بشار به اصلاحات تن داد

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۱۹۶۴ اخبار اصلی
رئیس جمهوری سوریه شنبه شب دومین نطق رسمی‌اش به مناسبت تحولات و تظاهرات اخیر کشورش را ایراد کرد. وی در این سخنرانی بر لزوم اصلاحات در کشور تاکید کرد و گفت که از کشته‌شدگان حوادث اخیر کشورش چه شهروندان و چه نظامیان بسیار متاثر شده و همه آنها را شهید می‌داند
بشار به اصلاحات تن داد

دیپلماسی ایرانی: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شنبه شب دومین نطق رسمی‌اش به مناسبت تحولات و تظاهرات اخیر کشورش را ایراد کرد. وی در این سخنرانی بر لزوم اصلاحات در کشور تاکید کرد و گفت که از کشته‌شدگان حوادث اخیر کشورش چه شهروندان و چه نظامیان بسیار متاثر شده و همه آنها را شهید می‌داند. وی در عین حال تاکید کرد، آنچه کشورش شاهد است نشان از وجود فتنه‌ای خارجی است که می‌خواهد وحدت کشور را بازیچه گرفته و در میان طیف‌های مختلف مردم تفرقه ایجاد کند. به عبارت دیگر وی از یک سو وعده اصلاحات داد تا مردم را راضی کند و از سوی دیگر ابزار تهدید تا جلوی هر گونه اغتشاش و ناآرامی‌ که به قول مقامات سوری از مرز تظاهرات مسالمت‌آمیز گذشته، بگیرد.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم طارق حمید، دبیر تحریریه این روزنامه به این موضع پرداخته و می‌نویسد: نطق رئیس جمهوری سوریه نشان می‌دهد که وی مصمم است که راه حلی برای حل بحران سیاسی جاری داخلی در کشورش بیابد. بشار اسد به خوبی نشان داد که درک کرده مشکلات کشورش را نمی‌خواهد از طریق امنیتی حل کند بلکه مصمم است با اصلاحات کشور را از بحران خارج کند. نطق اسد همچنین نشان داد که مراکز تصمیم‌گیری در سوریه دریافته‌اند که آن چه در این کشور رخ می‌دهد نتیجه توطئه نیست. آنها خوب می‌دانند هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند 46 شهر و روستای سوریه را به گفته روزنامه واشنگتن پست به تظاهرات روز جمعه وادار کند. به ویژه این که رئیس جمهوری سوریه خود تاکید کرد که باید به جبهه داخلی توجه بیشتری شود و این نشان می‌دهد که جناب بشار اسد به درستی اوضاع را درک کرده و فهمیده است که کشورش مشکلات داخلی دارد. به وی‍ژه این که گفته است که به سرعت کارها را پیش می‌بریم ولی عجله نمی‌کنیم. وی تاکید کرد که ظرف روزهای آینده شهروندان پیشرفت‌های بزرگی را در کشور شاهد خواهند بود و وی برای رسیدن به این هدف بسیار مصمم است. لغو وضعیت فوق‌العاده ظرف یک هفته آینده بخشی از این پیشرفت است.

طارق حمید در ادامه می‌نویسد: در نتیجه می‌توانیم بگوییم که نظام دریافته به رغم رویارویی‌های امنیتی مطالبات مردمی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، به ویژه این که بحران در کشور در حال افزایش است و سقف مطالبات نیز سیر صعودی به خود گرفته است و این مسئله می‌تواند کل نظام را تحت الشعاع قرار دهد. از این رو لازم است که واقعیت درک شده و با آن به درستی برخورد شود. نطق اسد در روز گذشته تفاوت‌های بسیاری با نطق وی در برابر مجلس نمایندگان داشت، او به خوبی دریافته که اکنون دیوار ترس مردم فرو ریخته و باید هر چه سریع‌تر کاری از پیش برد تا بحران گسترش نیابد و وضعیت رو به وخامت نگذارد.

وی در ادامه می‌نویسد: سوریه باید دقت بسیاری کند مبادا که خطاهایی که دیگر کشورهای عربی انقلاب‌زده مرتکب شدند و در نهایت زلزله سیاسی آنها را از هم متلاشی کرد، دامنگیرش شود. سخنرانی دیروز بشار اسد نشان داد که وی این موضوع را به خوبی درک کرده و با در دستور کار قرار دادن اصلاحات و سرعت بخشیدن به آن می‌خواهد به سرنوشت تونس، مصر، لیبی و یمن گرفتار نشود.

حمید در نهایت می‌نویسد: فرصت‌ها به سرعت سپری می‌شوند و بشار اسد باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرد. اکنون اکثریت مخالفان می‌گویند، حرف بشار و وعده‌هایش را شنیدیم حال وقت عمل است. بشار باید به سرعت دست به کار شود در غیر این صورت فرصت‌ها یک به یک از دست می‌روند و به سرعت کار از کار خواهد گذشت. آن گاه ممکن است دیگر برای هر اقدامی دیر باشد.    



نظر شما :