ژاپن به منظور قطع همکاری با ایران است. در دو ماه گذشته به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد بی توجهی کاخ سفید به راه‌های گریز شرکت‌ها به منظور همکاری با جمهوری اسلامی، سیاستگذاران واشینگتن رویکرد جدی‌تری را در قبال نقض تحریم‌های مصوب علیه تهران اتخاذ کردند.

مقامات خزانه‌داری آمریکا در این مدت سفر‌های متعددی به کشور‌های دوست ایران از جمله ترکیه داشته و به مقامات اقتصادی و سیاسی این کشور‌ها در خصوص همکاری با ایران هشدار داده‌اند. همچنین شماری از شرکت‌های خارجی نیز به اتهام سرمایه‌گذاری یا داد و ستد با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا گنجانده شده‌اند،  به نحوی که برای نشان دادن قاطعیت در زمینه مقابله با شرکت‌های ناقض تحریم‌ها نام شرکت برادران افر اسرائیلی را نیز در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفت. به این ترتیب این شرکت‌ها قادر نخواهند بود همچون گذشته روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایالات متحده داشته باشند و در عین حال از دریافت وام‌های کلان از موسسه‌ها و بانک‌های آمریکایی نیز محروم خواهند شد.

 اکنون با گذشت یک ماه از سفر مقامات خزانه داری به ترکیه، دیوید کهن بار و بنه سفر به ژاپن و کره شمالی را بسته است تا این کشور‌ها را نیز در مورد ایران تحت فشار قرار دهد. در بیانیه‌ای که خزانه داری در توضیح این سفر منتشر کرده آمده است: هدف از سفر کهن تاکید بر اهمیت اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به منظور بازداشتن این کشور از دستیابی به سیستم مالی بین‌المللی با هدف ایجاد پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی است. گفته می‌شود که وی از امروز تا جمعه با شماری از مقامات ژاپنی و کره‌ای در این زمینه گفت و گو خواهد کرد.

 از سوی دیگر گفته می‌شود که در دستور کار سفر کهن مذاکره در خصوص افزایش تحریم‌ها علیه تهران نیز قرار دارد. آمریکا و متحدانش در صدد اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی هستند و این در حالی است که برای تصویب تحریم‌های تازه به لابی  بین‌المللی نیاز دارند.


بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز آمریکا به دنبال افزایش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی است و به این منظور از ژاپن و کره نیز درخواست کمک می‌کند. گفتنی است که دو کشور با توجه به سطح روابط تجاری قابل توجه خود با ایران، نگرانی آمریکا را بر انگیخته‌اند. از سوی دیگر ژاپن وجه مورد نیاز برای خرید نفت از ایران را از طریق معامله پایاپای پرداخت می‌کند که ناقض تحریم‌های ایالات متحده نیست اما در عین حال به تزریق پول در اقتصاد ایران کمک می‌کند و این همان روندی است که کاخ سفید به دنبال متوقف ساختن آن است. اعلام خبر سفر کهن به ژاپن و کره در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران منتشر شده است.

در این گزارش ادعای احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که برای غرب این گزارش می‌تواند مدرک مستندی در جهت راضی کردن سایر کشور‌ها به محدود ساختن روابط با ایران و حمایت از پروسه تحریم‌های تازه باشد. این در حالی است که ایران همواره این اتهام را رد می کند. نکته جالب توجه اینکه بر خلاف گزارش‌های پیشین آژانس که همواره دوپهلو بوده و ضمن اشاره به همکاری ایران احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای را نیز مطرح می‌کرد، در گزارش 9 صفحه‌ای اخیر بیش از هر چیز دیگر بر احتمال نظامی بودن فعالیت های هسته‌ای ایران تاکید شده است.



نظر شما :