شورای همکاری عضویت مصر را رد کرد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۲۷۷۷ اخبار اصلی
پادشاه عربستان به نخست‌وزیر مصر گفته است که در حالی که کشورهای عضو شورای همکاری همه تلاش خود را می‌کنند تا در برابر ایران بایستند، این شورا نمی‌تواند میزبان کشوری باشد که قصد عادی‌سازی روابط با تهران را دارد
شورای همکاری عضویت مصر را رد کرد
دیپلماسی ایرانی: بحث توسعه شورای همکاری خلیج فارس بیش از آن چه تصور می‌شود جدی است. ظاهرا کشورهای پادشاهی منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ بقای خود و افزایش توانشان در رویارویی با تحولات و انقلاب‌های منطقه‌ای از یک سو و حضور در جامعه جهانی از سوی دیگر تعداد اعضای خود را افزایش داده و در این میان کشورهایی که از نظام پادشاهی برخوردارند در اولویت قرار دارند و مورد توجه ویژه اعضای شورای همکاری هستند.

خبرهای تازه‌ای که درباره چگونگی عضوگیری شورای همکاری خلیج فارس منتشر شده، نشان می‌دهد که ملاحظات خاصی در پذیرش اعضای جدید وجود دارد. پذیرش عضویت اردن در شورای همکاری آن هم کمتر از دو ماه از تقاضای این کشور برای عضویت و دعوت اعضا از مغرب برای پیوستن به این شورا در حالی که یمن بیش از 20 سال است منتظر پیوستن به شورا است و عراق نزدیک به 6 سال است تقاضای عضویت داده ولی تا حالا پذیرفته نشده، نشان می‌دهد که کشورهای عضو شورا یک سری تبعیض‌ها را نسبت به پذیرفتن کشورهای عضو مد نظر دارند.

در این میان خبری منتشر شده که نشان می‌دهد شیوه تبعیض‌آمیز برای عضوپذیری بسیار پررنگ است. کشورهای عضو شورای همکاری از پذیرش مصر که هم‌زمان با اردن تقاضای انضمام به شورا را داده بوده، خودداری کرده‌اند.

به گزارش روزنامه الزمان، چاپ لندن، منابع دیپلماتیک عالی‌رتبه در قاهره اعلام کردند که روابط مصر و شورای همکاری به سه دلیل روز به روز در حال افول است که در راس آن استمرار محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر قرار دارد، پس از آن تلاش مصر برای نزدیکی به ایران است و سوم رد پذیرش مصر در جمع کشورهای شورای همکاری که باعث خشم مقامات مصری شده است. علاوه بر آن کشورهای شورای همکاری با اعطای وام بی‌بهره به مصر برای عبور از بحران اقتصادی که به ویژه پس از سپری شدن دوران انقلاب با آن دست به گریبان شده، مخالفت کرده است.

هم‌زمان ده‌ها خانواده مصری در اعتراض به تداوم بازداشت بستگانشان در عربستان برابر سفارت این کشور در قاهره تظاهرات کردند و از عصام شرف، نخست‌وزیر و نبیل العربی، وزیر امور خارجه خواستند تا به ریاض فشار بیاورند تا بازداشت‌شدگان را فورا آزاد کند. منابع موثق اعلام کرده‌اند که بازداشت شدگان مصری با بدترین رفتار ممکن از سوی زندانبانان این کشور مواجهند و وزارت خارجه مصر در دفاع از آنها کوتاهی می‌کند. مقام‌های عربستانی مدعی‌اند که این افراد علیه حکومت عربستان فعالیت می‌کرده و جرم آنها سیاسی است. حکومت عربستان برای این افراد از 5 تا 7 سال زندان بریده و اعلام کرده تنها در صورتی حاضر به آزادی آنها است که دولت و وزارت امور خارجه مصر تعهد دهد که بازگشت آنها را مطالبه نخواهد کرد و آنها نیز قصد خروج از کشور را نخواهند داشت.   

بدین ترتیب روابط مصر با کشورهای شورای همکاری به ویژه عربستان به بدترین وضعیت ممکن رسیده است. عصام شرف، نخست‌وزیر مصر در سفر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که نزدیک به سه هفته پیش انجام شد از زبان مقام‌های عضو شورای همکاری به روشنی شنید که آنها به هیچ وجه در چنین شرایطی حاضر به پذیرش مصر نیستند به ویژه این که قوه قضاییه مصر کار محاکمه حسنی مبارک و خانواده‌اش را آغاز کرده و در انجام آن اصرار دارد و هم‌زمان می‌خواهد با ایران رابطه برقرار کند. بنا به گزارش‌ها ملک عبدالله، پادشاه عربستان رسما به نخست‌وزیر مصر گفته است که در حالی که کشورهای عضو شورای همکاری همه تلاش خود را می‌کنند تا در برابر ایران بایستند، این شورا نمی‌تواند میزبان کشوری باشد که قصد عادی‌سازی روابط با تهران را دارد. خصوصا که کار محاکمه دوست و متحد کشورهای عربی را نیز آغاز کرده است.

در این میان مقام‌های کویتی به اطلاع وزارت خارجه مصر رسانده‌اند که با رفتارهای تبعیض‌آمیز شورای همکاری مخالفند ولی از آن جا که در شورا حرفشان خریداری ندارد، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

در همین رابطه بسیاری از کارشناسان به ویژه کارشناسان کویتی بر این باورند که شورای همکاری و در راس آنها عربستان نه تنها با عضویت مصر بلکه با هر کشور دیگری که از نظام جمهوری برخوردار باشد، مخالفند. به اعتقاد آنها قرار است شورای همکاری فقط جای کشورهای پادشاهی باشد و در آن کشورهای جمهوری به هیچ وجه جایگاهی ندارد. به همین دلیل هم شاهدیم که به تقاضاهای مصر، عراق و یمن توجهی نمی‌شود ولی در مقابل عضویت اردن فورا پذیرفته می‌شود و از مغرب نیز دعوت می‌شود که به عضویت شورا در آید.

 

نظر شما :