سوریه برای اعلام دولت لبنان عجله دارد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۲۷۴۹ اخبار اصلی
در بحبوحه انقلاب‌های عربی، دولت لبنان هنوز تشکیل نشده است. گویا بحران لبنان که سه ماه خود را به پایان رسانده قصد خداحافظی از چالش را ندارد. خصوصا که در سایه تحولات و انقلاب‌های مختلف عربی از لیبی گرفته تا یمن و بحرین و حتی تا بیخ گوش لبنان، سوریه، موضوع لبنان از اهمیت افتاده و این مسئله باعث شده تا در سایه این انقلاب‌ها بحران لبنان ادامه یابد.
سوریه برای اعلام دولت لبنان عجله دارد
دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه انقلاب‌های عربی، دولت لبنان هنوز تشکیل نشده است. گویا بحران لبنان که سه ماه خود را به پایان رسانده قصد خداحافظی از چالش را ندارد. خصوصا که در سایه تحولات و انقلاب‌های مختلف عربی از لیبی گرفته تا یمن و بحرین و حتی تا بیخ گوش لبنان، سوریه، موضوع لبنان از اهمیت افتاده و این مسئله باعث شده تا در سایه این انقلاب‌ها بحران لبنان ادامه یابد. در این میان اخباری منتشر شده مبنی بر این که ایران و سوریه تلاش تازه‌ای را برای حل این بحران آغاز کرده‌اند. به ویژه این که لبنان حساسیت ویژه‌ای برای سوری‌ها دارد و آنها به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند این برگ برنده همیشگی خود را از دست بدهند.

پایگاه خبری ایلاف در یادداشتی گزارش می‌دهد، با تعیین سرهنگ مروان شربل برای وزارت کشور لبنان یکی از مهمترین سنگ‌های موجود در برابر تشکیل دولت و رکود سیاسی لبنان برداشته شد. این از موارد نادر است که میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح (یکی از مهم‌ترین فراکسیون‌های متحد با حزب الله برای تشکیل دولت) نیز با فردی برای وزارت کشور موافقت می‌کند. عون خود از حامیان مروان شربل است و باورد دارد که توانسته با مطرح شدن شربل یا یک تیر دو نشان زده و خواسته خود را به کرسی بنشاند. به ویژه میشل سلیمان، رئیس جمهوری که در کنار نجیب میقاتی، نخست‌وزیر به شدت برای تشکیل هر چه سریع‌تر دولت تحت فشار است. در حال حاضر حرکتی بزرگ برای تشکیل دولت جدید آغاز شده است. تقریبا تمامی تحلیلگران بر این اعتقادند که در سایه تقسیم‌بندی‌های سیاسی فعلی تشکیل دولتی یک رنگ زیر سایه جنجال‌های فعلی منطقه‌ای کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. اکنون کشورهای درگیر در مسئله لبنان از سوریه و قطر و جریان‌های سیاسی لبنانی در کنار حزب الله به این باور رسیده‌اند که بهترین کار برای لبنان تشکیل دولت وحدت ملی است. دولتی که بتواند در راس همه امور در برابر دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری و جامعه جهانی منعطف با آن در کنار ایران و سوریه بایستد.

ایلاف در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: ایران و سوریه به شدت تلاش دارند که بحران لبنان را هر چه سریع‌تر حل کنند و اجازه ندهند که زمام امور از دستشان خارج شود. به ویژه این که ترکیه گوشه‌ای ایستاده و هر روز موضعی را علیه کشورهای انقلاب‌زده عربی به ویژه سوریه اتخاذ می‌کند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دائما درباره تحولات سوریه هشدار می‌دهد و مواضع قطر و شورای همکاری خلیج فارس نیز عموما در راستای بهره‌برداری از فضای سیاسی لبنان است. درباره لبنان همچنین می‌توان گفت در سایه خفقه‌قان موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حضور نظامی عربستان برای سرکوب و قلع و قمع تمام عیار معترضان بحرینی، کاملا روشن است که لبنان همچنان یکی از نقاط حادثه‌خیز منطقه محسوب می‌شود.

در این یادداشت سپس به سیاست‌های ایران در تحولات منطقه پرداخته شده و آمده است: پس از آن که اردن و مغرب به جمع کشورهای حاشیه خلیج فارس پیوستند، همراهی ایران با سوریه به ویژه در بحث امنیت داخلی بسیار افزایش یافته است. تهدیدهایی که رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بر زبان رانده نشان از وجود فشارهای منطقه‌ای است که سوریه قصد دارد به کمک ایران خود را از آنها برهاند. به ویژه که شاهدیم صحبت‌های مخلوف بلافاصله پس از اظهارات بثینه شعبان، مشاور نزدیک بشار اسد که گفته بود ما حوادث را پشت سر گذاشتیم، گفته شد. از سویی هم‌زمان نیز شاهد فشارهای تازه غرب علیه سوریه بر سر تحولات داخلی این کشور هستیم. بنابر این می‌توانیم نتیجه بگیریم که سوریه به راحتی حاضر نیست برگه لبنان را از دست بدهد و آن را همچنان برگی موثر در بازی‌های منطقه‌ای خود می‌بیند. از این رو پیش‌بینی می‌شود که ضمن حل بحران لبنان توسط ایران و سوریه، جامعه جهانی نیز مجبور شود پای میز مذاکره با دمشق بنشیند تا بحران منطقه‌ای فراگیرتر و امور از کنترل خارج نشود.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: از صحبت‌های سیاستمداران لبنانی این گونه برداشت می‌شود که آنها در روزهای آینده شاهد فشرده شدن رقابت منطقه‌ای از یک سو و رقابت‌های بین‌المللی با رقبای منطقه‌ای و در راس آنها ایالات متحده و متحدان عربش با ایران و سوریه از سوی دیگر خواهند بود. باراک اوباما روز پنج‌شنبه با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی تلفنی گفتگو کرد و با او درباره آخرین وضعیت سیاسی منطقه به رایزنی پرداخت. به اعتقاد کارشناسان این مکالمه در حقیقت اطلاع‌رسانی اوباما به پادشاه عربستان، مهم‌ترین متحد استراتژیک امریکا در منطقه برای اعلام استراتژی تازه امریکا در خاورمیانه و در راس آنها سوریه است. وقتی صحبت از سوریه می‌شود طبیعتا لبنان را نیز در خود نهفته دارد.

در پایان این یادداشت آمده است: بدین ترتیب و در حالی که سوریه تحت فشار شدید جامعه جهانی قرار دارد و هر روز بر سر تحولات داخلی آن متحمل بیانیه تازه‌ای از سازمان ملل یا اتحادیه اروپا می‌شود، ترجیح می‌دهد فورا و بدون فوت وقت دولت لبنان تحت اشراف حزب الله تشکیل شود تا هم‌ بتواند جبهه‌ مخالف با دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری و جریان 14 مارس در درون لبنان به خوبی تقویت شود و هم این که این که در بحبوحه تحولات داخلی‌اش اطمینان یابد که پرونده لبنان از دستش خارج نخواهد شد. علاوه بر آن با حفظ جبهه لبنان آسوده‌تر می‌تواند بحران جاری در کشور را از سر بگذراند. در حال حاضر شاهد پیام‌های ضد و نقیض ایالات متحده نیز هستیم این بدان معنا است که کاخ سفید هنوز دریچه اکسیژنی برای نظام سوریه باقی گذاشته بدون این که اجازه دهد جنبش مردمی نابود شود. نشانه‌ها حاکی از آن است که دولت لبنان ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

 

نظر شما :