رهبر مخالفان بحرین: تا آخر ایستاده‌ایم

۰۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۳۲۲۵ اخبار اصلی
پس از گذشت نزدیک به سه ماه از موج اعتراض‌ها در بحرین و کشتار و سرکوب بی‌رحمانه‌ای که حکومت بحرین با همکاری حکومت عربستان علیه معترضان اعمال کردند، جریان‌های بارز سیاسی شیعی بحرین همچنان می‌گویند که از مطالبات خود یک لحظه کوتاه نمی‌آیند و تا رسیدن به حقوقشان به حرکت اعتراضی خود ادامه می‌دهند.
رهبر مخالفان بحرین: تا آخر ایستاده‌ایم
دیپلماسی ایرانی: پس از گذشت نزدیک به سه ماه از موج اعتراض‌ها در بحرین و کشتار و سرکوب بی‌رحمانه‌ای که حکومت بحرین با همکاری حکومت عربستان علیه معترضان اعمال کردند، جریان‌های بارز سیاسی شیعی بحرین همچنان می‌گویند که از مطالبات خود یک لحظه کوتاه نمی‌آیند و تا رسیدن به حقوقشان به حرکت اعتراضی خود ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری میدل‌ایست‌آن‌لاین، شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت وفاق اسلامی بحرین، مهم‌ترین تشکل سیاسی شیعی مخالف دولت گفت: «سیاست قلع و قمع که در حال حاضر حکومت بحرین در دستور کار خود قرار داده و آن را پیگیری می‌کند به هیچ وجه پاسخگوی وضعیت فعلی کشور نیست و اگر حکومت به دنبال ثبات بحرین است باید اصلاحات را در دستور کار خود قرار دهد که تنها راه حل موجود برای رسیدن به ثبات است. بحرین به طور جدی نیازمند اصلاحات است و ثبات با قلع و قمع امکان‌پذیر نیست.»

جمعیت وفاق اسلامی بحرین در اعتراض به سرکوب‌های اخیر هیئت حاکمه این کشور علیه شیعیان هر 18 نماینده خود از پارلمان 40 نفره بحرین را بیرون کشید. این در حالی است که دو نفر از نمایندگان این جنبش همچنان در بی‌خبری مطلق زندانی هستند و هیچ کس از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد. شیخ علی سلمان تاکید کرد، در چنین فضایی ما در انتخابات پیش روی بحرین که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، شرکت نخواهیم کرد و هیچ نماینده‌ای را نیز جایگزین نمایندگان مستعفیمان در پارلمان نمی‌کنیم. علاوه بر آن، در انتخابات سال 2006 شرکت کردیم و هیچ چیز به دست نیاوردیم. تجربه به ما ثابت کرد که آن قدر اختیارات ما را محدود می‌کنند که حتی نمی‌توانیم یک لایحه قانونی را اصلاح کنیم.

شیخ علی سلمان در واکنش به لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین نیز گفت: «از طریق راهکارهای امنیتی هیچ کاری پیش نمی‌رود. تدابیر امنیتی مشکلات کشور را حل نمی‌کند. ما نیازمند اصلاحات سیاسی هستیم. بدون اصلاحات وضعیت بد کشور ادامه خواهد یافت و ثبات حقیقی در کشور به وجود نخواهد آمد. اگر اندیشه فعلی بخواهد به همین ترتیب کشور را اداره کند بدین معنا است که بیماری حادث شده در بحرین همچنان ادامه خواهد داشت و بحران کشور حل نخواهد شد. عده‌ای می‌گویند با آمدن تانک‌ها به خیابان‌ها تظاهرات نیز پایان یافت. مردم از تانک‌ها ترسیدند و به خانه‌هایشان رفتند بنابراین باید تانک‌ها در خیابان‌ها بمانند. ولی این حالت طبیعی کشور نیست. راه حل امنیتی سال‌ها است که ثابت شده، شکست خورده است. ترساندن مردم بسیار خطرناک‌تر است. چرا که تبدیل به آتش زیر خاکستر می‌شود و این مسئله به معنای پایان یافتن بحران نیست. ما در روستاهای کوچک بحرین به رغم وجود حالت فوق العاده همچنان شاهد تظاهراتیم در حالی که دولت از کنترل آن عاجز است. مردم شمع به دست خارج می‌شوند و این وضعیت تا احقاق حقوق ضایع شده مردم ادامه خواهد داشت.»

وی در ادامه درباره مطالبات فعلی تظاهرکنندگان گفت: «ما خواهان اجرای نظام مشروطه حقیقی در کشور که نزدیک به دو قرن است خانواده آل خلیفه بر اساس آن حکومت می‌کنند ولی اصول آن را رعایت نمی‌کنند، هستیم. ما تا به حال فقط خواستار اصلاح نظام شده‌ایم و هیچ گاه شعار سرنگونی نظام سر نداده‌ایم. ما خواهان آزادی نمایندگانمان آقایان مطر مطر و جواد فیروز که در طول این مدت هیچ خبری از آنها نیست و حتی با خانواده‌هایشان تماس نگرفته‌اند، هستیم.»   

وی تاکید کرد، ما نه خواهان حکومت دینی هستیم و نه با قلع و قمع حکومت کشور را ترک می‌کنیم. ما فقط خواستار اصلاحات و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار شهروندان سنی کشوریم. هیچ کس نمی‌تواند حق زندگی مسالمت‌آمیز را از ما بگیرد.

از سوی دیگر، شیخ عبداللطیف المحمود، رئیس تجمع وحدت ملی بحرین، با گرایش سنی خواستار تغییر رهبران مخالف احزاب شیعه برای عبور از گذشته و رسیدن به آشتی سیاسی در کشور شد. وی بار دیگر مدعی شد که رهبران جریان‌های سیاسی شیعه مخالف حکومت از ایران دستور می‌گیرند.

وی درباره تقاضای اصلاحاتی که از سوی مخالفان شیعی مطرح می‌شود، گفت: «این مطالبات باید با هماهنگی تمامی جریان‌های سیاسی بحرین اعم از شیعه، سنی و هیئت حاکمه اعمال شود.»

شیخ عبداللطیف المحمود، در کنار ولیعهد بحرین از جمله کسانی بود که قبل از ورود نیروهای سپر دفاع جزیره به بحرین با مخالفان برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور مذاکره می‌کرد.

عبداللطیف المحمود از افزایش تنش‌های طایفه‌ای در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «برخی از تظاهرکنندگان علیه سنی‌ها اقدام به دشنام و ناسزاگویی کرده‌اند که این قابل قبول نیست و به ما نسبت به افزایش خطر تنش‌های طایفه‌ای هشدار می‌دهد.»

این در حالی است که بر خلاف ادعای این رهبر جریان سنی، بیلبوردهای بزرگ تهدیدآمیز علیه شیعیان در سراسر محله‌های سنی‌نشین بحرین بر افراشته شده و در عباراتی تحریک‌آمیز از حکومت می‌خواهند که اعدام علیه شهروندان معترض را اجرا کند.

 

نظر شما :