جانشين اشکنازى مى‌تواند بحران ارتش اسرائيل را حل کند؟

۲۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۹ کد : ۱۰۳۳۲ اخبار اصلی
در کش و قوس تحولات خاورميامه گابى اشکنازى، رئيس ستاد ارتش اسرائيل بر کنار و به جاى او بينى گانتس منصوب شد. گانتس متولد 1959 در موشاف کفار احيم در شمال اسرائيل است و از سال 1977 به عضويت ارتش اين رژيم در آمد. وى در سابقه کارى خود در ارتش اسرائيل فرماندهى چندين گردان را بر عهده داشته است.
جانشين اشکنازى مى‌تواند بحران ارتش اسرائيل را حل کند؟

ديپلماسى ايرانى: در کش و قوس تحولات خاورميامه گابى اشکنازى، رئيس ستاد ارتش اسرائيل بر کنار و به جاى او بينى گانتس منصوب شد. گانتس متولد 1959 در موشاف کفار احيم در شمال اسرائيل است و از سال 1977 به عضويت ارتش اين رژيم در آمد. وى در سابقه کارى خود در ارتش اسرائيل فرماندهى چندين گردان را بر عهده داشته است. از مهمترين آنها مى‌توان به فرماندهى گردان کرانه باخترى از سال 2000 تا 2002 و فرماندهى نيروهاى زمينى ارتش در سال 2005 اشاره کرد. در سال 2007 و در راستاى همکارى‌هاى استراتژيک و نزديک ايالات متحده با ارتش اسرائيل وارد وزارت دفاع امريکا شد و نزديک به دو سال در آنجا دوره‌هاى ويژه‌اى را گذراند. پس از آن به اسرائيل بازگشت و در سال 2009 معاونت گابى اشکنازى، رئيس ستاد ارتش اسرائيل را بر عهده گرفت.

ساعاتى پس از انتصاب گانتس، وى با ژنرال مايک مولن، رئيس ستاد ارتش امريکا ديدار کرد و با او درباره آخرين تحولات مصر به گفتگو نشست. در مراسم معارفه و توديع اشکنازى و گانتس که امروز انجام شد، مايک مولن نيز حضور داشت.

در همين رابطه روزنامه الاخبار چاپ بيروت انتصاب گانتس به جانشينى اشکنازى را مورد بررسى قرار داده است. اين روزنامه در ابتداى مطلب خود که به قلم على حيدر نوشته شده، آورده است: گانتس هنگامى که دو ماه پيش تصميم گرفت که با زندگى نظامى وداع کند و از ارتش خارج شود، گمان نمى‌کرد که براى او نقشه‌اى کشيده شده تا روزى جانشين گابى اشکنازى شود. هنگامى که يوآف گالانت يک هفته پيش منصبش را تحويل گرفت به نظر مى‌رسيد که انتخاب گانتس امرى بديهى و لازم باشد. به خصوص اين که ايهود باراک نيز به دليل انتقادهاى شديدى که متوجه او بر سر عملکرد اشکنازى و پافشارى براى تمديد دوره يک ماه رياست اشکنازى بر ستاد ارتش وجود داشت، تحت فشار بوده است. از سويى گانتس تنها يک روز پس از صدور حکمش کار خود را در ستاد ارتش آغاز کرده که اين نشان از آشفتگى گسترده‌اى است که بر ارتش اسرائيل حاکم است. ظاهرا پس از انتخاب گالانت به سمت رياست ستاد مشترک ارتش اسرائيل بحران‌ها در درون ارتش اين رژيم نيز افزايش پيدا کرده به گونه‌اى که برخى تحليلگران اين آشفتگى را ماحصل تحولات مصر مى‌دانند.

در ادامه اين مطلب آمده است: اين بحران را در اظهارات بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل به خوبى مى‌بينيم. وى درباره انتصاب گانتس در جلسه کابينه اسرائيل گفت: «انتخاب گانتس مى‌تواند باعث ثبات و استقرار ارتش شود، چيزى اکنون ارتش اسرائيل بيش از پيش به آن نياز دارد، به ويژه اين که در حال حاضر منطقه نيز شاهد شکست‌هاى بسيار شديد است.»

در اين مطلب همچنين مى‌خوانيم: حضور گانتس نمى‌تواند چندان هم اميدوارکننده باشد، او از چهره کاريزماتيک چندانى برخوردار نيست اگر چه بسيارى بر اين نکته معترفند که سرباز زبده و خوبى است. به اعتقاد بسيارى از کارشناسان گانتس وظيفه بسيار مهمى بر عهده دارد. او بايد تمامى واقعيت‌هاى استراتژيک خاورميانه را از نو بررسى کند و تعريفى جديد ارائه دهد. به خصوص اين که اين نگرانى شديد نزد اسرائيلى‌ها وجود دارد که با قدرت گرفتن اخوان المسلمين در مصر و استفاده آنها از وضعيت پيش آمده براى تقويت خود حتى اگر به قدرت هم نرسد، ايران تازه‌اى اين بار کنار گوششان به وجود آيد و با استفاده از نفوذشان تلاش کند که توافق‌نامه کمپ ديويد و ديگر معاهدات رژيم مبارک با اسرائيل لغو شوند.

نويسنده اين يادداشت در انتها مى‌نويسد: گانتس مدرک کارشناسى تاريخ از دانشگاه تلاويو دارد و کارشناسى ارشد خود را در رشته علوم سياسى از دانشگاه حيفا دريافت کرده و دوره‌اى را نيز در دانشگاه امنيت ملى واشنگتن در رشته اداره امور قومى گذرانده است. سئوالى که مطرح است اين است که آيا گانتس با اين مدارک و سابقه مى‌تواند تحليل واقع‌بينانه و استراتژى دقيقى از واقعيت‌هاى منطقه از جمله موضوع ايران، مصر، تونس و هم‌پيمانان اسرائيل در منطقه ارائه دهد؟


نظر شما :