سال ۲۰۰۸،‌سال معجزه برای ترکیه

۱۲ آذر ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۱۴۱ آسیا و آفریقا
ترکیه در سیاست خارجی و داخلی خود دو برنامه ناتمام را در سال ۲۰۰۸ دنبال خواهد کرد. یکی اعمال تغییرات قانون اساسی و دیگری مسئله حزب کارگران کرد در شمال عراق است.
سال ۲۰۰۸،‌سال معجزه برای ترکیه

آخرین روزهای سال 2007 نیز در حال سپری شدن است. کشورهایی که تقویمشان بر پایه ماههای میلادی ورق می خورد این روزها به ارزیابی پروژه های انجام شده و انجام نشده سال قبل می پردازند و برنامه و پروژه های سال بعد خود را با توجه به روزهای سال آینده بررسی می کنند.

 

از جمله کشورهایی که سال گذشته میلادی، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته همسایه شمال غربی ما ترکیه است. در سال 2007 ترکیه، هم در سیاست های داخلی و هم در سیاست های خارجی خود تحولات و تغییرات بزرگی را پشت سر گذاشته است. انتخابات پارلمانی و تغییر رییس جمهور را می توان از جمله تحولات داخلی ترکیه دانست. این درحالی است که موضوع حمله به شمال عراق و تغییر نقش ترکیه در تحولات خاورمیانه از جمله حوادثی بود که در سیاست خارجی ترکیه در سال 2007 نقش مهم و اساسی داشتند.

 

اما در دستور کار سال آینده ترکیه مسائلی وجود دارد که سالها است تغییر نکرده است. یکی ازآنها، مسئله کردها است. به نظر می رسد ترکیه به راه حلی برای پایان دادن به این مسئله نزدیک شده و درسال جدید میلادی این مشکل را از سر راه خود برخواهد داشت.

 

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، درمصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد دولت مجوزعبورارتش این کشورازمرزهای شمالی عراق و حمله به پایگاه های حزب کارگران کرد و سرکوبشان را در شمال عراق صادر کرده است.

  

ترکیه نیروهای خود را در مرزهایش با عراق برای سرکوب حزب کارگران کرد مستقر کرده است. داستان حمله به شمال عراق که در چند ماه گذشته به پرونده ای باز روی میز مقامات ترک و آمریکایی تبدیل شده است همچنان ادامه دارد. جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در دیدار با رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود که آمریکا اطلاعات خود در خصوص حزب کارگران کرد را در اختیار آنکارا قرار خواهد داد. آنکارا در هفته های اخیر اعلام کرد که تبادل اطلاعات با آمریکا آغاز شده است.

 

بنابراین، اکنون ترکیه با توجه به اینکه آمریکا اجازه حمله به شمال عراق را صادر کرده به طور کامل آماده حمله به شمال عراق است تا بتواند حزب کارگران کرد در این منطقه را متلاشی کند.

 

اما شاید داستان این ماجرا با حمله نیروهای ترکیه به این منطقه پایان نپذیرد چرا که با توجه به اینکه اکنون مدت ها است ترکیه با دمیدن بر شیپور جنگ حمایت سایر کشورها در حمله به شمال عراق را می طلبد، حزب کارگران کرد نیز در این مدت یا خود را برای مقابله تجهیز کرده اند و یا در روستاهای اطراف و کرد نشین در میان مردم پراکنده شده اند.

 

درهردو صورت حمله ترکیه به شمال عراق برای مقابله با حزب کارگران کرد نتیجه دلخواه ترکیه را در بر نخواهد داشت، چرا که ترکیه درصدد است تا باعملیاتی محدود پایانی چند سطری برای این داستان بنویسد.

 

یک عملیات محدود تنها برای مدتی به این داستان پایانی خوش خواهد داد و مانند سرگرمی برای کسانی است که دولت ترکیه را محکوم می کنند که با ترور و تروریسم به اندازه کافی مبارزه نمی کند. بنابراین داستان کردستان در سال 2008 هم ادامه خواهد داشت.

 

درسیاست داخلی ترکیه مسئله ای که به تازگی به موضوع بحث محافل سیاسی تبدیل شده است و حتی مردم این کشور را به پای صندوقهای رای کشاند، مسئله تغییرات قانون اساسی است. در سال 2008 ترکیه موضوع سیستم سیاسی، دوگانگی و مشکلات بنیادی خود را با توجه به قانون اساسی جدید حل خواهد کرد.

 

تغییرات قانون اساسی ترکیه که مدتی پیش از انتخابات پارلمانی 22 جولای در این کشور آغاز شده بود در واقع بزرگترین پیروزی حزب عدالت و توسعه به شمار می رود. توانایی یک حزب سیاسی برای تغییر قانون اساسی 84 ساله می تواند تبدیل به چالش بزرگی شود.

 

معجزه سال 2008 برای ترکها

برخی از حوادث که در هر 100سال در ترکیه اتفاق می افتد در تاریخ این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. درسال 1808، توافقنامه "سند اتفاق" منجر به پایان نظام سیاسی عثمانی ها شد. عثمانی ها که دولت مرکزی قدرتمندی را تشکیل داده بودند طبق این سند، اختیاراتشان را به بخش های محلی واگذار کردند.

 

در سال 1908 دولت، قانون اساسی پارلمانی را در ترکیه پذیرفت که مقدمه ای بود برتصویب قانون اساسی سال 1879 در ترکیه.

 

سال 2008 نیز اولین قانون اساسی غیر نظامی ترکیه تحت رهبری یک دولت دموکرات برای اولین بار در تاریخ ترکیه به اجرا در خواهد آمد. چرا که قانون اساسی غیر نظامی در ترکیه نقطه آغازین تحولات بزرگی در این کشور خواهد بود. ترکیه با این تغییرات وارد مرحله ای خواهد شد که نسلهای بعدی بسیار در خصوص آن سخن خواهند گفت. عادت های قدیمی کنار گذاشته خواهد شد و صفحه جدیدی در سیاست برای آینده ای روشن تر باز خواهد شد. 


( ۱ )

نظر شما :