اسرائیل هدف مشترک ایران و سوریه

۰۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۳۰۲۸ اخبار اصلی
همزمانی برخی رویداد‌ها در خاورمیانه در صورت واکاوی دلایل ریشه‌های مشترکی را به تصویر می‌کشد که مهمترین مثال بارز آن یورش اخیر جمعیت خشمگین فلسطینی از طریق مرز‌های سوریه لبنان و نوار غزه به اسرائیل است.
اسرائیل هدف مشترک ایران و سوریه
دیپلماسی ایرانی: همزمانی برخی رویداد‌ها در خاورمیانه در صورت واکاوی دلایل ریشه‌های مشترکی را به تصویر می‌کشد که مهمترین مثال بارز آن یورش اخیر جمعیت خشمگین فلسطینی از طریق مرز‌های سوریه لبنان و نوار غزه به اسرائیل است.

در جریان این رویداد، دیدگاه ساده‌لوحانه‌ای که سوریه درگیر مسائل داخلی و بی توجه به مسائل پیرامونی خود است، از بین رفت و برخی بر این باورند که دمشق با هدف تغیر کانون توجه‌ها از مسائل داخلی در ایجاد ناآرامی‌های اخیر در مرز‌های فلسطین نقش داشته است. مردم سوریه علیه چهار دهه حکومت بشار اسد و خانواده‌اش بر کشور دست به اعتراض زده‌اند و این درحالی است که انبوهی از پناهندگان فلسطینی که اخیرا برای ورود به اسرائل تلاش کرده‌اند، در سوریه زندگی می‌کنند.

از سویی دیگر سوریه و اسرائیل از سال‌ها پیش بر سر بلندی‌های جولان و به دست گرفتن کنترل این مناطق اختلاف داشته‌اند و نمی‌توان همزمانی بحران‌های داخلی سوریه با یورش فلسطینی‌ها از طریق مرز‌های سوریه به اسرائیل را بی ارتباط با مسائل مورد اختلاف سوریه و اسرائیل توصیف کرد. علاوه بر این یورش دیگر از طریق مرز‌های لبنان و نوار غزه صورت گرفت. جنوب لبنان در کنترل حزب‌الله قرار دارد که تجربه جنگ تابستان 2006 با اسرائیل را در کارنامه خود دارند و تجهیز نظامی آنها از طریق سوریه انجام می‌شود.

همچنین نوار غزه هم در دست گروه حماس است که روابط نزدیکی با دمشق دارد و مقر آن نیز در همین شهر است. این عوامل در کنار فاکتور ایران که به طور شفاف موضوع نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند از تنفرپروری منطقه‌ای علیه اسرائیل از جانب جمهوری اسلامی و سوریه حکایت دارد.

تهران متحد نزدیک دمشق محسوب می‌شود و این در حالی است که در گزارش اخیر سازمان ملل که روسیه راه انتشار آن را سد کرده است، به همکاری ایران و سوریه در تجهیز نظامی حماس و حزب‌الله اشاره شده است. این در حالی است که به دنبال خیزش‌های مردمی در کشور‌های عرب و شمال آفریقا که نقطه سرآغاز آن زمستان گذشته بود، روابط ایران با برخی کشور‌ها شامل مصر بهبود یافت و تهران همچنان امیدوار به کسب منافع بیشتر از این تحولات است.

روابط نزدیک ایران و سوریه در طول سالیان گذشته موجب شده که تهران و دمشق به محوری در منطقه تبدیل شوند که علیه اسرائیل و آمریکا ایستادگی می‌کند و تهدید‌های کنونی علیه دولت بشار است برای سیاست‌هایی که ایران به دنبال آن است؛ خوشایند نیست. ایران به دنبال گسترش هژمونی منطقه‌ای و تقویت اتحاد‌ها در جبهه مقابله با اسرائیل است.

تحلیلگران با اشاره به اهمیت سوریه برای ایران در جبهه مبارزه با اسرائیل ادعا می‌کنند که در شرایط کنونی سوریه، دامن زدن به تفکرات ضد اسرائیلی، محاسبات را به نفع اسد تغیر می‌دهد و این امر در راستای منافع تهران قرار دارد. به بیان دیگر تهران با حمایت از حماس و حزب‌الله در تشدید اختلافات فلسطین – اسرائیل ، هدف حمایت از دولت بشار اسد را نیز دنبال می‌کند.

در چنین شرایطی موضوع انتفاضه سوم نیز در سایت‌های اینترنتی مورد توجه قرار گرفته است که حمایت ایران، سوریه، حزب‌الله و حماس از آن در برخی موارد به چشم می‌خورد.  برخی مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که ایران در اقدامات اخیر فلسطینیان علیه تل آویو نقش داشته است و تا کنون اظهار نظر صریحی از سوی مقامات ایرانی در این خصوص مطرح نشده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور ایران به طور روشن در تریبون سازمان ملل موضوع نابودی اسرائیل را مطرح کرد و چنین اظهار نظری در یک تریبون علنی از عمق بدگمانی و تنفر جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل حکایت دارد. برخی تحلیلگران بر این باورند که تحولات خاورمیانه در ماه‌های اخیر بستر مناسبی را برای طرح دیدگاه های ضد اسرائیلی فراهم آورد و کشیده شدن بحران‌ها به سوریه لزوم صف‌آرایی جدی‌تر علیه اسرائیل را خاطرنشان کرده است.

به هر ترتیب با توجه به آتش گشودن نیرو‌های اسرائیلی به روی فلسطینی‌ها در هفته گذشته، بار دیگر توجه بین‌المللی به کشتار مردم فلسطین و محکومیت اقدامات تل‌آویو معطوف شده است. هر چند که نسبت به گذشته واکنش اعراب منطقه به این موضوع چندان چشمگیر نبوده است و موضوع اهداف سوریه در تغیر کانون توجه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Chicago sun-times

 

نظر شما :