مجله هفته/ خبرساز هفته

۲۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۰۶۳۷ آسیا و آفریقا
بارها عبارتى شبيه \\"سفر غيرمنتظره فلان مقام به عراق\\" يا \\"حضور غيرمنتظره فلان کس در افغانستان\\" به گوشمان خورده است.

ديپلماسى ايرانى: پس از حمله نيروهاى بين المللى به افغانستان و عراق هر از چند گاه رئيس هاى جمهور، وزيران يا مقام هاى ارشد نظامى کشورهاى غربى سفرهايى غيرقابل پيش بينى به اين سرزمين ها داشته اند و ضمن بازديد از نيروهاى خارجى مستقر به گفتگو و ملاقات با مقام هاى سطح بالاى کشور ميزبان اقدام کرده اند.

اول هفته اى که گذشت، خبرى غيرمنتظره از همين جنس در خبرگزارى هاى خارجى منعکس شد که حاکى از سفر غيرمنتظره آنجلينا جولى هنرپيشه مشهور امريکايى به افغانستان بود. او نه در لباس بازيگرى که در کسوت سفير حسن نيت سازمان ملل در امور پناهندگان به افغانستان رفته بود. گفته مى شود او براى اين سفر قيد شرکت در مراسم بزرگ جايزه اسکار را زد و ماموريت بين المللى خود را در اولويت قرار داد.

خبر مربوط به حضور وى را سخنگوی اداره مهاجران ملل متحد در افغانستان داد که گفت "آنجلینا جولی ستاره مشهور سینمای امریکا به طور غیرمنتظره از افغانستان دیدن کرد."

بازيگر مطرح سينماى امريکا و سفير حسن نيت سازمان ملل در امور پناهندگان در این سفر دو روزه، از کمپ های بى خانمان ها در کابل دیدن کرده و با مهاجرانى که از کشورهای همسایه به افغانستان بازگشته اند و هنوز با مشکل سرپناه، کار و شغل مواجه اند، ملاقات کرده است. او همچنين با جمعى از دختران يک مدرسه در روستایى واقع در شمال کابل ديدار کرد.

آنطور که رسانه ها گزارش داده اند پنهان ماندن خبر سفر آنجلینا جولی به افغانستان به خاطر نگرانی های امنیتی بوده است. به هر حال ستاره هاليوود سمبل امريکا به شمار مى رود و اين امکان وجود داشت که تروريست هاى ضدامريکايى عليه او دست به خشونت هايى بزنند.

جولى در ملاقات با مهاجران بازگشته و بى خانمان ها در افغانستان از مشکلات آنها پرس و جو کرد و در ايجاد ارتباط ميان نهادهاى بين المللى مسئول و دولت افغانستان وعده هايى داد. او مشاهده کرد که اين کشور بعد از ده سال همچنان با معضلات مشهودى در زمينه مهاجران و بازگرداندن آنها به سرزمين مادرى‌شان مواجه است.

در ویدیویی که از سفر آنجلينا جولی به افغانستان در اينترنت منتشر شد، بخش هايى از صحبت هايش شنيده شد که گفت: "من از امریکا آمده ام و این دومین سفر من به افغانستان است. فکر می کنم اینجا کشور بسیار ویژه ای است. من قصد دارم بازهم به افغانستان بیایم. ما در مورد وضعیت زندگی کسانى نگران هستیم که برای چندین سال در این شرایط به سر می برند. آنها نیازمندی های فراوانى دارند که به آن رسیدگی نشده است. تلاش زیادى در این مورد در دست انجام است و ما راه درازى در پیش داریم."

جولی همچنين گفت: "تمرکز بر وضعیت بازگشتگان از مهاجرت از همین امروز باید آغاز شود و این تنها به معنای ساختن یک سرپناه نیست؛ بلکه باید مطمئن شد که آب در دسترس است، فرصت های کاری وجود دارد، مدارس به روی کودکان باز است و خدمات بهداشتی مناسبى عرضه می شود."

همچنين در خبرها آمده بود که در جريان ديدار سفير حسن نیت سازمان ملل با گروهی از دختران جوان، او قول هايى را براى اعطاى کمک مالی جهت احداث مدرسه در روستایى واقع در قره باغ در ولايت غزنى داده است. اين روستا که بیش از۲۵۰۰ خانوار را در خود جا داده، بيشتر محل سکونت افغان هایی است که در سال های اخیر از کشورهای همسایه برگشته اند.

 

بعد از سقوط طالبان در سال 2001 میلادی این دومین سفر آنجلینا جولی به افغانستان است. اين هنرپيشه 35 ساله قبلا سفرهايى به سوريه و عراق هم داشت که مانند سفرش به افغانستان با رعايت پوشش اسلامى همراه بود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از سال 2002 میلادی به این سو بیش از پنج و نیم ملیون مهاجر که اکثریت آنها در کشورهای همسایه ایران و پاکستان به سر مى بردند، به افغانستان بازگشته اند. اما در همين مدت روند مهاجرت از کشور همچنان ادامه داشته و امنيت شغلى براى شهروندان افغان يک دغدغه مهم به شمار مى رود.

درحال حاضر بيشتر مهاجرانى که به کشورشان بازگشته اند - و 20 درصد جمعيت افغانستان را تشکیل می دهند - بدون کار، سرپناه و دیگر نیازمندی های اولیه هستند. اين در حالى است که منتقدان دولت از نحوه هزينه کرد کمک هاى ميلیارد دلارى غرب به افغانستان رضايت ندارند و دولت حامد کرزى را متهم به فساد مالى و ناکارآمدى مى کنند.


نظر شما :