تا دیروز تهران، از امروز ریاض؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۵ کد : ۱۳۳۸۶ اخبار اصلی
عربستان سعودی برنامه ای برای احداث 16 راکتور هسته ای در سر دارد. بسیاری می توانند این حرکت ریاض را به تلافی برنامه هسته ای تهران تعبیر کنند. اکنون سرزمین مسلمانان که مکه و مدینه را در خود جای داده و البته بر ثروت سیاه نفت هم تکیه زده سودای هسته ای شدن در سر دارد .
تا دیروز تهران، از امروز ریاض؟

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی هم سودای هسته ای شدن در سر دارد. انتشار خبری مبنی بر تلاش ریاض برای دستیابی به انرژی هسته ای بازتاب های متفاوتی در رسانه های بین المللی داشت. سایت Investors در تازه ترین نگاه خود به این ماجرا می نویسد: عربستان سعودی برنامه ای برای احداث 16 راکتور هسته ای در سر دارد. بسیاری می توانند این حرکت ریاض را به تلافی برنامه هسته ای تهران تعبیر کنند. اکنون سرزمین مسلمانان که مکه و مدینه را در خود جای داده و البته بر ثروت سیاه نفت هم تکیه زده سودای هسته ای شدن در سر دارد .

این سایت در ادامه می نویسد: خبر تلاش عربستان سعودی برای به راه اندازی نیروگاه هسته ای آنچنان در بوق و کرنا شد که جای تعجب دارد. زمانی که صدام حسین سی سال پیش عزم خود را برای دستیابی به انرژی هسته ای یا تسلیحات هسته ای جزم کرد این خبر در رسانه ها با اینچنین بازتابی روبه رو نشد. حتی ایران هم در مراحل ابتدایی ساخت نیروگاه های هسته ای با برخورد انتخاری غرب روبه و نشده بود.

اکنون پرسش بوجود امده این جاست که چرا کشوری که بر سرمایه هنگفت نفت تکیه زده قصد دارد 80 میلیارد دلار را هزینه ساخت نیروگاه های هسته ای کند؟ عربستان سعودی بیشترین ذخیره نفت خام را در جهان در اختیار دارد. این سرمایه رقمی حدود 268 بیلیون بشکه نفت خام است . رقمی حدود بیست درصد از ذخیره جهانی.

چرا کشوری که دو شهر مقدس مسلمانان یعنی مکه و مدینه را در خود جای داده و می تواند الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان باشد دست به سمت انرژی هسته ای دراز کرده است؟

افراط گرایی این روزها رواج بیشتری یافته است و البته بر هیچ کس هم پوشیده نیست که آل سعود همواره از مبلغان این جریان افراط بوده اند. از نوزده نفری که در جریان حادثه یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی جهان را با حمله به برجهای دوقلو در نیویورک لرزاندند حداقل 15 نفر تابعیت عربستانی داشتند.

این سایت در ادامه همان سخنانی را تکرار می کند که برخی تحلیل گران غربی در خصوص ایران بسیار گفته اند. ایرانی که به ادعای غربی ها بازی هسته ای را آغاز کرده و در نتیجه آن دیگر کشورهای منطقه را هم به رقابت هسته ای واداشته است.

این که ریاض به چه انگیزه ای به دنبال تسلیحات و یا همان انرژی صلح آمیز هسته ای است اهمیت چندانی ندارد بلکه آنچه حائز اهمیت است این است که ریاض هم در مسیر نقض همان دلیلی قرار گرفته است که به واسطه آن جایزه صلح نوبل به آقای باراک اوباما از آمریکا اهدا شد . کمیته صلح نوبل هنگام اعطای این جایزه به باراک اوباما ادعا کرد که وی به دلیل تلاش برای خلع سلاح هسته ای در جهان مستحق دریافت این جایزه است. بسیاری در غرب فریب این بازی تبلیغاتی خاندان سعود را خورده اند که کشوری که تا کنون همگان آن را به دلیل منابع نفتی اش سیاه می خواندند اکنون به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای و سبز شدن است. یک کارشناس سعوی که مسئولیت برنامه ریزی در این خصوص را بر عهده گرفته در این خصوص می گوید: دو راکتور را ظرف دو سال می سازیم و پس از آن تا سال 2030 با فاصله های زمانی چند ساله به 16 راکتور مد نظر خود خواهیم رسید.

اما چرا کشوری که نفت دارد و فقدان انرژی را به هیچ وجه احساس نمی کند باید با این تعجیل دو راکتور در یک سال بسازد و اینچنین بار مادی را بر دوش خود بگذارد؟ خاندان سعود چند سالی است که برای برخورداری از تسلیحات هسته ای شیطنت به خرج می دهند. در سال 2003 میلادی ملک عبدالله در سفری به پاکستان گویا صحبت هایی با مقامات پاکی در خصوص انرژی هسته ای داشته است. پاکستانی که در میان کشورهای مسلمان داعیه دار نخستین تسلیحات هسته ای است. این تسلیحات هسته ای هم به موشک های بالستیکی اضافه خواهد شد که عربستان از دهه هشتاد تا کنون از چین خریداری کرده است. گفته می شود که این موشک ها قابلیت حمل کلاهک هسته ای هم دارند و برد جغرافیایی آنها هم خاک ایران و هم خاک رژیم صهیونیستی را هدف قرار می دهد. تیم دفاعی عربستان سعودی در سال 1999 هیاتی را برای تحقیق در خصوص انرژی هسته ای به پاکستان فرستاد. عبدالقدیر خان که همگی وی را پدر علم هسته ای در پاکستان می دانند یک سال بعد از این تاریخ سفری داشت به عربستان.پس از پاکستان هم نوبت به رروسیه رسید که تبدیل به فروشنده تسلیحات نظامی و دانش هسته ای به ریاض شود. همان روسیه ای که نیرگاه بوشهر را برای ایرانی ها در جنوب می سازد.

همین چند روز پیش بود که موشه یعالون معاون نخست وزیر رژِم صهیونیستی در امور راهبردی در این خصوص گفته بود: جهان اندک اندک متوجه شده که خطر ایران هسته ای تا چه اندازه جدی است و باید برای مقابله با آن دست به دست هم بدهیم.

بله ایران هسته ای خطرناک است اما توجه داشته باشید که هسته ای کردن همسایگان ایران در خاورمیانه به بهانه مهار قدرت تهران در دراز مدت خطرناک تر خواهد بود .

نظر شما :