علی عبدالله صالح رفت ولی شاید برگردد

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۲۸ کد : ۱۳۴۸۲ اخبار اصلی
شما هنوز عبدالله صالح را نشناخته‌اید. او به این شیوه کرسی ریاست جمهوری‌اش را اداره می‌کند. حتی اگر به این طرز معجزه‌آسا جان سالم به در برده باشد.
علی عبدالله صالح رفت ولی شاید برگردد
دیپلماسی ایرانی: علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن در حالی در بیمارستان نظامی عربستان به سر می‌برد که بنا به گفته منابع خبری تا کنون دو عمل جراحی بر روی او انجام شده است. یک عمل بر روی سینه‌اش بوده که ترکش‌هایی را از آن ناحیه خارج کرده‌اند و دیگری بر روی گردنش که بر روی اعصاب آن ناحیه صورت گرفته است. وی در حال حاضر خود را برای عمل سوم روی چهره‌اش که در حقیقت عمل زیبایی برای ترمیم صورت سوخته‌اش است، آماده می‌کند. منابع عربستانی می‌گویند که وی تا دو هفته آینده به یمن باز خواهد گشت، در حالی که تمامی جریان‌های سیاسی مخالف صالح عزم خود را جزم کرده‌اند که اجازه ندهند سومین دیکتاتور ساقط شده عربی به کشورش باز گردد.

در همین رابطه منابع آگاه به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گفته‌اند، طرح پیشنهاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن، ضمن حفظ مفاد اصلی آن، شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و به اجرا در می‌آید. یک مقام آگاه در شورای همکاری خلیج فارس که نخواسته نامش فاش شود گفته است که با استفاده از تجربیات قدیم و جدید، ضمن حفظ حقوق همه طرف‌ها، با هدف حفظ ثبات یمن، به دور از منازعه‌های قبیله‌ای که اعضای القاعده تلاش برای تحریک آن دارند، با حمایت کامل از حکومت مرکزی و با در نظر گرفتن خواسته‌های جوانان تظاهرکننده یمنی طرح پیشنهادی شورای همکاری مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و به اجرا در خواهد آمد.

در همین رابطه گفته می‌شود که رئیس جمهوری یمن بلافاصله پس از گذراندن دوران نقاهت در بیمارستان با مقامات مختلف دیدار خواهد کرد و درباره طرح شورای همکاری و دوران آتی به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

این در حالی است که به رغم تحلیل‌های مختلف سیاسی که در پی ترک صالح از یمن ارائه شده، رئیس جمهوری یمن تاکید دارد که به صنعا باز می‌گردد و سفرش به ریاض موقتی و برای دو هفته است. او خوش‌بین است و می‌گوید به کشور باز می‌گردد ولی تحلیلگران می‌گویند وقتی او با سه هواپیما و به همراه خیل بزرگی از اطرافیان و نزدیکانش به عربستان رفته، این بدان معنا است که عبدالله صالح خودش هم می‌داند که دیگر نمی‌تواند به یمن بازگردد و باید جایی کنار زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس برای خود دست و پا کند.

ولی اگر صالح واقعا بخواهد بازگردد چه؟ اگر صالح واقعا به بازگشت اصرار کند و آنچه بیان می‌کند جنبه تبلیغاتی و غوغای رسانه‌ای نداشته باشد، این بدان معنا است که هنوز علی عبدالله صالح را خوب نمی‌شناسیم. این حرفی است که برخی از نزدیکان علی عبدالله صالح در حزب ملی یعنی حزب حاکم می‌گویند. یکی از اعضای کارد رهبری حزب حاکم یمن که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با ایلاف می‌گوید: «شما هنوز عبدالله صالح را نشناخته‌اید. او به این شیوه کرسی ریاست جمهوری‌اش را اداره می‌کند. حتی اگر به این طرز معجزه‌آسا جان سالم به در برده باشد.»

وی همچنین گفت: «از کسی مثل صالح توقع می‌رود که به کشور باز گردد ولی این بار نه برای ادامه کار در پست ریاست جمهوری بلکه برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، ممکن است این بازگشت هزینه‌های بسیاری داشته باشد ولی قطعا برای دشمنانش نیز ایجاد هزینه‌ساز خواهد بود. او همه تلاش خود را خواهد کرد تا آنجا که می‌تواند به دشمن درجه یک کنونی‌اش صادق الاحمر خسارت‌ وارد کند.»

این مقام همچنین می‌گوید: «صالح اکنون عزم خود را جزم کرده که هر چه در توان دارد سر الاحمر بیاورد تا تلافی حمله روز جمعه به کاخ ریاست جمهوری را کند. او نجات خود را تنها یک معجزه آسمانی می‌داند، الآن را وقت رفتن می‌داند ولی می‌خواهد باز گردد و همه توانایی‌هایش را جمع کند تا از دشمنانش انتقام بگیرد.»

با این حال وی تاکید می‌کند، همه این پیش‌بینی‌ها در صورتی که عبدالله صالح بخواهد برای مدت بیشتری در عربستان بماند، ممکن است تغییر کند. هر چه باشد عربستانی‌ها، کشورهای خلیج فارس و امریکایی‌ها نمی‌پذیرند در این جمهوری فقیر پر از سلاح که القاعده نیز در آن لانه کرده، خلاء نبود حکومت وجود داشته باشد.

 

نظر شما :