زمان ایران و مصر را از هم دور می کند؟

۰۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۳۱۹۷ اخبار اصلی
اخباری که روز پنج‌شنبه درباره دیدار علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با نبیل العربی، همتای مصری‌اش منتشر شد چندان نوید بخش آغاز روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر در حد سفیر در آینده نزدیک نبود. نبیل العربی به اطلاع صالحی رسانده است که فعلا در برقراری روابط تا حد سفیر نباید عجله کرد.
زمان ایران و مصر را از هم دور می کند؟

دیپلماسی ایرانی: اخباری که روز پنج‌شنبه درباره دیدار علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با نبیل العربی، همتای مصری‌اش منتشر شد چندان نوید بخش آغاز روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر در حد سفیر در آینده نزدیک نبود. نبیل العربی به اطلاع صالحی رسانده است که فعلا در برقراری روابط تا حد سفیر نباید عجله کرد و باید پیشنهاد ارتقای روابط در پارلمان آینده مصر به رای گذاشته شود. پارلمان مصر در حال حاضر تعطیل است و تا برگزاری انتخابات پارلمانی که احتمالا سپتامبر خواهد بود، مجلس نمایندگان این کشور فعال نیست.

اما مصری‌ها خود نظر دیگری دارند. آنها می‌گویند از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران سیر طبیعی خود را طی می‌کند و دو کشور قطعا در پایتخت‌های یکدیگر سفارت‌خانه‌هایشان را باز خواهند کرد ولی مسئله فقط زمان از سرگیری این روابط است. آنها حتی می‌گویند از سر گیری روابط به نفع کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

این در حالی است که در خبرها آمده بود، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی در سفر عصام شرف، نخست‌وزیر مصر و نبیل العربی به پایتخت‌های آنها مراتب ناخرسندی خود را از تصمیم قاهره برای ارتقای روابط با تهران اظهار داشته بودند.

روابط تهران و قاهره از سال 1980 و پس از انقلاب اسلامی ایران به دلیل امضای معاهده کمپ‌دیوید توسط انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر قطع شده بود و در طول دوران ریاست جمهوری حسنی مبارک با فشار امریکایی‌ها و عدم تمایل شخص مبارک روابط دو کشور هیچ گاه تا سقف سفیر ارتقا نیافت. با سقوط مبارک دو طرف فرصت را برای ارتقای روابط مغتنم شمردند. اما بیانیه العربی از اندونزی پس از دیدار با صالحی نشان داد که ارتقای روابط چندان هم آسان نیست. او گفت: «ارتقای روابط تا سطح سفیر الآن وقتش نیست و باید بعدا به پارلمان مصر پیشنهاد شود.»

احمد الغمراوی، رئیس گروه دوستی مصر و ایران در این باره به خبرگزاری شینهوا گفت: «بسیار طبیعی است که ما با ایران در حد سفیر روابط داشته باشیم. ما از این موضع عقب ننشسته‌ایم ولی باید این موضوع را در پارلمان مطرح کنیم تا موافقت مجلس را هم داشته باشیم.»

وی تاکید کرد، آنچه مانع ارتقای روابط است فقط بحث زمان است و الا همه چیز برای ارتقای روابط مهیا است.

الغمراوی درباره فشار از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای جلوگیری از ارتقای روابط ایران و مصر گفت: «هیچ کشوری در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ما نگفت که ما مخالف ارتقای روابط قاهره با تهران هستیم. کما این که همه کشورهای عربی خلیج فارس با ایران رابطه‌ دارند و همگی آنها سفارتخانه‌هایشان در تهران دایر است.»

وی تاکید می‌کند، امارات متحده عربی که بر سر جزایر با ایران اختلاف دارد یا عربستان سعودی که در حال حاضر روابط چندان حسنه‌ای با تهران ندارد یا عراق که سال‌ها با ایران در جنگ بود، همگی در تهران سفارتخانه و سفیر دارند.

رئیس گروه دوستی مصر و ایران همچنین ارتقای روابط تهران – قاهره را به سود کشورهای عربی و اتحادیه عرب دانست و گفت: «روابط دیپلماتیک ایران و مصر به نفع کل کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. به خصوص این که مصر گفته است که برایش امنیت کشورهای عربی خلیج فارس خط قرمز است و با امنیت ملی‌اش ارتباط مستقیم دارد.»

وی همچنین خبر از سفر قریب الوقوع یک هیئت عالی‌رتبه مردمی مصر به تهران و از سرگیری پروازهای قاهره – تهران در راستای گسترش روابط دو جانبه داد و گفت: «روابط ملت مصر و ایران بسیار به هم نزدیک است است و ظرفیت‌های موجود در دو کشور ایجاب می‌کند که روابط دیپلماتیک متمایزی میان آنها برقرار باشد.»

الغمراوی تاکید می‌کند، به هیچ وجه قابل قبول نیست که با اسرائیل رابطه داشته باشیم ولی روابطمان با ایران قطع باشد. به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که به اسرائیلی‌ها اجازه دهیم از قبر ابوحصیره که یک خاخام یهودی است دیدن کنند ولی مانع شویم که مردم ایران بارگاه حضرت زینب (س) را زیارت نکنند. در مصر نزدیک به 60 بارگاه مقدس از اهل بیت است که ایرانی‌ها را تشویق به زیارت از آنها می‌کند.

نبیل زکی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز تاکید کرد، روابط طبیعی دیپلماتیک میان ایران و مصر قطعا برقرار خواهد شد. مواضع مصر نسبت به گسترش روابط با ایران نسبت به گذشته تعدیل یافته است و مواضع مخالف کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به آن بیش از همه به خودشان ضرر می‌زند.

وی نسبت به تاخیر در برقراری روابط میان دو کشور انتقاد کرد و گفت: «هیچ لزومی ندارد که روابط دو کشور به تعویق بیفتد.»

با این حال او نیز تاکید کرد، تنها مانعی که وجود دارد فقط بحث زمان است که باید زمان مناسب ارتقای روابط فراهم شود.

زکی درباره نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر سر از سرگیری روابط ایران و مصر گفت: «این روابط ممکن است باعث شود تا مصر بر ایران تاثیر گذاشته و رویکرد خود در برابر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تغییر دهد. ولی این اتفاق مشروط به از سرگیری روابط قاهره و تهران است تا مصر بتواند جایگاه منطقه‌ای خود را بازیابد.»

وی همچنین گفت: «اختلاف‌هایی میان ایران و مصر وجود دارد ولی با این حال باید روابط ارتقا یابد. این ارتقای روابط به نفع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم خواهد بود.»

زکی سخنان خود را با این پرسش پایان داد که ما با اسرائیل در سطح سفارت‌خانه روابط دیپلماتیک داریم ولی با ایران رابطه نداشته باشیم؟     



نظر شما :