روز خشم به اسرائیل رسید

۲۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۰۲۹۳ اخبار اصلی
سقوط شاخص‌های اقتصادی، گرانی، افزایش قیمت‌ها و رشد بی‌سابقه تورم و هم‌زمان افزایش بیکاری و آغاز اخراج کارگران از کارخانه‌ها به واسطه مشکلات اقتصادی از جمله بیمه، سندیکاهای کارگری را بر آن داشته تا با همکاری فرمانداری‌های محلی سلسله تظاهرات و تجمعات اعتراضی را علیه عملکرد دولت فعلی اسرائیل ترتیب دهند.
روز خشم به اسرائیل رسید

دیپلماسی ایرانی: تمامی مردم خاورمیانه به این سمت می‌روند که خود را از شر استبداد نجات داده و همانند مردم مصر و تونس "روز خشمی" برای خود در نظر بگیرند و به خیابان‌های شهرهای مختلف کشورشان سرازیر شوند. به گزارش منابع خبری هفته پیش رو "روز خشم" کشورهای الجزایر، لیبی، عراق، اردن، سودان و یمن خواهد بود. اگر وضعیت را در عراق متفاوت با دیگر کشورهای عربی تصور کنیم و آن را از جرگه کشورهای استبدادی خارج کنیم، در دیگر کشورهای عربی آنچه روشن است، این است که استبداد مردم را به ستوه آورده و برای آنها راه چاره‌ای جز به خیابان آمدن و قیام کردن علیه حکومت‌های خودکامه‌ باقی نگذاشته است. با غوری در کشورهای عربی این وضعیت را به خوبی می‌توانیم درک کنیم.

ولی نکته جالب توجه و حائز اهمیت رسیدن "روز خشم" به اسرائیل است. رژیمی که مدعی است برای یهودیان ساکن در آن منطقه دموکراسی آورده و حکومت را به شیوه مدرن غربی اداره می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، سقوط شاخص‌های اقتصادی، گرانی، افزایش قیمت‌ها و رشد بی‌سابقه تورم و هم‌زمان افزایش بیکاری و آغاز اخراج کارگران از کارخانه‌ها به واسطه مشکلات اقتصادی از جمله بیمه، سندیکاهای کارگری را بر آن داشته تا با همکاری فرمانداری‌های محلی سلسله تظاهرات و تجمعات اعتراضی را علیه عملکرد دولت فعلی اسرائیل ترتیب دهند.

در ابتدای ماه فوریه وزارت زیربنایی اسرائیل اعلام کرد، تورم در این رژیم 68/1 درصد رشد داشته به گونه‌ای که قیمت بنزین به رقم بی‌سابقه 06/2 دلار رسیده است. از ابتدای سال 2011 تا کنون این دومین بار است که قیمت‌ها در اسرائیل سیر سعودی به خود می‌گیرند که البته دلیل عمده آن نیز افزایش مالیات بر تولیدات و واردات نفتی است که به گفته منابع اقتصادی اسرائیل 26 درصد بیشتر از قیمت مشابه آن در اروپا است. وزارت دارایی همچنین نرخ مالیات برای بنزین را به 58 درصد رسانده که بیشترین رقم در جهان محسوب می‌شود. این وزارت‌خانه اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین ارتباطی با افزایش قیمت ارزاق عمومی ندارد چرا که وزارت دارایی تدابیری اتخاذ کرده که افزایش قیمت بنزین تاثیری بر دیگر بازارها نگذارد.

دلیل عمده این افزایش مالیات‌ها کمبود نقدینگی و در آمد دولت است. دولت اسرائیل از ابتدای سال 2011 با کمبود شدید ذخایر مالی مواجه شده و برای جبران این کسری مالی مجبور به اعمال مالیات‌های اضافی و انجام یک سری اصلاحات اقتصادی شده است. حرکتی که بر خلاف ادعای وزارت دارایی این رژیم تاثیری شدید بر افزایش قیمت‌ها گذاشته است. به گونه‌ای که طی هفته گذشته قیمت نان که قوت پایه مردم محسوب می‌شود، به شدت افزایش یافته و این باعث شده تا به اقشار فقیر و کم‌درآمد اسرائیلی بیش از پیش فشار وارد بیاورد. مرکز آمار اسرائیل اعلام کرده است که فشار تورم بر قشر ثروتمند جامعه نزدیک به 2/2 درصد بوده در حالی که این فشار بر مردم فقیر به بیش از سه درصد رسیده است.

