چرا سفر وزیر دفاع به بولیوی حاشیه ساز شد؟

۱۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۳۳۸۷ اخبار اصلی
امیر موسوی،کارشناس مسایل دفاعی و استراتژیک، در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی، بر این باور است که ایران و بولیوی توافقنامه‌های خود را پیگیری کرده و فشار آرژآنتین بر بولیوی برای عدم پذیرایی از وزیر دفاع ایران ، تحت تاثیر تحرکات امریکا بوده است.
چرا سفر وزیر دفاع به بولیوی حاشیه ساز شد؟

 امیر موسوی،کارشناس مسایل دفاعی و استراتژیک، در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی، بر این باور است که ایران و بولیوی توافقنامه‌های خود را پیگیری کرده و فشار آرژآنتین  بر بولیوی برای عدم پذیرایی از وزیر دفاع ایران ، تحت تاثیر تحرکات امریکا بوده است.

 

دو کشور دوست ایران و بولیوی رابطه بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی داشته و به ویژه در طول چند سال اخیر در زمینه‌های صنعتی همکاری‌های گسترده‌ای با هم داشته‌اند. سفر آقای احمد وحیدی نیز در راستای این همکاری‌ها و در پاسخ به سفر وزیرذفاع بولیوی و به دعوت خود این وزیر به این کشور بوده است. البته آرژانتین به دلیل اینکه اسم آقای وحیدی در لیست تروریست‌ها موجود است و حتی بولیوی از نظر اینترپل* نیز مورد مواخذه قرار گرفت، به این سفر اعتراض کرده است. دولت بولیوی عذرخواهی کرده و قول داده است که سفر آقای وحیدی به سرعت پایان پذیرد تا رابطه بولیوی با آرژانتین تیره نشود.

اما با وجود تمامی این فشارها باید اذعان داشت که ایران و بولیوی دراین سفر به اهدافی که تعیین شده بود، دست پیدا کردند، به این دلیل که توافقنامه‌های خوبی میان دو کشور امضا شده و همکاری‌های ایران و بولیوی در خصوص صنایع دفاعی و تبادلات و تجربیات نظامی و همچنین در مورد جنگ‌افزارهای متفاوت دو کشور بسیار بوده‌است.

به عقیده من این روابط ادامه پیدا خواهد کرد و این بحث‌های حاشیه‌ای پیش‌ آمده نیز تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت. بنابراین در سطوح پایین‌تر این تبادل‌ها انجام شده و رفت‌وآمدها چه با این کشور و چه با دیگر کشورهای دوست در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.

این امر نشان دهنده نگرانی‌های امریکا و اسراییل از تحرکات جمهوری اسلامی ایران در امریکا لاتین است، بنابراین به این کشورها فشار آوردند تا این سفر کامل انجام نشود. همچنین این زنگ خطر و پیامی است برای دیگر کشورهای امریکا لاتین تا پذیرای مقامات ایرانی در این حد نباشند.

به عنوان مثال ونزوئلا تا به امروز در برابر این فشارها کوتاه نیامده و مقاومت کرده است و به نظر می‌رسد که قدرت برخورد با اینگونه فشارها را بیشتر داشته است. بنابراین به عقیده من جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحرکات اخیر آرژانتین تلاش‌های بیشتری در گسترش روابط نظامی و امنیتی با این کشورها خواهد کرد و با توجه به اینکه این کشورها به امکانات جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرمی دارند و ضمن آنکه این کشورها از طرف امریکا و اسراییل برای انتقال تکنولوژی، صنعت دفاعی به ویژه در خصوص صنایع موشکی و الکترونیکی و جنگ‌افزارهای ضد جنگ‌ الکترونیک محرومند، برهمین اساس تلاش می‌کنند با ارتباط بیشتر با ایران از این امکانات برخوردار شوند، به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران در این صنایع به مرحله‌ خاصی از پیشرفت رسیده است.

با توجه به اینکه ایران با هر کشوری که رابطه دوستی و صمیمی داشته باشد این امکانات و تجربیات را در اختبار آنها بدون هیچ‌گونه شرایط استعماری قرار می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد که این کشورها نیز تمایل زیادی برای ادامه ارتباط با ایران داشته باشند.  

همان طور که می‌دانید امروزه ایران با 52 الی 56 کشور همکاری نظامی خوبی دارد، چه در قالب فروش نظامی و چه در قالب همکاری‌های صنعتی و جنگ‌افزاری. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که بیشتر صنایع نظامی ایران جنبه دفاعی دارد و نه جنبه تهاجمی. بنابراین همیشه جنبه انسان‌دوستانه دفاعی در همکاری با هر کشوری لحاظ می‌شود.

 

درباره سفر اخیر آقای وحیدی باید گفت، با توجه به اینکه اسم وزیردفاع در لیست وجود داشته و به برخی از افرادی که اسم آنها وجود دارد نیز اخطار کرده‌اند، اما این افراد همیشه سفر کرده‌اند و هیچ مشکلی هم وجود نداشته است. اما در این مورد اخیر به نظر می‌رسد که با فشارهای بسیار زیاد امریکا، آرژانتین به بولیوی اعتراض کرد وگرنه ایران با آرژانتین هم روابط بسیار خوبی دارد. و یادمان نرفته است که لابی‌های صهیونیستی جلوی سفر رییس جمهور آرژانتین به ایران را گرفتند، درحالیکه خیلی از مقامات این کشور مایل بودند به ایران سفر کنند. پرواضح است که اسراییلی‌ها و امریکایی‌ها مانع از این گسترش روابط شدند.

بنابراین این اعتراض اخیر نیز به عقیده من به درخواست آرژانتینی‌ها نبوده، بلکه تحت تاثیر تحرکات امریکا به این کشور فشار آوردند. باید گفت که این تحرکات تاثیری بر روابط دو کشور دوست نخواهد داشت و این توافقنامه‌ها پیگیری خواهد شد. به باور من سفر آقای وحیدی برای خنثی کردن تلاش‌های غرب در درجه اول و در مرحله بعد برای این بود که اعلام کند ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و از رابطه با دوستان خود دست نخواهد کشید.

در پایان می‌توان در یک کلام گفت که این سفر پیام‌های محکمی به همراه داشته و تا همین اندازه که وزیردفاع در این منطقه سفری داشت، باعث بوجود آمدن نارضایتی صهیونیست‌هاو امریکا شده است. بنابراین توافقنامه‌ها در سطوح پایین‌تر پیگیری خواهد شد، چراکه از یک طرف دو کشور بر ادامه همکاری‌ها مصر هستند و از طرف دیگر همان‌طور که می‌دانید کشور بولیوی با کشور ایالات متحده مشکلات جدی دارد. 

 

 

* اعلان قرمز اینترپل درمورد آقای وحیدی در تاریخ نوامبر 2007 و به درخواست مقامات آرژانتین صادرشد. صدور اعلان قرمز یا هشدار بین‌المللی برای یک فرد تحت پیگرد به معنای صدور یک حکم جلب بین المللی نیست. اعلان قرمز یکی از روش‌هایی به حساب می‌آید که اینترپل با استفاده از آن به تمام 187 کشور عضو در مورد یک فرد خاص از سوی مقامات قضایی ملی اعلام می‌کند، به عنوان مثال در این پرونده مقامات آرژانتینی اعلان قرمز صادر شده است. نقش اینترپل مطلع کردن جامعه بین المللی پلیس در مورد این موضوع است که یک قاضی آرژانتینی در مورد یک پرونده احکام جلب بسیاری صادر کرده که یکی از این احکام علیه آقای وحیدی بوده است.



( ۱ )

نظر شما :