حساسیت غرب به حضور ایران در آمریکای لاتین

۲۸ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۰۳۷۰ پرونده هسته ای
این مقام آمریکایی ادعا کرد که کاراکاس به تهران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این کمک‌ها شامل کمک به دستیابی ایران به اورانیوم خام است. بر همین اساس تهران نیز به کاراکاس برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای کمک‌هایی کرده است.
حساسیت غرب به حضور ایران در آمریکای لاتین

دیپلماسی ایرانی: رابطه میان ایران با کشورهای امریکای لاتین همچنان خاری در چشم آمریکا و متحدانش است. در فضایی که غرب تمام تلاش خود را برای تشدید تحریم‌ها عیله ایران به کار گرفته و ایران به برافراشته شدن چماق تهدید می‌شود، تحرکات اقتصادی و تجاری ایران در کشورهایی که به گردونه تحریم‌های بین المللی تهران نپیوسته‌اند، نقل محفل دیپلمات‌های امریکایی و رسانه‌های غربی شده است. اکتبر گذشته بود که معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در حوزه نیم کره غربی در زمان جورج بوش در اظهاراتی ادعا کرد که ایران و ونزوئلا در مسیر تبادل اطلاعات هسته‌ای قرار گرفته اند. نشریه فارین پالیسی در تازه ترین نگاه خود در این خصوص می‌نویسد: این مقام آمریکایی ادعا کرد که کاراکاس به تهران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این کمک‌ها شامل کمک به دستیابی ایران به اورانیوم خام است. بر همین اساس تهران نیز به کاراکاس برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای کمک‌هایی کرده است.

ناگفته پیداست که ایالات متحده همچنان نگران تحریم‌هایی است که یک بار از کانال شورای امنیت رد زد و البته به دلیل مخالفت چین و روسیه با تشدید جدی تحریم‌ها چندان به سه قطعنامه دیگر علیه ایران تفاوتی نداشت. دیگر تحریم‌ها نیز از مجرای کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا تصویب شد. تحریم‌هایی که تقریبا هرگونه مانور اقتصادی برای ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی را غیرممکن کرد.

اکنون در این فضا همکاری تهران و کاراکاس که رئیس جمهوری آن به آمریکا ستیزی شهرت دارد، چندان به مذاق آمریکایی ‌ها خوش نمی‌آید.

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: شواهدی وجود دارد که علاوه بر هوگو چاوز، رافائل کورآ رئیس جمهوری اکوادور هم در مسیر همکاری با ایران و دور زدن تحریم‌های بین المللی قرار گرفته است. اکنون با افزایش سطح همکاری‌ها میان تهران و کاراکاس و از سوی دیگر ایران و اکوادور، آمریکایی‌ها بهانه‌های بسیاری برای نگرانی دارند. غرب مدت‌هاست ادعای خود را در خصوص ادامه برنامه تسلیحاتی ایران تکرار می‌کند و البته دو نشست تهران با گروه پنج به اضافه یک در ژنو و استانبول هم با شکست روبه‌رو شده است. آمریکایی‌ها به شدت نگران دستیابی ایران به تجهیزات لازم برای غنی سازی اورانیوم هستند. ایران تاکنون موفقیت در غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد را اعلام کرده و کارشناسان ادعا دارند که ادامه این مسیر و تولید اورانیوم نود درصدی هم برای تهران کار چندانی ندارد.

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: ایران و اکوادور به دنبال امضای توافقنامه تجاری هستند که رقم آن 30 میلیون دلار تخمین زده شده است.

این نشریه آمریکایی ادعا می‌کند که زمان این توافقنامه سال 2009 میلادی بوده است. بر اساس این گزارش دو کشور در زمینه‌های پتروشیمی‌ و مداد معدنی با هم همکاری خواهند کرد. کمک به ایران در حوزه استخراج معدن هم در زمره همین برنامه‌ها اعلام شد.

اکوادور و ونزوئلا از تولید کنندگان اورانیوم هستند و همین مساله لرزه بر اندام ایالات متحده انداخته است. در سال 2009 میلادی ونزوئلا و روسیه هم توافقنامه ای را دال بر همکاری در حوزه استخراج اورانیوم به امضا رساندند. بر همین اساس روسیه به کاراکاس وعده ساخت تاسیسات هسته‌ای را هم داد. در ماه مارس سال 2009 میلادی، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز اعلام کرد که به اکوادور در استخراج اورانیوم خواهد کرد.  

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: تاکنون در توافقنامه‌های میان ایران و اکوادور نامی‌ از اورانیوم برده نشده است. اکوادور تاکنون بارها اعلام کرده که حق استخراج و غنی سازی اورانیوم را برای خود بر اساس مفاد اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قائل است. با این همه غربی‌ها ادعا دارند که اکوادور به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این مساله خواب شب را بر ساکنان کاخ سفید و اروپا نشین‌هایی که به ثمر نشستن تحریم‌ها را به نظاره نشسته اند، حرام کرده است.

بر اساس تحریم‌های شورای امنیت ایران حق سرمایه گذاری در بخش استخراج مواد مورد نیاز در برنامه هسته‌ای مانند اورانیوم را در هیچ کشوری ندارد. در فوریه سال 2010 میلادی نام اکوادور به عنوان کشوری که هنوز چرخه نقل و انتقال مالی با تهران را حفظ کرده، در رسانه‌های غربی برده شد. آمریکایی‌ها مدتهاست نگران فعالیت‌های ایران در حیاط خلوت خود یعنی کشورهای امریکا لاتین هستند. این در حالی است که ایران با ونزوئلا، بولیوی، برزیل، اکوادور و بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه قراردادهای تجاری و همکاری‌های سیاسی سنگین دارد.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده ماه آینده به آمریکای لاتین سفر خواهد کرد. گفته می‌شود که بحث عدم کمک به ایران در مقابله با تحریم‌ها از جمله محورهایی است که از سوی وی در این سفر با مقام‌های کشورهای میزبان مطرح خواهد شد. وی در برزیل و شیلی به ناچار باید در گوش میزبان‌های خود در خصوص ایران و رابطه این دو کشور با تهران زمزمه کند.

فارین پالیسی در ادامه تاکید دارد که واشنگتن نباید در برابر رابطه میان ونزوئلا و تهران سکوت کند. نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: تنها راه در صورت عدم همکاری کشورهای آمریکای لاتین با آمریکا در تنبیه ایران، یک چیز است: ارجاع پرونده تخلف این کشورها به کنگره و تنبیه آنها!


نظر شما :