فروپاشى نظام قذافى آبروى دانشگاه‌‌هاى امريکا و بريتانيا را برد

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۰۵۹۱ آمریکا
فرانسيس فوکوياما، و ريچارد پرل در قبال دريافت پول با وساطت موسسه مانيتور گروپ به طرابلس سفر مى‌کنند و با معمر قذافى ديدارهاى متعددى انجام مى‌دهند.

ديپلماسى ايرانى: بسيار روشن بود که پس از آغاز انقلاب ليبى دانشکده اقتصاد لندن، دانشکده‌اى که سيف‌الاسلام، پسر معمر قذافى در آن تحصيل کرده نيز مورد شديدترين انتقادها قرار بگيرد. انتقادهايى که تغييرات گسترده‌اى را در اين دانشگاه موجب شود و در عين حال افشاگرى‌هاى تازه‌اى در آن صورت بگيرد. در حال حاضر نخستين تغيير در اين دانشکده رخ داده است، سر هاوارد ديويز، رئيس دانشکده که مسئوليت رياست موسسه "سرمايه‌گذارى استقلال ليبى" را بر عهده داشت، از کار برکنار شده است. اين دانشکده، وظيفه داشت که در چارچوب فعاليت‌هاى سرمايه‌گذارى استقلال ليبى برنامه‌اى ويژه موسوم به برنامه "رهبرى" نخبگان حاکم بر ليبى را اجرا کند که طى آن چهره‌هاى جوان هيئت حاکمه ليبى براى اداره آينده اين کشور آماده مى‌شدند. اما حالا گزارش‌هايى که منتشر شده نشان مى‌دهد که فعاليت اين دانشکده شبهه‌ناک بوده است. کمک‌هاى مالى گسترده دولت ليبى به اين دانشکده چهره اين دانشکده مهم جهانى را خدشه‌دار کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربى به نقل از روزنامه تايمز لندن، در نامه‌ استعفاى پيتر سادرلند، رئيس هيئت امناى اين دانشکده آمده است: بسيار روشن است که پس از افشاى قبول کمک‌هاى مالى از موسسه جى‌اى‌سى‌دى‌اى (موسسه بين‌المللى قذافى براى پيشرفت و شکوفايى) آبروى دانشکده بر باد رفته است. من استعفاى خود را به عنوان مدير اين مجموعه ارائه دادم ولى از مديريت دانشکده مى‌خواهم نسبت به عملکرد من تجديد نظر کرده و در جلسه روز سه‌شنبه 8 مارس اجازه دفاع به من دهد.

مديريت اين موسسه هشدار داده است که اختلال در شيوه کار که به عزل و نصب مديران منتهى شده، مى‌تواند در عملکرد موسسه اختلال ايجاد کند.

رئيس هيئت امناى دانشکده لندن خود را از هر گونه تحولات اخير ليبى مبرا دانسته و گفته است که موسسه زير مجموعه اين دانشکده فقط به تقويت جامعه مدنى و حمايت از موسسه‌هاى اجتماعى براى فعاليت در شمال آفريقا فعاليت مى‌کرده و در آينده نيز به سرمايه‌گذارى‌هايى از اين دست ادامه خواهد داد. وى قبول هر گونه مسئوليتى در قبال تحولات اخير ليبى را قويا رد کرد و از مديريت دانشکده نيز خواست که در تصميم‌هاى خود تجديد نظر کرده و از اتخاذ هر گونه تصميم عجولانه‌اى خوددارى کند.

سادرلند درباره رابطه دانشکده لندن با موسسه سرمايه‌گذارى استقلال ليبى نيز گفته است که قبول دارد که پذيرفتن کمک‌هاى مالى از سوى دولت ليبى و همکارى با موسسه بين‌المللى سرمايه‌گذارى و توسعه قذافى اشتباه بوده است ولى تاکيد کرده که دولت بريتانيا نقش واسطه ميان اين دانشکده و دولت ليبى ايفا کرده است. گرچه اعتراف مى‌کند که همکارى‌اش با دولت ليبى آثار سلبى بسيارى داشته و دانشکده را در وضعيتى غيرقابل دفاع قرار داده است.

دانشکده اقتصاد لندن براى بررسى بيشتر همکارى‌هاى دولت ليبى به خصوص شخص سيف الاسلام با دانشکده اقتصادى لندن گروه تحقيق ويژه‌اى ايجاد کرده که رياست آن را لرد ولف، بر عهده دارد. يکى از وظايف مهم اين گروه تحقيق کشف کمک‌هاى مالى و رشوه‌هاى احتمالى دولت قذافى به استادان و مديران دانشکده لندن است.

