اطمینان خواهی اعراب و اطمینان بخشی امریکا

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۱۲۸۰ نگاه ایرانی
گفتاری از حسین رویوران برای دیپلماسی ایرانی
اطمینان خواهی اعراب و اطمینان بخشی امریکا

وزیر دفاع امریکا که به منظور اطمینان دادن به مصر و عربستان سعودی در باره رویکرد دولت باراک اوباما در برابر ایران به خاورمیانه سفر کرده است، پیش از ترک قاهره به طرف ریاض گفت که ایالات متحده در تماس با ایران بسیار شفاف و علنی عمل خواهد کرد و متحدان خود را در جریان امور خواهد گذاشت تا کسی در این مورد با امر غیرمنتظره‌ای روبرو نشود.

 

گفتاری از حسین رویوران، کارشناس و تحلیل گر مسائل خاورمیانه:

سیاست های امریکا در منطقه بطور قطع باید تغییر کند، این کشور با جنگ سراغ حزب الله و حماس رفت، با محاصره اقتصادی و اهرم های فشار به سوی ایران آمد و اکنون کلیه این ابزارها و سیاست ها شکست خورده است، حالا امریکای راهی جز تغییر کلی سیاست های خصمانه قبلی خود را پیش رو ندارد.

 

کشورهای عربی از رابطه خصمانه ایران و امریکا در سی سال گذشته بیشترین استفاده را در ابعاد مختلف داشتند، به عنوان مثال در بعد اقتصادی دبی در امارات عربی متحده در سایه همین سیاست خصمانه به قطب سرمایه در منطقه تبدیل شد و فرار سرمایه از کشورهای منطقه و بویژه ایران، دبی را به کلی دگرگون ساخت.

 

در بعد سیاسی، کشورهای خلیج فارس در سایه نبود ایران موفق به ایجاد ساختارهای مختلف سیاسی همچون شورای همکاری خلیج فارس را ترتیب داده و پیرامون مسائل منطقه به تصمیم گیری بپردازند و بسیاری از رفتارهای خصمانه علیه ایران در سایه این دودستگی و هم پیمانی آنها با غرب شکل گرفت، آنچه در جنگ تحمیلی علیه ایران رخ داد، نمونه ای از سیاست های کشورهای عربی منطقه در چهارچوب اختلاف ایران و امریکا و همراهی با واشنگتن بود.

 

در هر حال سیاست های قبلی کشورهای عربی بطور کلی مبتنی بر شکاف و اختلاف میان تهران و واشنگتن بوده و تغییر سیاست های امریکا با ایران می تواند بسیاری از پایه های سیاسی و رفتاری این کشورها را دچار دگرگونی کند، به همین دلیل این کشورها نگران آینده سیاسی خود و منطقه همچنین کسب اطمینان از ایالات متحده هستند.

 

کشورهای عربی خاورمیانه اشتباهات فاحشی در گذشته انجام داده اند، نه تنها در قبال ایران بلکه همچنین در برابر جنبش مقاومت در لبنان، در قبال آرمان فلسطین و بسیاری از مسائل مختلف منطقه، حال آنها نگران این موضوع هستند که مبادا در آینده مجبور به پرداخت تاوان این رفتارهای خصمانه و اشتباهات فاحش خود شوند.

 

این مسائل موجب شده که کشورهای عربی منطقه از امریکاییان درخواست اطمینان کنند و در نهایت آقایان دنیس راس و رابرت گیتس با چنین ماموریتی وارد منطقه شده و تلاش کرده اند که اطمینان لازم را به متحدین عربی خود دهند.

 

رابرت گیتس در سخنانش با مقامات مصری و سعودی از واژه BIG BARGAIT"" استفاده کرده که به معنای معامله بزرگ با ایران است، این معامله به نشان از قصد امریکا برای انجام توافقی کلی و کلان با ایران دارد که در این توافق، تلاش واشنگتن در نظر گرفتن کلیه منافع و حقوق متحدین عربی خود است، دغدغه های کشورهای عربی منطقه نیز که مکررا در بیانیه های مختلفی چون بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مطرح می­شود، در همین چهارچوب است و اطمینان بخشی امریکا به متحدین عربی خود نیز در همین راستاست.

 

ماهیت اصلی تلاش امریکا در فرایند اطمینان بخشی به کشورهای عربی منطقه این است که امریکا در آینده همچنان از این کشورها حمایت کرده و آنها را در معادلات منطقه تنها نمی­گذارد.


نظر شما :