حال و هواى کابينه جديد فرانسه

۰۱ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۳۵ اروپا
پست کلیدی وزارت امور خارجه به برنار کوشنر سوسیا لیست سپرده شده است. این در حالی است که او بعضا نظرات متناقضی با نيکولا سارکوزى دارد، از جمله الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که کوشنر موافق آن است ولى آقاى سارکوزى با آن مخافت کرده است.از سوی دیگراین انتخاب با واکنش حزب سوسیا لیست روبرو شده است.
حال و هواى کابينه جديد فرانسه

 

پس از آنکه، فرانسوا فیون، مطابق گمانه زنی ها به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه انتخاب شد،روز جمعه18 مى کابینه اش را اعلام کرد.  دولت جدید شامل 15 وزیر و فعلا 4 مشاور رئیس جمهور است و "حضور سایر احزاب وتساوی میان زنان و مردان"دو وعده سارکوزی در روزهای انتخابات نیز در آن در نظر گرفته شده است.

نخستین دولت سارکوزی شامل 8 مرد و 7 زن است و ساختار متفاوتی نسبت به دولت های قبلی دارد. آلن ژوپه،نخست وزیر سابق شیراک با عنوان جدید وزیردولت، مسئول وزارت "توسعه پایدار" است که شامل محیط زیست،حمل و نقل و انرژی خواهد بود.او همچنین نفر دوم کابینه محسوب می شود. میشل  آلیو- ماری، وزیر دفاع دولت قبلی که امیدوار به نخست وزیری بود، به عنوان وزیر کشور فعالیت خواهد کرد.

 

 اما پست کلیدی وزارت امور خارجه به برنار کوشنر سوسیا لیست سپرده شده است. این در حالی است که او بعضا نظرات متناقضی با نيکولا سارکوزى دارد، از جمله الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که کوشنر موافق آن است ولى آقاى سارکوزى با آن مخافت کرده است.

 

از سوی دیگراین انتخاب با واکنش حزب سوسیا لیست روبرو شد و فرانسوا اولاند، دبیر این حزب اعلام کرد که  آقاى کوشنر دیگر عضو حزب نیست ، ولی او در پاسخ گفته که به تعهدات سوسیالیستی اش پایبند است ومی خواهد که بر اساس عملکردش درباره او قضاوت کنند.

همچنین طبق نظرسنجی روزنامه "لوپاریزین" 66 درصد مردم فرانسه، با تصمیم کوشنردر قبول این پست موافقند.

اروه مورن، عضو حزب او.د.اف  نیز وزیر دفاع جدید فرانسه است.به جز کوشنرو مورن، سارکوزی سایر سیزده وزیر کابینه را از حزب متبوعش او.ام.پ انتخاب کرده است.

هفت نفر از وزرای جدید، سابقه وزارت قبلی ندارند و در این جمع رشیدا داتی، غیرمنتظره ترین انتخاب به شمار می رود. این بانوی 41 ساله،فرزند یک کارگر مراکشی است و نمونه   ایده الی ازتطبیق فرزندان مهاجرین با فرهنگ کشورفرانسه است. او در دوران انتخابات سخنگوی آقاى سارکوزی بود.

سوسیالیست ها و سایر احزاب چپ،سیاست سارکوزی در گشودن درهای دولت به روی احزاب دیگر را مانوری تبلیغاتی در آستانه انتخابات مجلس می دانند. لیونل ژوسپن، نخست وزیر سابق فرانسه ونامزد سوسیا لیست ها در انتخابات ریاست جمهوری 2002 در این مورد می گوید: انتخاب چند شخصیت منفرد،قدم برداشتن به سمت سوسیا لیست ها نیست.برای این کار ابتدا باید به دیگران احترهم گذاشت.آقای سارکوزی حتی به دوستانش احترام نمی گذارد.


نظر شما :