در کنار این اتفاقات موج جدید بیکاری نیز در اسرائیل به راه افتاده است. کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به دلیل افزایش قیمت‌ تمام شده تولید و کاهش درآمدهایشان مجبور به اخراج کارگران شده‌اند که این مسئله با خشم عمومی جامعه اسرائیل مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی هیچ گاه گمان نمی‌کرد که تحرکات دموکراسی‌خواهی مردم مصر و تونس بر مردم اسرائیل نیز اثر بگذارد. حال سندیکاهای کارگری اعلام کرده‌اند در اعتراض به این وضعیت همانند مردم مصر دست به اعتصاب می‌زنند و برای انجام یک تظاهرات سراسری به خیابان‌ها می‌آیند.

در بیانیه‌ای که سندیکاهاری کارگری صادر کرده‌اند، آمده است: به دلیل بی‌اعتنایی دولت نتانیاهو به خواسته مردم بر سر افزایش قیمت‌ها، کاهش دست‌مزدها، افزایش قیمت آب، سوخت و نان دست از کار می‌کشیم و به خیابان می‌آییم تا دولت گمان نکند با بی‌اعتنایی به مطالبات مردم هر کار که خواست می‌تواند انجام دهد.

کارمندان برخی از فرمانداری‌های اسرائیل نیز ضمن پیوستن به سندیکاهای کارگری اعلام کرده‌اند که آنها نیز در اعتراض به افزایش قیمت‌ها دست از کار کشیده و به تظاهرکنندگان می‌پیوندند. رئیس مرکز فرمانداری محلی شلومو بوحبوط نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست سکوت خود را شکسته و به خیابان‌ها بیایند و نسبت به رفتار دولت دست به تظاهرات اعتراضی بزنند. در این بیانیه آمده است "دیگر وقت آن رسیده که مردم در اعتراض به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و افزایش بی‌سابقه و غیر معقول قیمت‌ها روز خشم تعیین کرده و دست به تظاهرات بزنند."

در این بیانیه به ملت مصر نیز اشاره شده و آمده است "ما و ملت مصر برای یک هدف مبارزه می‌کنیم. ما نیز خواهان رفع تبعیض، فساد و لجام‌گسیختگی اقتصادی هستیم."

در بیانیه مشابهی که برخی از کارکنان کارخانه‌های اسرائیل منتشر کرده‌اند، همچنین آمده است "ما نیز همانند مردم مصر برای سرنگونی دولت دست به تظاهرات می‌زنیم. مقامات دولتی نباید مردم را در خیابان‌ها تنها رها کنند. آنها هم باید با همین هدف یعنی سرنگونی دولت به جمع تظاهرکنندگان بپیوندند."

شرغا بورش، رئیس اتحادیه اصناف تولیدی اسرائیل در این باره گفت: «در سال 2010 میزان تولید در اسرائیل در حدود 245/3 میلیارد دلار کاهش داشته است. این رقم به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. ما بارها تلاش کردیم که با وزارت دارایی بر سر این مسئله وارد گفتگو و مذاکره شویم ولی مقامات این وزارت‌خانه از هر گونه مذاکره‌ای سر باز زده‌‌اند در حالی که خوب می‌دانند چنین رفتاری فقط به افزایش خشم عمومی منجر می‌شود.»

این فقط سندیکاهای کارگری نیستند که علیه دولت وارد عمل شده‌اند. زیپی لیونی، رهبر مخالفان دولت در پارلمان اسرائیل و رهبر حزب کادیما نیز در همین رابطه به شدت از دولت اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «نتانیاهو به هیچ وجه با اقشار کم‌درآمد و نیازمند جامعه مشفقانه و منصفانه رفتار نکرده است. او فقط به فکر تعقیب خواسته‌های سیاسی‌اش است. دولت او مدت‌هاست که از هم پاشیده در حالی که از هر گونه مذاکره‌ای با جریان‌های مخالف برای یافتن راه حلی برای خروج از بن‌بست جاری سر باز می‌زند.»

نتانیاهو از طرف هم‌پیمانان حزبی‌اش نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اعضای حزب لیکود در روزهای اخیر تحرکات تازه‌ای را علیه نتانیاهو آغاز کرده‌اند. برخی از نمایندگان و وزیران این حزب اتهام‌های شدیداللحنی را متوجه یوفال شطاینس، وزیر دارایی کرده و او را متهم به فروپاشی اقتصادی این رژیم کرده‌اند. بیشتر آنها بر این باورند که پیگیری سیاست‌های جاری توسط نتانیاهو باعث سقوط دولت شده و حزب لیکود را از اداره دولت دور خواهد کرد. اکثر آنها سقوط نتانیاهو را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرده‌اند.

به نوشته مطبوعات اسرائیلی از سال 2008 تا 2010 تورم در اسرائیل به حدود 43 درصد رسیده که در نوع خود بی‌سابقه است.


نظر شما :