همکارى دولت ليبى با دانشکده اقتصاد لندن زمانى افشا شد که يک شرکت امريکايى اعلام کرد، کشورهاى غربى در دهه اخير ميليون‌ها دلار براى پاک‌سازى و تطهير چهره نظام ليبى در غرب صرف کرده‌اند. از جمله موسسه مانيتور گروپ، که دانشگاه کمبريج و ماساچوست آن را تاسيس کرده‌‌اند، سفرهاى متعددى را براى ديدار چهره‌هاى مطرح سياسى و فرهنگى جهان با سرهنگ معمر قذافى ترتيب داده بود. از جمله سفر فرانسيس فوکوياما، استاد دانشگاه جان هاپکينز و نويسنده کتاب پايان تاريخ و ريچارد پرل، نويسنده کتاب شاه تاريکى‌ها و يکى از معماران حمله به عراق که در قبال دريافت پول با وساطت موسسه مانيتور گروپ به طرابلس سفر مى‌کنند و با معمر قذافى ديدارهاى متعددى انجام مى‌دهند.

هاوارد ديويز اعتراف مى‌کند که هدف از سفر چهره‌هاى جهانى به ليبى تغيير رفتار رهبران ليبى بوده است ولى متاسفانه ناکام مانده‌اند و سفر آنها بيشتر جنبه تطهير و تبليغ براى نظام ليبى شده است.

بنا به اين گزارش، موسسه مانيتور گروپ از معمر قذافى 2/2 ميليون پوند پول نقد گرفته تا مسئولان ليبيايى را براى حکومت آينده آموزش دهد. مدير مانيتور گروپ فقط براى آموزش مسئول موسسه سرمايه‌گذارى و توسعه قذافى، 20 هزار پوند پول نقد گرفته است. شخص ديويز نيز در سال 2007، پانصد هزار پوند رشوه گرفته تا به مسئولان ليبيايى مشاوره دهد. در ازاى سفر هر استاد دانشگاه و چهره مطرح جهانى به ليبى نيز دولت ليبى در حدود 22 هزار پوند پول نقد به ديويز داده است.

دولت ليبى براى آماده‌سازى رهبران و مسئولان خود برنامه ويژه‌اى تعريف کرده بود که بر اساس آن 70 قاضى براى يادگيرى زبان انگليسى و قانون بين‌الملل به همراه 400 مسئول عالى‌رتبه ليبيايى با همکارى موسسه مانيتور گروپ به بريتانيا و امريکا سفر مى‌کردند.

بنا به اين گزارش ويليام ريس موگ، يکى از استادان دانشکده اقتصاد لندن مقاله‌اى را در روزنامه گاردين مى‌نويسد که در آن از برنامه‌هاى اقتصادى دولت ليبى دفاع کرده و آن را کشورى رو به رشد که به زودى نقشى اساسى در شمال‌ آفريقا ايفا خواهد کرد، توسيف مى‌کند. موگ در قبال نوشتن اين مقاله 20 هزار پوند از دولت ليبى دريافت کرده بود.

همچنين سايمون جينکنز، در يادداشتى مشابه در روزنامه گاردين از همکارى‌هاى اقتصادى نظام ليبى با دانشگاه‌هاى بريتانيا قويا دفاع مى‌کند و آن را نمونه‌اى از همکارى‌هاى مثبت دو سازمان در مثابه همکارى‌هاى بين‌المللى مى‌داند. وى در آخرين جلسه هيئت مديره دانشکده اقتصاد لندن اعتراف مى‌کند که فرد هاليدى، متفکر مشهور امريکايى که سال گذشته در گذشت، از معمر قذافى کمک مالى دريافت مى‌کرد و از جينکنز مى‌خواسته که رابطه او را با قذافى نزديک‌تر کند ولى چندان اهميتى به او داده نمى‌داده است.

جينکنز در اين زمينه مى‌گويد: «در 25 سال اخير دانشگاه‌هاى بريتانيا از ضعف شديد مالى رنج مى‌بردند. دولت‌هاى بريتانيا نيز در طول اين مدت حاضر نمى‌شدند که به دانشگاه‌هاى کشور کمک مالى کنند. از اين رو آنها مجبور مى‌شدند که دست به دامن کشورهاى خارجى شوند که در اين ميان کشورهاى عربى از جمله ليبى از همه دست و دل‌بازتر بودند.»

دانشکده اقتصاد لندن يکى از معتبرترين و مشهورترين دانشکده‌هاى اقتصادى دنيا است که نزديک به 60 درصد دانشجويان آن را دانشجويان خارجى تشکيل مى‌دهند. در حالى که دولت بريتانيا تنها 15 درصد بودجه سالانه اين دانشگاه را تامين مى‌کند.

     

    


نظر شما :